Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Nä det har du rätt i, både du och jag låter väl det mesta sköta sig själv så att säga MEN vi kanske sätter grundramen
    Senast redigerad av åheim; 06 February 2022, 07:13.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja det är otroliga grejer du serverar här Mats och 720 baljan går ju inte av för hackor, varenda liten bit av karet är genomtänkt och harmoniskt, finns liksom inga svaga partier i det!
    Gôtt!

    Det läskiga, åheim, är att karet inte är genomtänkt alls...

    (Jag vet att du hajar precis vad jag menar...)

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Ivanacara adoketa är väldigt vackra, det tycker jag vore ett spännande kar att få följa.
    även ett 540 liters kar till räkor och snäckor hade varit roligt, tror dock att det kanske inte var 540 liters som var aktuellt då.
    Fin film
    Ivanacara adoketa är nog en av de häftigaste ciklider jag någonsin haft i mina akvarium de femtio år jag pysslat med denna hobby.
    Det har funnits en mängd ciklider i mina kar som facinerat mig och tagit min tid i anspråk, men jag återkommer ständigt i tankarna till Ivanacara adoketa.
    Varför, undrar kanske några få..?
    Jo, det har att göra med det väldigt annorlunda beteende denna endemiska ciklid i omgivningarna av rio Paraná Atauí uppvisar.
    Jag har beskrivit Ivanacara adoketa tidigare i tråden (massor av bilder och filmer) så jag skall inte vidare uppehålla mig i ämnet.
    Men, denna ciklid hålls, i de flesta kar, helt felaktigt - fel miljöer och betingelser. Ledsamt, men så är det, de facto.
    Skall jag ta mig an denna ciklid, skall det göras så "riktigt" det bara är möjligt. Vi får se vad som händer.

    De Sulawesi-räkor jag hade förr gick i ett kar på 112 liter. Det makalösa skådespel dessa räkor uppvisar (i symbios med Tylomelania sp.) skulle jag utan vidare kunna tänka mig att låta blomma ut i en 540-burk.


    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja det är otroliga grejer du serverar här Mats och 720 baljan går ju inte av för hackor, varenda liten bit av karet är genomtänkt och harmoniskt, finns liksom inga svaga partier i det!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Halloj Superpescado!
    Gôtt att du gillar karet. Det är verkligen en härlig burk att spendera tid framför, om jag får säga det själv.

    Det finns många tänkbara varianter av inriktningar som skulle vara kul att realisera i 540-burken.
    En variant är att göra en dunkel, snårig miljö - helt anpassad för Ivanacara adoketa, en fantastisk ciklid jag har haft förr (kan även ses i min avatar).

    En helt annan inriktning som jag är sugen på är att göra ett kar med Caridina dennerli och
    Tylomelania sp.


    Film från ett av mina tidigare kar.



    Kanske blir det något helt annat, vi får se.
    Ivanacara adoketa är väldigt vackra, det tycker jag vore ett spännande kar att få följa.
    även ett 540 liters kar till räkor och snäckor hade varit roligt, tror dock att det kanske inte var 540 liters som var aktuellt då.
    Fin film

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Din 720 balja är fantastisk. Det finns ett sånt stort djup i det, som du får till så bra med rätt ljus/mörker samt dina stora anubias som bryter av med färg. trist att dina platys dött av, dom var väldigt fina dom du hade.
    Om eller snarare när du drar igång 520 karet, vad är planen då?
    Halloj Superpescado!
    Gôtt att du gillar karet. Det är verkligen en härlig burk att spendera tid framför, om jag får säga det själv.

    Det finns många tänkbara varianter av inriktningar som skulle vara kul att realisera i 540-burken.
    En variant är att göra en dunkel, snårig miljö - helt anpassad för Ivanacara adoketa, en fantastisk ciklid jag har haft förr (kan även ses i min avatar).

