Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Härligt Mats med uppdateringar och nya bilder! Kul också att det fortsätter att komma nya läsare till tråden som kommer med input och genererar fler inlägg!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Waow, det är magiskt att se dina bilder och filmer.
    Man får en värklig bild av hur det ser ut i dina kar, trots att man tror att det är tagna ute i naturen, super häftigt.
    Ja, bara ös på med fler bilder och filmer, det kan vi aldrig få för mycket av.
    En fråga; vad är det för sand du har i karet?
    Nu ska jag fortsätta att läsa din mastodont tråd som jag varvar med Namdo's tråd.
    Ha en skön tisdag, här regnar det så jag hoppas att ni andra har bättre väder. /Annica

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Istället för att visa bilder och filmer på hur karet ser ut i helbild, kommer här några närmare detaljbilder/filmer.
    Jag är helt galet förälskad i de Filterräkor jag införskaffade för en tid sedan. De rör sig inte speciellt mycket runt i karet, och tur är väl det, för då vet jag att rätt förutsättningar har skapats medelst flera mindre, starkt strömmande ställen där de kan sitta och vifta med filterklorna. Så vill de ha sina betingelser och slippa ströva runt i stillastående vatten och skopa upp sediment från bottnen och andra ställen.



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1956.jpg
Visningar: 236
Storlek: 928,2 KB
ID: 2440478

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1968.jpg
Visningar: 241
Storlek: 840,6 KB
ID: 2440479

    Sedan var det de här röda "Bloody Mary"-räkorna som jag trodde skulle förgås, hela bunten. Jo, D-tetrorna klippte ett antal i början, men de flesta klarade sig och lever nu i välmåga i karet. Man kan säga att de här räkorna fick agera testpiloter. Nu vet jag att när D-tetrorna har gjort sitt kan jag introducera räkor i större mängd.



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1962.jpg
Visningar: 236
Storlek: 568,1 KB
ID: 2440480

    Jag drar in en bild på "sötvattenstången" som sprider sig i hela karet. Det ploppar upp nya depåer överallt. Jag gör intet - bara låter det växa...
    Här en bild på en depå som bildar ett fint ljusspel från ljuset ovan och mörkret undertill.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1973.jpg
Visningar: 245
Storlek: 724,8 KB
ID: 2440481

    Sedan kan jag inte låta bli att visa en bild på en av de tre "guldnuggar" som jag haft i många år nu. De har blivit mycket större än vad jag hade förväntat mig, i nuläget cirka tretton-fjorton centimeter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1972.jpg
Visningar: 234
Storlek: 776,4 KB
ID: 2440482

    Fler bilder kommer allteftersom.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nämen... Nu har jag varit borta från forumet sådär länge igen. Jag brukade ju vara här i stort sett dagligen, men det blir som det blir.
    Maths, Zombivarg och björnsitsen - vad kul att höra av er!
    Maths är ju gammal i gården här i Akvariestugan (inte att förväxla med zoo-shopen med samma namn), men Zombivarg och björnsitsen - wow, att ni har orkat ta er igenom denna massiva tråd på kort tid, det är fanimej bra jobbat!
    Tro det eller ej, men jag har (såklart) planer för detta 720-kar som stått och bubblat i ett antal år nu utan någon större inblandning från min sida.
    Ni som läst hur jag jobbar med mina kar förstår att jag låter själva karet/karen skapa sina egna förutsättningar. Om jag har en speciell idé styr jag med hårdare hand, men detta kar "talar" till mig på ett sätt som gör att mycket små fiskar och en mängd olika räkor kommer att spela en stor roll en tid framöver.
    Härligt att se er här i tråden!

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Nu har jag tröskat tråden från början till slut. Tog några veckors fantastisk läsning. Älskar inredningen av nya kar och dom material du använder! Stor inspiration till mina nya kar!! Kanske dags att inreda 540 karet om det finns kvar? Några goa ciklider kanske kan bo där?

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Du har grymt snygga akvarium och fiskar, älskar dina filmer och bilder.
    Just nu är jag på sidan 241 så jag har några sidor kvar tills jag kommer hit till slutet.
    Ska bli roligt att följa din resa under så många år på väldigt kort tid.
    Ha en skön måndag kväll.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Hallå i stugan!
    Kom på i kväll att det var länge sedan jag fick någon uppdatering från forumet, uppenbarligen har mail funktionen hakat upp sig.
    Roligt att se att du har kommit med nya fina filmer. När jag tittade på första filmen trodde jag först att du hade skaffat Kongotetror, men det var D-tetrorna som blivit riktiga bjässar. Sällan man ser dem riktigt utvuxna, som dina är.
    Annars är det mesta, i en positiv mening, sig likt. Din damm i trädgården gör underverk med dina kar.
    Lite roligt att D-tetrorna här räknas som "för" stor fisk, då snackar vi ambitioner med riktigt små fiskar i stort kar, men som du vet sen tidigare håller jag med dig i denna inriktning. Även om jag har svårt för små röda räkor, jag ser inte de små liven framför en mörk bakgrund, även om de är mitt i synfältet .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul att några av de röda räkorna klarade sig! Och vilken stark röd färg de har, jättefina! De nya räkorna är verkligen häftiga där de sitter som på rad i strömmen.
    Japps, jag är mycket sugen på att göra det här karet till ett småfisk-, och räkeldorado!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jodå, några bilder till och en film kan ni allt ha!



