Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ser himla spännande ut Mats. Själv så blev jag egentligen mer knäsvag av det du började med även om dina sista är spännande. Men de tre rötterna som skapade lite som pelarkolonner var och är för mig helt magisk och hade helst sett en utveckling på den idén. Så himla enkel och klockren.
    Den sista varianten blir för mig så mycket olika rötter att jag nästan blir förvirrad tror jag. Men när det kommer in lite goa Javaplantor och annat så kommer den ju mera att bli en ställning för plantorna att göra sin grej. Då tror jag den blir helskön (du gillar ju inte dina slimline har jag förstått ). Men blir lite gubben mot strömmen i detta. Det första var bland det bästa jag sett. Så jag "fastnade" liksom där.
    Kul att se ditt spånande. Zoopet behöver mera torrinredning och inredningsdebatt
    Mmmm... Vet exakt vad du menar! Du får gärna bli gubben mot strömmen - det är bara kul!
    Nu hade man förvisso kunnat stanna i pelarkolonner och "luft", och faktiskt fortsatt på den grejen, men jag vill - denna gång - gå ifrån det luftburna, sirliga och "rymd", och istället skapa en mycket snårig miljö, gjord för tetror och malar.

    Problemet med att visa "arbetet" under tid, är just att man får se alla varianter och skisser - i en vattenbefriad miljö.
    Några få här på forumet är intresserade (men vi är inte många kvar...) av inredning, så det är alltid kul att höra vad du/ni tycker och tänker.
    Men, magin med ett färdiginrett kar är just slutresultatet - inte hur man bygger upp det (hur motsägelsefullt det än låter...).

    Det du beskriver som "förvirrande" är ingredienserna som måste ner i "grytan" för att skapa den färdiga rätten - det är smakupplevelsen som räknas, inte hur man tillreder, förkokar köttet, rotfrukterna och kryddar anrättningen.


    Jag skall ta ett exempel; Det finns några bilder på ett 540-kar lite längre tillbaka i denna tråd, med en inredning som många tyckte var "luftig" och sparsmakad. Detta berodde mycket på att jag enbart visade initialskedet, med ett fåtal rötter och grenar.
    Vad jag inte visade var den enorma mängd trädetaljer som låg i bakgrunden, som lyfte fam det sirliga och luftiga - som man kunde se. Man skulle kunna säga att man inte såg skogen för alla träd.
    Jag dokumenterade helt enkelt inte själva "fonden till grytan", utan serverade slutresultatet, nedkokat och klart.

    När man talar om "enkelt och klockrent" (vilket jag förstår att man gör) är det som att säga; "nu skall jag göra potatismos, så jag kokar potatisarna, och sedan mosar jag dom med en gaffel - klart".
    Detta låter sig inte göras - gaffelmosade potäter blir lika trist potatismos som tre pelarkolonn-rötter i ett 540, det måste till något mer för att göra susen!

    Så, Johnny, trots att de tre ensamstående rotgrejerna var bland det bästa du sett, hade en sådan inredning (denna gång) inte riktigt blivit slutresultatet på det jag själv ser framför mig - jag har en annan agenda.
    Men, jag förstår dock precis vad du menar - och håller, i princip, med dig.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2015, 16:51.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Pia ville se några perspektivbilder, so here we go.

      Jag har tagit ur pinnarna på bakgrunden, så de är inte med just nu, men de återkommer vid ett senare tillfälle.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5972

        Har tittat, har känt efter, har tittat efter ett tag igen och just när jag bara satt och glodde (hemma med snuva) så kom jag på att mina ögon hela tiden sökte sig mot högra hörnet, varför?

        Jag tycker det ser "snyggt" ut, bra harmoni mellan mitten och kanter, finns luft bakom mittenpartiet så det blir fiskar bakom som gör att djupet känns större.

        Men högra hörnet är väldigt kraftigt och sluter tätt mot hörnet, vad jag kan se. Men det kan/kommer att bli helt annorlunda med vatten och lite grönsaker.

        Kul att få titta och fundera lite
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Har tittat, har känt efter, har tittat efter ett tag igen och just när jag bara satt och glodde (hemma med snuva) så kom jag på att mina ögon hela tiden sökte sig mot högra hörnet, varför?

