Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Akvariestugan

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mats Bryzell
    skapade ett ämne Akvariestugan

Akvariestugan

Några av er har kanske sett de trådar jag haft här på Zoopet tidigare?
    För ett drygt halvår sedan gjorde jag mig av med mina kar, bland andra ett 960- och ett 600-liters, på grund av att jag flyttade till en kåk. Nu har det blivit dags att sätta igång igen – och karen hamnar i en liten gäststuga som finns på tomten.
    Min gode vän på Zoopet och i ”verkligheten”, Anders, eller som han kallas här; Ansjo, har varit hemma hos mig och lagt ett våtrumsgolv i gäststugan – och det är bara att bocka och buga – Vilket fantastiskt jobb!

Nåväl, i akvariestugan skall det bli kar av lite olika storlek och inriktning. Jag startar upp med två kuber; 70x70x70 cm och en 50x50x50 cm.
    Jag hade initialt tänk att ha ett Discuspar i 70-kuben – men jag har tänkt om lite…

Visst, det vore hur fränt som helst att ha ett lekpar Discus i en 70-kub, men jag känner att jag inte riktigt har lust att hålla på med att placera yngel som vuxit till sig – det blir ett jädra donande och jag är mer sugen på att ha ett fint inrett kar och lite intressanta, mindre ciklider där istället.

Så, jag kommer att använda den här tråden till att fotografera och filma de kar som hamnar här, små projekt i sig och ett helt projekt sammantaget. Det kan kanske bli intressant och trevligt.

Nu, till att börja med, slänger jag in några bilder på stugan, Ansjo och hur det såg ut när det nya golvet blev lagt.

Jag uppdaterar tråden löpande!
    Bifogade filer

• Nando
    svarade
    Jag skulle gärna ha en större grupp fjärilar i storkaret men har andra fiskar där som jag bedömer inte vill gå så varmt som fjärilarna skulle behöva. I lillkaret har jag ca 28 grader och det verkar funka bra för dem. Discus och fjäril måste väl ur den aspekten passa bra ihop eftersom de båda trivs i lite högre temperaturer!

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet Visa inlägg
    Det är en fantastik fin fisk, det var en av de första fiskarna jag fastnade för när jag skulle ha större fiskar än guppis .
    och som jag skulle vilja ha i mitt akvarium.
    Japp, det är verkligen små juveler!
    När du drar på temperaturen till dina discusar, kan kanske en liten grupp passa fint i ditt kar.

Kommentera:

• smajlet
    svarade
    Det är en fantastik fin fisk, det var en av de första fiskarna jag fastnade för när jag skulle ha större fiskar än guppis .
    och som jag skulle vilja ha i mitt akvarium.

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
    Jag vet ju att du är lite av fjärilsexpert, men det verkar som att du den här gången ska bevisa något ytterligare, som jag tror är möjligt.
    Nja, expert är ett svårt epitet att förhålla sig till. Men, jag tror att jag har någon form av förståelse för hur de här cikliderna fungerar, speciellt i akvarium.
    Jag ämnar inte bevisa någonting, men jag är ytterligt svag för Mikrogeophagus ramirezi och när jag får en chans på en fin grupp - ja, då måste jag ju fundera på att dra igång ett fjärilsciklid-kar - om inte annat än att få uppleva dessa fantastiska ciklider ytterligare än en gång.

Kommentera:

• c90368
    svarade
    Jag vet ju att du är lite av fjärilsexpert, men det verkar som att du den här gången ska bevisa något ytterligare, som jag tror är möjligt.

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
    Många som läser dina inlägg tycker nog att du är väldigt omständlig, ska man verkligen behöva anpassa hela akvariet för att man ska ha Fjärilsciklider? Det är väl något man köper på infall i butiken och hyttar ner bland de andra fiskarna som lite färgprakt, eller...
    Sanningen är att just Fjärilsciklider är en av de mest missförstådda fina små ciklider som finns, de åker ofta ner i en påse i affären och hyttas ned till övriga invånare, för att vara borta fyra till fem månader senare.
    Hoppas verkligen att du Mats kan få till det och visa hur de i rätt miljö kan blomma upp och leva lite längre en det där halvåret
    Haha! Ironi AB - gôtt där, Maths!
    Jo, jag har ju haft dessa små juveler förr med gott resultat, och skall jag nu ge mig på fjärilar igen så skall de fanimej få gå i karet på ett adekvat sätt.
    Folk får tycka och tänka vad de vill.
    Jag har ju tidigare skrivit en del inlägg och artiklar om just Mikrogeophagus ramirezi, men berättar gärna vidare och lägger upp bilder och filmer på stuffet här i tråden.

