Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ålrajt, då har man börjat fila lite på diverse virke. De här två syrénbitarna kan nog få komma med i inredningen, de behöver bara justeras lite i höjd så täckglasen ligger safe, och att "stammarna" bryter vattenytan.
    Fan, det börjar redan bli kul!
    Skönt att det återigen kommer så härlig inspiration i denna tråden, kommer att supa in allt med glädje och lust!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Åh så kul att du ska starta upp ett kar Mats . Antar att du inreder för några små cilkider, hoppas att du uppdaterar hela inredningsproceduren steg för steg .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Skönt att det återigen kommer så härlig inspiration i denna tråden, kommer att supa in allt med glädje och lust!
        Ursprungligen postat av Inger H
        Åh så kul att du ska starta upp ett kar Mats . Antar att du inreder för några små cilkider, hoppas att du uppdaterar hela inredningsproceduren steg för steg .
        //Inger

        Ja, det blir verkligen småfisk i detta kar: tetror, malar och några små ciklider. Det blir tät, snårig inredning.
        Jag skall försöka dokumentera så mycket det går!

        Den här stubben skall jag nog ta med i inredningen också, någonstans. Den skall bara kapas till en aning så att den får plats.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ålrajt, då har man börjat fila lite på diverse virke. De här två syrénbitarna kan nog få komma med i inredningen, de behöver bara justeras lite i höjd så täckglasen ligger safe, och att "stammarna" bryter vattenytan.
          Fan, det börjar redan bli kul!
          En fråga: Hur länge tar det innan såna rötter/grenar som du använder börjar ruttna och då sabba(?) vattenvärdena? Jag har noll koll på sånt, men det skulle vara kul att lära sig.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Yadina
            En fråga: Hur länge tar det innan såna rötter/grenar som du använder börjar ruttna och då sabba(?) vattenvärdena? Jag har noll koll på sånt, men det skulle vara kul att lära sig.
            Det tar lång tid, svårt att säga exkat, men flera år. Det här träet kommer inte att ruttna, utan sakta brytas ner och bilda mulm och på så sätt vara till gagn för fiskarna - så det blir aldrig fråga om att vattnet sabbas.
            Jag kommer låta karet sakta men säkert "gå in sig" och med regelbundna vattenbyten, typ 20-25% någon gång varannan eller var tredje vecka kan jag hålla en bra balans i karet.

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Fan..
              Jag blinkade och sen var det 34 inlägg i tråden! Kul!!

              Se hur glädjen att få skapa något från början kan inspirera så många så mycket!!
              Zoopet riktigt levde upp!!!
              Jag stämmer in i lovsången och måste nästan riva ett kar snart så jag har något bygga upp!!!


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av jozi81
                Fan..
                Jag blinkade och sen var det 34 inlägg i tråden! Kul!!

                Se hur glädjen att få skapa något från början kan inspirera så många så mycket!!
                Zoopet riktigt levde upp!!!
                Jag stämmer in i lovsången och måste nästan riva ett kar snart så jag har något bygga upp!!!


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Härligt! Ös på!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  Kollade på bilderna och såg direkt framför fin sand som botten, ett stim pansarmalar på botten och ett gäng scalarer som håller till inne bland grenarna! Detta kan inte bli mer än ett super nice kar!

                  Bilder är ett måste
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Kollade på bilderna och såg direkt framför fin sand som botten, ett stim pansarmalar på botten och ett gäng scalarer som håller till inne bland grenarna! Detta kan inte bli mer än ett super nice kar!

                    Bilder är ett måste
                    Japp, du ser det jag ser! Det du beskriver är faktiskt ett möjligt scenario. Jag skulle ju vilja sätta in en liten grupp Altum, men är lite tveksam om 540-liter är stort nog..?
                    Men, ett gäng corysar skall det bli!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Sterbaier, många är otroligt snyggt (..nickar med ett stort glatt flin..)
                      Stod och tittade på dessa i helgen, så snygga
                      Senast redigerad av PiaJo; 01 December 2015, 15:25.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Sterbaier, många är otroligt snyggt (..nickar med ett stort glatt flin..)
                        Stod och tittade på dessa i helgen, så snygga
                        Absolut!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          De här två grenarna nästan ber om att få stå bredvid varandra. Detta förhållande kommer de nog att få, sen återstår det att bestämma om grengruppen hamnar mer i mitten eller inte - det beror på hur övrig inredning sätter sig.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Vit ciklidsand? Kan ordna leverans av några säckar när det är så dags
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, du ser det jag ser! Det du beskriver är faktiskt ett möjligt scenario. Jag skulle ju vilja sätta in en liten grupp Altum, men är lite tveksam om 540-liter är stort nog..?
                              Men, ett gäng corysar skall det bli!

                              Jag kommer vänta med spänning på bilder!
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Vit ciklidsand? Kan ordna leverans av några säckar när det är så dags
                                Det tackar man för!
                                Jag hade dock tänkt mig en mycket finkornig, lite mer grådaskig ton på sanden, du vet sån där "papegojsand".
                                Men, Anders, jag tackar dig väldigt varmt för erbjudandet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...