Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jahapp, då har karet varit "igång" sedan i fredags - och precis som nämndes i en kommentar för ett tag sedan, flöt hela rot-massivet i vänsterkanten upp till ytan. Detta var ju väntat, så det är bara att låta hela rasket mättas och sjunka ner.
    Fick tag på en alldeles utomordentligt finkornig sand, såndär "papegoj-sand" som man sa förr - grå och tjusig - precis vad jag letade efter!
    Slänger in en bild på sandpåsen, så får jag öva lite på hur man gör med bilder nu på det fina, nya forumet.

    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 December 2015, 17:58.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jotack, det puttrar på riktigt fint!
      Faxen går glödhet här - jag har fått byta pappersrulle två gånger de senaste dagarna - och det är bland annat frågor om det är vatten i karet, sanden och vilket filter, samt om det har adderats några trädetaljer i baljan o.s.v.

      Karet är fyllt sedan i fredags förra veckan och den ytterst finkorniga sanden ser helt perfekt ut, precis sådär grå, med inslag av svarta korn, som jag hade tänkt mig.
      Vänstersidans rotsystem (se tidigare bilder) flöt upp till ytan direkt, men de här rötterna har varit med i karen förr så det tar inte så lång tid innan de är mättade.
      Jag petade också i en rätt kraftig, dryga metern lång, gren som även den ligger och mättar sig vid ytan - tror den kan bli fin sedan.

      Testade om om 2260-tunnan kunde gå in under karet, men det blev väl trångt, så jag satte dit 2250-tunnan istället - fungerar perfekt, men jag tror att jag skall byta till en 2260-skalle för att få lite mer drag i filtret. Jag köpte både 2250- och 2260-skallar i Tyskland senast.
      Det är mycket ved i karet så tror jag det kan vara läge att få lite extra snurr.

      Nu när torrinredningsfasen är över skall det bli riktigt kul att med vatten i karet strama upp, dra till och snöra åt inredningen - det skall garneras med kvistar, pinnar, löv, barkbitar, nötskal och annat.
      Det blir ett redigt Julstök!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Nu när det är sådan härlig action i tråden kan det kanske vara på plats att dra in en liten testfilm för att kolla om det fungerar?
        Ja, då gör jag det!
        Bortsett från att det är dimmigt fortfarande och att det flyter en massa rotdelar, lian och grenverk vid ytan så tror jag att detta kan bli bra.
        Några av rotdelarna på vänstersidan har jag tyngt ner med några stenar, sålänge - när allt material har mättats så skall jag fixa iordning rubbet och lägga saker och ting tillrätta.

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Nu när det är sådan härlig action i tråden kan det kanske vara på plats att dra in en liten testfilm för att kolla om det fungerar?
          Ja, då gör jag det!
          Bortsett från att det är dimmigt fortfarande och att det flyter en massa rotdelar, lian och grenverk vid ytan så tror jag att detta kan bli bra.
          Några av rotdelarna på vänstersidan har jag tyngt ner med några stenar, sålänge - när allt material har mättats så skall jag fixa iordning rubbet och lägga saker och ting tillrätta.

          https://www.youtube.com/watch?v=dPCIvfRFSEE
          Snyggt! Det ser ut som ett sådant där härligt ordnat kaos som "endast" naturen kan få till.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Marten64

            Snyggt! Det ser ut som ett sådant där härligt ordnat kaos som "endast" naturen kan få till.
            Vad härligt att höra!
            Jag skall mestadels låta inredningen vara, men skall ordna till rotpartiet i vänsterkanten, liksom slipa till den lite (delar av detta parti flyter just nu). Sedan skall givetvis allt annat som flyter - lianen, den stora grenen och lite annat placeras.
            Men... det håller sakta men säkert på att bli lite go feeling på detta.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Där ser man hur skönt det blev med vatten i karet. Får många idéer när jag ser hur det blev. Häftigt verkligen. Kan riktigt se fiskarna i karet
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ps Mats. Saknar en bild på en skäggig kompis
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Där ser man hur skönt det blev med vatten i karet. Får många idéer när jag ser hur det blev. Häftigt verkligen. Kan riktigt se fiskarna i karet
                  Ja, det blir ju en helt annan grej med vatten i baljan - men, som jag nämnt tidigare; det är inte klart ännu!
                  Torrinredningen har gjort sitt och layouten är i stora drag satt (i skallen), nu gäller det att mycket av skiten skall vattenmättas och sedan sättas iordning igen. Många detaljer kvar!
                  Men, riktigt kul att du börjar se indikationer på hur det blir!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Ps Mats. Saknar en bild på en skäggig kompis
                    Klart du skall få en bild på en skäggig kompis!


                    Klicka på bilden för större version

Namn: Mats.jpg
Visningar: 193
Storlek: 69,1 KB
ID: 2345962

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Det flyter på nu…
                      Jag har lagt i några ”nötter”, eller snarare nötskal, som jag köpte i Tyskland senast vi var där.
                      Jag köpte ett flertal men har endast lagt i några stycken nu till att börja med. Killen i affären sa att dessa ger ifrån sig massor av ”djungeljuicegodis” som är främjande (kan inte för mitt liv komma ihåg vad för ämnen just nu).
                      Det stora nötskalet är troligen någon sorts kokosnöt (eller liknande), alltså materialet som själva den hårda kokosnöten är innesluten i, men ”skalet” är stenhårt det också, med en fibrös mellanring - stor som en halv handboll ungefär.
                      De mindre nötskalen vet jag inte vad det är för något, men de är något större än golfbollar och verkar göra vattnet riktigt gult, vackert och nyttigt.

                      Om Pia eller Anders mot förmodan skulle råka slinka förbi här i tråden - kanske ni kommer ihåg vad dessa ”nötter” heter eller kallas?
                      Jag köpte en påse med dessa och skall ploppa i fler allt efter som.