          Jag tycker det ser "snyggt" ut, bra harmoni mellan mitten och kanter, finns luft bakom mittenpartiet så det blir fiskar bakom som gör att djupet känns större.

          Men högra hörnet är väldigt kraftigt och sluter tätt mot hörnet, vad jag kan se. Men det kan/kommer att bli helt annorlunda med vatten och lite grönsaker.

          Kul att få titta och fundera lite
          Härligt att du är här Maths!
          Det kan nog vara att det står en jävla kraftig stubbe i högra hörnet. Jag har mer "problem" med vänstra hörnet där det är lite snårigt just nu.
          Stubben kommer troligtvis att flyttas något mer framåt, och lite in i karet - det beror på hur de "garneringsdetaljer" kommer att sätta sig som jag planerar att sätta mot bakgrunden.
          Självklart blir det en helt annan grej när vatten och inte minst ljus får göra sitt - men detta vet vi ju.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Riktigt härligt snårigt och grant kommer det att bli. De där skruvade grenarna var helhäftiga. Jag förstår att du lägger dem lite i bakgrunden? Det är i så fall tur att de ligger högt upp, så att man kommer att kunna se de formerna i det färdiga resultatet. Tror att det tillsammans med den nämnda "stubben" kommer att bli signatur för den här designen.

            Jag är verkligen intresserad av inredning och får ståpäls av dina och Pias konstruktioner, men tyvärr saknar jag själv handlaget... :-P Bara att fortsätta hänga här och dregla.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Knax
              Riktigt härligt snårigt och grant kommer det att bli. De där skruvade grenarna var helhäftiga. Jag förstår att du lägger dem lite i bakgrunden? Det är i så fall tur att de ligger högt upp, så att man kommer att kunna se de formerna i det färdiga resultatet. Tror att det tillsammans med den nämnda "stubben" kommer att bli signatur för den här designen.

              Jag är verkligen intresserad av inredning och får ståpäls av dina och Pias konstruktioner, men tyvärr saknar jag själv handlaget... :-P Bara att fortsätta hänga här och dregla.
              Tack skall du ha Mats! Men torka nu bort dreglet, det är inte på långa håll klart ännu!
              Inredning är lite som att möblera rum, varför är det mysigare hos vissa och otrivsamt hos andra? Det handlar väldigt sällan om hur man placerar soffan i förhållande till TV:n - utan mer om; skall det överhuvudtaget vara en TV i rummet?

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Tack skall du ha Mats! Men torka nu bort dreglet, det är inte på långa håll klart ännu!
                Inredning är lite som att möblera rum, varför är det mysigare hos vissa och otrivsamt hos andra? Det handlar väldigt sällan om hur man placerar soffan i förhållande till TV:n - utan mer om; skall det överhuvudtaget vara en TV i rummet?
                Ouch! Otrivsamt är ordet för att beskriva mina taffliga försök till inredning.

                Jag tror att mycket ligger i det du säger. att ha ett stort urval av inredning gör det lättare att välja vad som faktiskt platsar, än att man har en begränsad mängd prylar som på något sätt ska fördelas i burken.
                Håhåjaja. Dreglet har väl inte riktigt kommit igång ännu, men jag vet ju att det blir så. Kör, kör, köööör!!!
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Knax
                  Ouch! Otrivsamt är ordet för att beskriva mina taffliga försök till inredning.

                  Jag tror att mycket ligger i det du säger. att ha ett stort urval av inredning gör det lättare att välja vad som faktiskt platsar, än att man har en begränsad mängd prylar som på något sätt ska fördelas i burken.
                  Håhåjaja. Dreglet har väl inte riktigt kommit igång ännu, men jag vet ju att det blir så. Kör, kör, köööör!!!
                  Att ha för få "grejer" att placera i karet blir alltid en svår sak att förhålla sig till, kan bli rumphugget i sådana lägen.
                  Jag tycker inte att du gör otrivsamma, eller taffliga försök till inredningar - tvärt om! Malawikar kan dock bli lite statiska i utformningen därför att man ofta går efter en statuerad formel, av naturliga skäl.

                  Ett Malawi-trick, för att fundera utanför boxen, skulle kunna vara; mindre sten undertill, större sten ovanpå...

