Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Kul med spelningar! Ännu roligare med nya bilder 😉

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Oj! Jo, det blev visst en liten "avstanning". Har varit iväg och spelat en hel del senaste tiden.
    Allt är dock Hunky Dory och jag liksom väntar in att Diamanttetrorna skall göra sitt. Jag skall försöka ta lite vettiga bilder med ren frontruta, så att man bättre kan se hur karet ter sig.
    Uppdatering kommer!
    Så är det ju med livet det går både hit och dit .
    Självklart ser vi fram emot uppdateringen, ha en skön kväll

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Zombivarg
    Jag är super sugen på ett 540L kar med bara små fisk så jag väntar med spänning på hur ditt kar kommer bli.
    Gôtt! Jag är själv spänd på hur det hela kommer att ta sig. Småfisk och boraras - Ahoy!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Knack, knack i stugan! Det håller väl inte på att avstanna härinne nu?
    Oj! Jo, det blev visst en liten "avstanning". Har varit iväg och spelat en hel del senaste tiden.
    Allt är dock Hunky Dory och jag liksom väntar in att Diamanttetrorna skall göra sitt. Jag skall försöka ta lite vettiga bilder med ren frontruta, så att man bättre kan se hur karet ter sig.
    Uppdatering kommer!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Jag är super sugen på ett 540L kar med bara små fisk så jag väntar med spänning på hur ditt kar kommer bli.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Knack, knack i stugan! Det håller väl inte på att avstanna härinne nu?

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Men jaaaa 😅👏👏👏

    röstar på fjäril eller adoketa i 540👍👍👍

    Ursprungligen postat av Nando
    Att du planerar att bli mer aktiv på forumet är som ljuv musik i mina öron! Karet ser underbart ut och den där räkan är verkligen cool där den sitter och filtrerar!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Följer utvecklingen

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Ja, dom där räkorna skulle jag gärna vilja ha men dom blir på tok för stora för mitt lilla kar, sen har jag inte så där strömmande vatten som dom vill ha så jag kommer nöja mig med mindre räkor och sedan följa dina monster räkor istället
    Det låter riktigt najs med alla dom små fiskarna, jag är super fan av just små fiska och dvärg ciklider.
    Både fjärilarna och adoketa är super fina fiskar, den sistnämda ska jag prova någon gång efter jag haft bolivaner och macmasteri.
    Just att det finns så många olika sorter gör att det alltid finns något att prova eller skaffa igen, det är riktigt roligt att gå och fundera och planera vad man ska göra eller bygga eller skaffa.
    Ser fram emot dina kommande beslut över både 720 och 540 karen.
    Roligt att även lilla jag kan inspirera

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Zombivarg
    Gillar verkligen ditt akvarium, ska bli roligt att se hur så små fiskar tar sig i ett så stort kar.
    Ser ju så coola ut dom där räkorna där dom sitter och filtrerar, kan inte få nog av filmer på dom.
    Kommer du vänta tills alla Diamant- och Kolglödstetrorna är borta eller ska du flytta dom till något annat kar eller ska dom gå kvar ihop med dom kommande boraras?
    Har du bara detta 720 L karet igång nu eller har du fler?
    Är så roligt att läsa din och flera andras trådar, man får verkligen mer smak och ideer, super bra jobbat.
    Gillar när karen ser lite så där vildvuxna ut.
    Halloj!
    Ja, "filter"-räkorna är verkligen för härliga. Har fyra stycken nu men fyller nog på med några stycken till. De blir runt en decimeter stora och de jag har nu är nog snart fullvuxna - runt 8-9 cm.
    Ett stort kar liksom ber om små djur, så att det blir en fin balans mellan fiskar och miljö.

    Jag kommer att vänta ut Diamanttetrorna. När dessa har gjort sitt skall jag dra på med räkor av olika varianter samt massor av pyttesmå boraras. Kolglödstetrorna är små och vackra, så jag kanske fyller på med dessa också, men får se hur det utvecklar sig.

    Det är bara 720-karet som är igång för tillfället. Det står ett 540 startklart, men fasen vet vad jag skall göra med detta..? Mitt största intresee är ju ciklider och bara för att jag kan skulle ju en massiv grupp Fjärilsciklider i "rätt" miljö vara kul.
    Får jag tag på några fina Ivanacara adoketa (kolla min avatar) skulle detta kunna vara ett alternativ också.

    Jag läser också din och alla era andras trådar och inspireras otroligt mycket!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Gillar verkligen ditt akvarium, ska bli roligt att se hur så små fiskar tar sig i ett så stort kar.
    Ser ju så coola ut dom där räkorna där dom sitter och filtrerar, kan inte få nog av filmer på dom.
    Kommer du vänta tills alla Diamant- och Kolglödstetrorna är borta eller ska du flytta dom till något annat kar eller ska dom gå kvar ihop med dom kommande boraras?
    Har du bara detta 720 L karet igång nu eller har du fler?
    Är så roligt att läsa din och flera andras trådar, man får verkligen mer smak och ideer, super bra jobbat.
    Gillar när karen ser lite så där vildvuxna ut.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Att du planerar att bli mer aktiv på forumet är som ljuv musik i mina öron! Karet ser underbart ut och den där räkan är verkligen cool där den sitter och filtrerar!
    Halloj Nando!
    Jo, det har ju varit lite stiltje på akvariefronten de senaste månaderna - mycket spelande på västkusten och några avstickare till Norge.
    Karet är vildvuxet nu, men då jag planerar för väldigt små djur skall jag våga mig på att låta växtligheten få göra sin grej på egen hand ett tag till. Jag vill liksom se vad som händer, men jag får in och peta lite på några ställen - det skall ju in mer grenverk.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Att du planerar att bli mer aktiv på forumet är som ljuv musik i mina öron! Karet ser underbart ut och den där räkan är verkligen cool där den sitter och filtrerar!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Har varit inne här på forumet och njutit av alla fina projekt som blommar ut i full prakt - ingen nämnd, ingen glömd!
    Det är nytt år och jag har nog tänkt att vara lite mer aktiv framgent.
    720-burken har lummat till sig ordentligt, Diamant- och Kolglödstetrorna blir färre i antal men det ingår i mina planer. Det skall bli ett galet antal av pyttesmå, illröda boraras istället, samt några andra arter av liknande kaliber.
    Räkor av olika typer kommer att fyllas på - sedan får jag känna efter vad som kan hända.

    Kul att se att inredning är en ständigt pågående process hos många här på Zoopet. Variationerna är oändliga!

    Sätter in en bild på 720-karet, mest för att dokumentera för mig själv hur det ser ut så här i början av 2024. Frontrutan är redigt skitig (såg jag på bilden...), ber om ursäkt för detta - får skärpa till mig inför kommande bilder.

    Click image for larger version  Name:	IMG_2057.jpg Views:	0 Size:	280.3 KB ID:	2441556

    Här en liten film på de alldeles förtjusande Atyopsis moluccensis-räkorna.

    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 January 2024, 19:35.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt Mats med uppdateringar och nya bilder! Kul också att det fortsätter att komma nya läsare till tråden som kommer med input och genererar fler inlägg!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...