    Click image for larger version  Name:	IMG_1904.jpg Views:	0 Size:	761.2 KB ID:	2440206
    Mayaca fluviatilis

    Click image for larger version  Name:	IMG_1905.jpg Views:	0 Size:	1,018.0 KB ID:	2440207
    Atyopsis moluccensis​​

    Click image for larger version  Name:	IMG_1906.jpg Views:	0 Size:	762.2 KB ID:	2440208
    Atyopsis moluccensis​​
    Ja, nu jävlas jag lite och lägger även detta inlägg här, så att ingen slipper undan.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 August 2023, 19:16.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Åjo, det finns trots allt ett antal röda räkor kvar. Jag trodde ju i min gubbiga ångestfeber att D-tetrorna hade klippt hela högen.
    Men, det här är bra, då vet jag att det går att köra räkor i det här karet när D-tetrorna har gjort sitt.
    Atyopsis moluccensis​-räkorna trivs finfint där de sitter och viftar med sina filterklor.
    Nu letar jag runt och kollar på fiskar som är mycket små till storleken, som skall gå i karet framöver. Angenäma "bekymmer".


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1883.jpg
Visningar: 437
Storlek: 800,0 KB
ID: 2440198

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1894.jpg
Visningar: 451
Storlek: 653,2 KB
ID: 2440199
    Lägger detta inlägg här igen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att några av de röda räkorna klarade sig! Och vilken stark röd färg de har, jättefina! De nya räkorna är verkligen häftiga där de sitter som på rad i strömmen.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jodå, några bilder till och en film kan ni allt ha!



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1904.jpg
Visningar: 446
Storlek: 761,2 KB
ID: 2440206
    Mayaca fluviatilis

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1905.jpg
Visningar: 427
Storlek: 1018,0 KB
ID: 2440207
    Atyopsis moluccensis​​

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1906.jpg
Visningar: 439
Storlek: 762,2 KB
ID: 2440208
    Atyopsis moluccensis​​

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Åjo, det finns trots allt ett antal röda räkor kvar. Jag trodde ju i min gubbiga ångestfeber att D-tetrorna hade klippt hela högen.
    Men, det här är bra, då vet jag att det går att köra räkor i det här karet när D-tetrorna har gjort sitt.
    Atyopsis moluccensis​-räkorna trivs finfint där de sitter och viftar med sina filterklor.
    Nu letar jag runt och kollar på fiskar som är mycket små till storleken, som skall gå i karet framöver. Angenäma "bekymmer".


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1883.jpg
Visningar: 437
Storlek: 800,0 KB
ID: 2440198

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1894.jpg
Visningar: 451
Storlek: 653,2 KB
ID: 2440199

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Nando och åheim!
    Faktum är att det finns några små röda räkor kvar, men de gömmer sig i växtligheten. Det är väl bara en tidsfråga innan D-tetrorna tar dessa också.
    Jag kommer inte att fylla på med fler Kolglödstetror och Diamanttetror. När D-tetrorna är borta kommer jag att starta en jättegrupp med någon pytteliten rasbora, typ Boraras brigittae.
    Då blir det även dags att dra på med räkor. Det blir ett, kanske lite, annorlunda 720-kar - men häftigt. Sedan skall jag kolla upp vad för småfisk som ytterligare kan passa.
    Filterräkorna är större än Amanoräkor, så dessa klarar sig helt från angrepp av D-tetrorna. Det funkar inte att få räklingar från dessa räkor då de har samma förökningsstrategi som Amanoräkor - alltså att larverna behöver bräckvatten i sitt första stadie.

    Hang-on-filtret är ett Resun Streamax SMX 1000, som fungerar väldigt fint.
    Ja, åheim, de stora svampfiltren är nog duktigt knôkfulla av mulm, men jag får väl kolla om jag kan lyfta ur dessa vid tillfälle och tvätta ur dom.

    Jag fortsätter att smacka in lite grejer titt som tätt - det blir väl lite flow, på nå'n vänster.


    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    De där räkorna kommer nog fungera bättre än dem små röda godbitarna! Rött är ju en bekant trigger för de flesta fiskar.. Kan du hoppas på lite förökning av dessa filterräkor?
    Är det en sun sun stremax som hänger på akvariekanten månntro?
    Du har inte funderat på att droppa ner några mindre svampfilter som du enkalt kan dra upp och serva istället för dina oåtkomliga supersize-filter? Svampfilter kan ju vara lite luriga för dem kan se helt rena ut men är helt proppade med mulm så dem är som lerklumpar när man tar upp dem och kramar ur dem så risken är att dina bara fungerar som syresättning, vilket är ju bra i sig men kan vara fördelaktigt att kunna krama ur dem för mer effekt
    Jag köpte ett sånt där stort för flera år sen men jag upptäckte att den klarade inte av att leverera mer flöde än de mindre, eftersom stigarröret var av samma dimension som de mindre så det blev en liten besvikelse.

    fortsätt smacka in grejer här Mats, smått som stort så vi får lite mer gott flow här i döda havet


    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...