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Pia ville se några perspektivbilder, so here we go.

                    Jag har tagit ur pinnarna på bakgrunden, så de är inte med just nu, men de återkommer vid ett senare tillfälle.
                    Perfect! precis så här jag vill se hur du tänkt inredningen. det är ju inte bara framme ifrån jag ser på en inredning, jag gillar att se den från sidan med för då får man en mer 3D bild av det hela. Jag personligen sitter gärna och tittar på ett av karen från kortsidan , det blir ett helt annat djup i det.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Perfect! precis så här jag vill se hur du tänkt inredningen. det är ju inte bara framme ifrån jag ser på en inredning, jag gillar att se den från sidan med för då får man en mer 3D bild av det hela. Jag personligen sitter gärna och tittar på ett av karen från kortsidan , det blir ett helt annat djup i det.
                      Ja, det är häftigt att kolla från kortsidorna.
                      Rakt framifrån kan ibland (iallafall på bild) bli lite platt.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Torrinredningen fortskrider.
                        Jag brukar filma förändringarna, liksom för att kolla på en mindre bild, och upptäcka detaljer som kan ändras eller justeras.
                        Slänger in en liten testfilm, så får ni se hur det ser ut.
                        Jag har funderat på det som Maths och Johnny påpekade, och flyttat fram stubben en bit (blir en fin teknikgömma bakom den).
                        Sedan har jag "snårat" till det ytterligare - jag vill ha det tätt och snårigt, just i denna set-up.
                        Nu gäller det att luckra i snårigheten och få det luftigt i de mindre utrymmena mellan alla småpinnar - alltså att man får en "rymd" trots att det ät tätt.
                        Med sand och sten på bottnen, samt en mindre direkt ljussättning tror jag det kan bli riktigt murrigt och mystiskt.
                        Funderar på att låta växtlighet enbart appliceras på/mot bakgrunden. Får montera Java på pinnar och grenar och fästa detta längst bak.
                        Lite pill till så börjar det nog närma sig.



                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          men Mats.. vad är det du sysslar med?? jag blir så jävla sugen på att riva upp alla mina kar och göra om dem när jag ser den där filmen! fy på dig...

                          Detta kommer bli såå bra och så snyggt, jag längtar redan tills jag ser dov belysning, fina kolglödstetror eller rubintetror som simmar bland översta grenverket och sen skymtar jag lite fina malar, L200 kanske? , och sen ett saftigt stimm med corydoras som rör sig mellan grenarna på botten ihop med någon ciklid... mmumma....!
                          Får nog torka upp dreglet nu...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            men Mats.. vad är det du sysslar med?? jag blir så jävla sugen på att riva upp alla mina kar och göra om dem när jag ser den där filmen! fy på dig...

                            Detta kommer bli såå bra och så snyggt, jag längtar redan tills jag ser dov belysning, fina kolglödstetror eller rubintetror som simmar bland översta grenverket och sen skymtar jag lite fina malar, L200 kanske? , och sen ett saftigt stimm med corydoras som rör sig mellan grenarna på botten ihop med någon ciklid... mmumma....!
                            Får nog torka upp dreglet nu...
                            Haha! Du e' la för skön, Pia!
                            Just den fisksammansättningen du nämner är så jag tänker mig också - kanske med såna små svartläppade jordfräsare som du har.
                            Torrinredningsprocessen är så jädrans rolig att hålla på med, det är liksom inga problen att stuva runt lite - med sköna mellanrum. Man kan ta sig ett glas rött (tänker jag göra ikväll) och bara sitta och titta in i karet, fast det inte är något vatten i.
                            Jag tror också att detta kan bli bra - lite dovt ljus, sand och sten - möjligtvis lite java längst bak, upp mot ytan, så skall det nog hända grejer.
                            Kul att du diggar denna skiss, Pia!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag tror bestämt att jag kommer att ana en del fjärlilsciklider i detta kar . Eller/och så är karet skapat för snygga apistogramma - eller både och, kanske helt fel tänk av mig?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Verkligen skitsnyggt! Men har en fråga.
                                Hur går herrn tillväga för att inte allt ska flyta upp i en stor brötig hög när du fyller i vatten?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...