Kommentera:

• c90368
    svarade
    Många som läser dina inlägg tycker nog att du är väldigt omständlig, ska man verkligen behöva anpassa hela akvariet för att man ska ha Fjärilsciklider? Det är väl något man köper på infall i butiken och hyttar ner bland de andra fiskarna som lite färgprakt, eller...

Sanningen är att just Fjärilsciklider är en av de mest missförstådda fina små ciklider som finns, de åker ofta ner i en påse i affären och hyttas ned till övriga invånare, för att vara borta fyra till fem månader senare.

Hoppas verkligen att du Mats kan få till det och visa hur de i rätt miljö kan blomma upp och leva lite längre en det där halvåret

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando Visa inlägg
    Fjärilar är skoj!
    Ja, verkligen!
    Om jag nu tar mig an en grupp fjärilar så måste bottenregionen fixas till. Jag vill att vissa delar av den finkorniga sanden skall vara öppna, dels för alla cory-pandor (som på filmen, nedan, snabbt drog in under det omfattande rotsystemet vid högerkanten) och även för presumtiva fjärilar, så att de kan beta runt på ett naturligt sätt.
    Nästa steg blir att lägga ett ett rejält lager med pinnar och rötter i bottenregionen, och varva detta med många fler Cryptocoryne-plantor.
    Det blir lite pill, men det fixar sig.
    Drar in en liten film, så ser du att det finns en hel del kvar att göra.

Fjärilar igen..? Ja, det kan nog bli riktigt bra.

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Fjärilar är skoj!

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H Visa inlägg
    Om du tycker att det ska bli kul, så tveka inte - kör på som du brukar säga
    //Inger

Kommentera:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell Visa inlägg
    Ja, jag lutar åt att ta mig an en grupp fjärilar. Tempen måste upp och bottenregionen skall vara tjock med finfördelat organiskt material som dom kan beta runt i.
    Skulle faktiskt vara kul att göra det igen...

Om du tycker att det ska bli kul, så tveka inte - kör på som du brukar säga

//Inger

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Om du är vrålsugen på fjärilarna så självklart ska du satsa på dessa. Karet är ju nästan tomt och sen skulle det verkligen vara kul att få se lite bilder på "huvudfiskar" i ditt snygga kar. Tycker verkligen att karet är inrett för att även passa fjärilar...
    //Inger
    Ja, jag lutar åt att ta mig an en grupp fjärilar. Tempen måste upp och bottenregionen skall vara tjock med finfördelat organiskt material som dom kan beta runt i.
    Skulle faktiskt vara kul att göra det igen...

Kommentera:

• Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell Visa inlägg
    Du kan ha rätt, men... En av mina polare, trädgårdsmästar-akvaristerna (icke detta forum), har en grupp fina Fjärilsciklider som behöver ett gôtt akvarium att göra sina grejer i.
    Jag har varit och tittat på fjärilarna och jag måste säga att jag är vrålsugen. Mitt kar är, mer eller mindre, tomt nu - så varför inte?
    Blir det på detta sätt, så måste ytteligare parametrar ställas tillrätta, men förutsättningarna finns.
    I. adoketa skall det bli igen, men kanske i ett annat kar..?
    Om du är vrålsugen på fjärilarna så självklart ska du satsa på dessa. Karet är ju nästan tomt och sen skulle det verkligen vara kul att få se lite bilder på "huvudfiskar" i ditt snygga kar. Tycker verkligen att karet är inrett för att även passa fjärilar...

//Inger

Kommentera:

• Mats Bryzell
    svarade
    Du förbereder med inlevelse en verklig biotop för dina I. adoketa, har jag rätt eller?
    //Inger
    Du kan ha rätt, men... En av mina polare, trädgårdsmästar-akvaristerna (icke detta forum), har en grupp fina Fjärilsciklider som behöver ett gôtt akvarium att göra sina grejer i.
    Jag har varit och tittat på fjärilarna och jag måste säga att jag är vrålsugen. Mitt kar är, mer eller mindre, tomt nu - så varför inte?
    Blir det på detta sätt, så måste ytteligare parametrar ställas tillrätta, men förutsättningarna finns.
    I. adoketa skall det bli igen, men kanske i ett annat kar..?

Kommentera:

Sparar...
X