Akvariestugan
Kollaps
X
-
Har nyss kommit hem och såklart kollar jag in Zoopet direkt. Säger som Marten 64 "att man är nog inte riktigt klok" när man tittar på din film med en massa "fula" rötter och tycker att det är vackert och väldigt biotopist. Biotopiskt eftersom jag i alla fall har en liten aning om (tror jag i alla fall) vilken/vilka arter du kommer att fylla karet med . Några arter har du ju redan nämt, fast inte huvudarten. Jag gissar på någon art av apistogramma och/eller vildfångade fjärilsciklider
Det är kul med gissningar!
//Inger
Ja, det "fula" som på något sätt och i någon mån blir "vackert" är just vad jag vill med denna inredning!
Kommentar
-
-
Klart jag gillar det! jag har "lurkat" här i bakgrunden på forumet rätt länge så jag tror jag kan ditt tänk. det är mitt tänk också. Man hittar inte många sjunkna piratskepp i mina kar kan jag lova, ha ha. Nä, naturligt ska det va.
Spotlights blir säkert kanon. Har inte använt det själv men något jag starkt funtar på. Hade ett kar i ett fönster en gång o solljuset var det snyggaste ljus jag sett i ett akvarium. blir levande på ett helt annat sätt än med ljusrör. Skuggorna dansade över botten och inredning. Jag hade kunnat tömt det på fisk, jag hade suttit o blängt där ändå, ha ha...Spotlights inbillar jag mig kan ge den effekten.Kommentar
-
Klart jag gillar det! jag har "lurkat" här i bakgrunden på forumet rätt länge så jag tror jag kan ditt tänk. det är mitt tänk också. Man hittar inte många sjunkna piratskepp i mina kar kan jag lova, ha ha. Nä, naturligt ska det va.
Spotlights blir säkert kanon. Har inte använt det själv men något jag starkt funtar på. Hade ett kar i ett fönster en gång o solljuset var det snyggaste ljus jag sett i ett akvarium. blir levande på ett helt annat sätt än med ljusrör. Skuggorna dansade över botten och inredning. Jag hade kunnat tömt det på fisk, jag hade suttit o blängt där ändå, ha ha...Spotlights inbillar jag mig kan ge den effekten.
Här är två exempel:
Kommentar
-
[QUOTE=Niklas8;n2346764]
Just att simulera levande grenar med blad som bryter ytan har jag funderat på till det kar jag donar med nu - och jag skall testa att binda Java på grenar som kan stoppas ned på ett tjusigt sätt, men får se om det blir lyckat eller ej.
Kommentar
-
Jo, nog har det bundits växter genom åren!
Här är en bild på ett 70x70x70 cm kar (ja, jag vet, en bild jag visat många gånger förr) där jag knöt olika typer av Anubias och Windelöv till förbannelse, tog en hel dag.
Men, som sagt, jag skall testa om det kan göras på grenar och se ok ut - vi får se.
Kommentar
-
Härligt att du gillar karet - och, visst, det skall bli kul med lite fisk i baljan!
Kommentar
-
I det där "växtknytarkaret" i förra inlägget hade jag Discus och några Fjärilsciklider, det var så pass stort att det funkade. Schackbrädorna (av olika typer) och adoketorna gick först i några mindre kar, och senare i större kar som 540.Kommentar
-
Jag håller också på att starta upp ett kar, lite i stil med ditt men 375 liter. Något jag lurar på att testa är att ympa in foderkulturer. Jag tänkte ett gäng "black worms" och lite vatten-gråsuggor. De etablerar sig snabbt och och kräver minimalt med underhåll för att överleva. Om man ändå tänker ta det väldigt tango med uppstarten, vilket är min tanke också. Kan fiskarna få en bättre start?Kommentar
-
Haha!
Jo, nog har det bundits växter genom åren!
Här är en bild på ett 70x70x70 cm kar (ja, jag vet, en bild jag visat många gånger förr) där jag knöt olika typer av Anubias och Windelöv till förbannelse, tog en hel dag.
Men, som sagt, jag skall testa om det kan göras på grenar och se ok ut - vi får se.
[ATTACH=CONFIG]n2346779[/ATTACH]
Just det här karet Mats ligger i en mapp som är döpt till "Inredningstips" . Får väl se om jag kan härma framöver.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
Kommentar