Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Att det torrinreds för fulla muggar här har nog de flesta hajat.
    Jag skall berätta lite ytterligare om hur jag tänker, men vill försöka att inte ”go too philosophical on your sweet asses” kring detta.


    Jag blev inspirerad av några kommentarer som tog upp idén om att flytta vissa rotdelar närmare frontrutan. Jag testade några olika skisser men det blev inte bra.
    Jag flyttade däremot fram de tre stora rotdelarna en dryg decimeter, och det öppnade upp layouten ganska fint.


    Det var nära att jag hamnade i en klassisk ”fälla” när det gäller inredning - och det är symmetri.
    Vanligt är att man placerar någon rot i mitten och två Svärdsplantor på var sida om denna - eller att man gör en sandgård i mitten och bygger runt denna.


    Nu har jag satt en inredning som bygger på ett osymmetriskt bildspråk. Det innebär två ”bubblor” av inredning, som går ihop i mitten, där en tungt snårig, konvex bubbla finns på vänstersidan, byggd av tunna, sirliga rotdelar.
    Tvärtom på högersidan; en lätt, luftig, konkav - inåtriktad - bubbla, byggd av tre massiva rotdelar.
    Alltså, materialet i sig motsäger sig det som blir representativt.
    I naturen är det ju inte så att det finns en ”mitt” med symmetriskt hängande kvistar runtomkring - men det är farligt lätt att hamna i en sådan tankebana när man inreder ett kar.


    När jag hade labbat lite med detta uppstod dock, som av sig självt, en väl definierad linje av rotdelar som sträcker sig uppåt och mot höger. Det blev ett naturligt flow som nästan ser anlagt ut, men faktiskt inte är det.


    Hmmm… det börjar närma sig en färdig torrinredning!

    Du vet att detta är som "snuskprat" för en inredningsnörd
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Blir gott sen när sanden kommer i och lägger sig runt allt, så att pinnarna inte "ligger på" sanden utan är nerkörda i sanden.., jajaja du förstår vad jag menar i mitt svammel, det vet jag att du gör..

      och gott om löv i olika storlekar och sorter.. mmmm vad jag vill pilla nu, kliar i fingrarna... får väl göra om det kar som jag inte är nöjd med
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Du vet att detta är som "snuskprat" för en inredningsnörd
      Ja, visst är det härligt med lite dirty talk?

      Jo, torrinredningen börjar sätta sig nu - några åtstramningar bara så är det snart dags för sand och några sköna stenpartier.
      Sedan blir det ju för jädra kul att sätta led-puckarna på detta - kan nog bli häftigt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        blir häftigt!
        hoppas jag får tillväxt på ynglen.. för jädra svåra att få tag i så jag kan sätta dem i mindre kar och mata på men det löser sig på ett eller annat sätt.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          blir häftigt!
          hoppas jag får tillväxt på ynglen.. för jädra svåra att få tag i så jag kan sätta dem i mindre kar och mata på men det löser sig på ett eller annat sätt.
          Är det "svartläpparna" du menar? Har du förresten något latinskt namn på dom?
          Blir det några yngel längre fram, så...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Guianacara owreoewfi heter dem yngel finns men små
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1022

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Kan den här killen köra Altum i 530-liter, så kan jag i 540!


              https://www.youtube.com/watch?v=ynj1GwBFoCg
              Det finns oändliga möjligheter med ditt kar, men skippa Altum. De når aldrig sin fulla potential med den takhöjden.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Guianacara owreoewfi heter dem yngel finns men små
                Så var det ja. Tack, Pia!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av stefanr72
                  Det finns oändliga möjligheter med ditt kar, men skippa Altum. De når aldrig sin fulla potential med den takhöjden.
                  Japp, jag vet! Så, no danger on the roof, hade funderingar på Altum till storkaret senare, och hamnade i ett sug.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Här har du mina Guianacaror du funderar på:
                    Senast redigerad av Bluewing; 08 December 2015, 18:45.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Så skall det se ut. Kanonfint, Johnny!

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        ahhh det blir sån härlig spagetti känsla med alla pinnar å stammar och mösigt bös...kanske mer plockepin då det inte kletar ihop ;-)
                        med sand å fisk blir det ett härligt bryzellskt ihopkok av härligheter =D

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Håller med dig Tanteva. Pinnar har aldrig sett bättre ut. Blir det Bryzellskt växtval?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            ahhh det blir sån härlig spagetti känsla med alla pinnar å stammar och mösigt bös...kanske mer plockepin då det inte kletar ihop ;-)
                            med sand å fisk blir det ett härligt bryzellskt ihopkok av härligheter =D
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Håller med dig Tanteva. Pinnar har aldrig sett bättre ut. Blir det Bryzellskt växtval?
                            Tack skall ni ha. Pinnarna kommer att bli mindre "pinniga" senare när, förhoppningsvis, massor av tofsalger har satt sig och det blir sådär "blött", eller hur man nu skall säga - när inredningen gått in sig, helt enkelt.

                            Jag är lite tveksam till om det skall vara några växter alls, möjligvis fäst på pinnar som får monteras mot bakgrunden. Blir nog mestadels java i så fall. Jag ser denna inredning som översvämmad skogsmark med mestadels blad på bottnen.
                            Bladen skall ju av naturliga skäl komma någonstans ifrån, så blir det växter kommer dessa att placeras högt i karet, mot bakgrunden straxt under ytan.
                            Flytväxter av någon form skulle nog funka fint också.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              ahhhh låter bra det... =D

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Det här låter helt och hållet underbart!

                                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...