                      Den nya stora grenen börjar också sakta men säkert släppa flytgreppet och har börjat sjunka.



                      Här är några bilder:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0753.jpg
Visningar: 173
Storlek: 194,4 KB
ID: 2345992

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0756.jpg
Visningar: 219
Storlek: 133,9 KB
ID: 2345993
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0759.jpg
Visningar: 172
Storlek: 243,1 KB
ID: 2345994

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0760.jpg
Visningar: 173
Storlek: 179,7 KB
ID: 2345995
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 December 2015, 19:15.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag är inte Pia eller Anders, men följer med stort intresse vad du än hittar på. Det ser så himla bra ut på filmen Mats, får en massa ideer, trots en himla akvariesvacka för tillfället :-)

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag är inte Pia eller Anders, men följer med stort intresse vad du än hittar på. Det ser så himla bra ut på filmen Mats, får en massa ideer, trots en himla akvariesvacka för tillfället :-)

                          //Inger
                          Nämen, Halloj Inger! Vad kul att se dig här!
                          Att jag "letade" efter Pia och Anders beror på att de var med i affären när "nötskalsgodiset" inhandlades - det var även i den affären som jag och Pia köpte balar med Catappa-blad - och jag tänkte att dessa akvariegiganter kanske kommer ihåg vad de jädrans skalen heter.

                          Ah, filmen är bara en liten test såhär i den inledande inredningsfasen, efter torrinredandet - då jag sätter konturerna av inredningen.
                          Så filmen visar, i stort sett, ett "flyt-kaos" som jag får fixa till senare. Nu vet jag iallafall hur stora delar av inredningen skall sättas.
                          Det blir andra bullar snart - och jag vet att ganska många gillar att kolla (men inte kommentera) hur det utvecklar sig under inredningens gång, det är därför jag "spiller bönorna" nu med en massa skitbilder och filmer på dimmigt vatten och ofärdigt inredande, vad nu det kan vara värt..?

                          Jätteroligt att du är med och följer, Inger! Jag väntar med spänning på dina kommande projekt - när allt har kommit i ordning!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 December 2015, 20:26.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Nämen, Halloj Inger! Vad kul att se dig här!
                            Att jag "letade" efter Pia och Anders beror på att de var med i affären när "nötskalsgodiset" inhandlades - det var även i den affären som jag och Pia köpte balar med Catappa-blad - och jag tänkte att de kanske kommer ihåg vad de jädrans skalen heter.

                            Ah, filmen är bara en liten test såhär i den inledande inredningsfasen, efter torrinredandet - då jag sätter konturerna av inredningen.
                            Så filmen visar, i stort sett, ett "flyt-kaos" som jag får fixa till senare. Nu vet jag iallafall hur stora delar av inredningen skall sättas.
                            Det blir andra bullar snart - och jag vet att ganska många gillar att kolla (men inte kommentera) hur det utvecklar sig under inredningens gång, det är därför jag "spiller bönorna" nu med en massa skitbilder och filmer på dimmigt vatten och ofärdigt inredande, vad nu det kan vara värt..?

                            Jätteroligt att du är med och följer, Inger! Jag väntar med spänning på dina kommande projekt - när allt har kommit i ordning!

                            Jag gillar alla dina "bönor", skitbilder och dimmiga vatten - slutresultatet blir spännande. Klart att jag är med och följer som vanligt, det vet du :-)

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5972

                              Fångade upp din film via YT, men något mail från Zoopet om nytt inlägg har inte kommit, trots att jag har varit inne och loggat in. Kanske därför "faxen" gick varm?

                              När man ser din film så gäller det att se 540 framför sig, eftersom jag själv har haft ett länge så kan jag göra det, men det är lätt att se typ 125 och inte förstå hur mäktigt det är.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Det flyter på nu…
                                Jag har lagt i några ”nötter”, eller snarare nötskal, som jag köpte i Tyskland senast vi var där.
                                Jag köpte ett flertal men har endast lagt i några stycken nu till att börja med. Killen i affären sa att dessa ger ifrån sig massor av ”djungeljuicegodis” som är främjande (kan inte för mitt liv komma ihåg vad för ämnen just nu).
                                Det stora nötskalet är troligen någon sorts kokosnöt (eller liknande), alltså materialet som själva den hårda kokosnöten är innesluten i, men ”skalet” är stenhårt det också, med en fibrös mellanring - stor som en halv handboll ungefär.
                                De mindre nötskalen vet jag inte vad det är för något, men de är något större än golfbollar och verkar göra vattnet riktigt gult, vackert och nyttigt.

                                Om Pia eller Anders mot förmodan skulle råka slinka förbi här i tråden - kanske ni kommer ihåg vad dessa ”nötter” heter eller kallas?
                                Jag köpte en påse med dessa och skall ploppa i fler allt efter som.

                                Den nya stora grenen börjar också sakta men säkert släppa flytgreppet och har börjat sjunka.



                                Här är några bilder:
                                [ATTACH=CONFIG]n2345992[/ATTACH]

                                [ATTACH=CONFIG]n2345993[/ATTACH]
                                [ATTACH=CONFIG]n2345994[/ATTACH]

                                [ATTACH=CONFIG]n2345995[/ATTACH]
                                Jag följer alltd tråden men varit lite inaktiv det senaste bara, skall bli ändring på det snart
                                Har helt för mig att det var paranötsskal, eller så var det den sorten som jag köpte...?? de finns inte kvar i webshopen tyvärr men det var där vi köpte dem Panta rei heter affären. Grymt fin affär!
                                Senast redigerad av PiaJo; 19 December 2015, 00:10.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...