    En helt annan inriktning som jag är sugen på är att göra ett kar med Caridina dennerli och
    Tylomelania sp.


    Film från ett av mina tidigare kar.



    Kanske blir det något helt annat, vi får se.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 February 2022, 16:49.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Klicka på bilden för större version

Namn: D47F7EC8-115D-4C2F-A7FE-D59E1EBE54D2.jpg
Visningar: 595
Storlek: 387,1 KB
ID: 2434538 Det här är 720-baljan. 540-burken står tom.
    Din 720 balja är fantastisk. Det finns ett sånt stort djup i det, som du får till så bra med rätt ljus/mörker samt dina stora anubias som bryter av med färg.
    trist att dina platys dött av, dom var väldigt fina dom du hade.

    Om eller snarare när du drar igång 520 karet, vad är planen då?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Halloj i stugan!
    Hur går det med 720 akvariumet nu? Vilka fiskar har du i? Sist jag var aktiv, om jag minns rätt var det platys på tapeten?
    Nu måste all anubias vuxit till sig riktigt ordentligt
    Halloj! Kolla bakåt några sidor.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Halloj i stugan!
    Hur går det med 720 akvariumet nu? Vilka fiskar har du i? Sist jag var aktiv, om jag minns rätt var det platys på tapeten?

    Nu måste all anubias vuxit till sig riktigt ordentligt

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Jag gillar känslan när saker verkar leva sitt eget liv i ditt kar
    När jag var liten hade vi ett stort saltvattensakvarium i källaren, som vi kunde sitta vid vissa kvällar bara för att se om en viss fisk vågade sig fram. Det tilltalar mig mer och mer! Har sen mest haft orädda fiskar.
    Fastnade för övrigt i din gamla tråd från 2009 som blivit upp-puttad, undrar om den inte var en inspiration när jag drog igång mitt 375liters i samma veva.
    Halloj Jenny!
    Ja, man går igenom olika faser med sina akvarium. Just nu tycker jag det är riktigt gôtt att bara betrakta karets utveckling och pilla med det så lite det bara är möjligt.
    Jag blir 60 bast om ett par tre månader, så att ha ett, eller flera, akvarium är för min del ett sätt att koppla av.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Christian, Johnny och Munin!
    Kul att ni gillar grejerna!
    Munin, de växter som "ploppat" upp lite här och var i baljan kommer från mycket små fragment som jag bara har tryckt fast i inredningen vid uppstart.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Jenny!
    Jag har under de senaste 50 åren med akvarium varit igenom så många olika faser - olika artakvarium och biotoper, ett eller flera kar. Bara för några år sedan hade jag cirka tio kar i stugan.
    Just nu är endast ett 720-kar igång (möjligtvis startar jag inom kort upp ett 540-kar också), och det är så härligt att bara låta karet göra sin grej och få utvecklas på egen hand.
    Att, i stort sett, enbart ha ett akvarium för att sitta framför, betrakta och facineras av är en långsam men, för mig, mycket njutbar process. Jag har full förståelse för det faktum att de flesta människor anser att det jag sysslar med är som att se på målarfärg som torkar...

    För mer än ett halvår sedan satte jag tio-femton små skott av Anubias runt om i karet, med en bestämd inriktning att dessa skulle få "göra som de ville" - och det har fungerat mycket bra. Ett litet Anubias-kluster har dock inte riktigt tagit fart utan avstannat helt.
    Här en bild;

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1269.jpg
Visningar: 280
Storlek: 568,2 KB
ID: 2434766

    Det vanliga är ju att vilja placera om plantan och se om den kan frodas på en annan plats, men jag har tänkt att den skall få ta god tid på sig att omgruppera sig själv. Det har tagit många månader men nu har det första lilla skottet med nya blad visat sig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1272.jpg
Visningar: 273
Storlek: 542,9 KB
ID: 2434767

    Det här lilla livstecknet går jag igång på fullständigt. Nu skall det bli spännande att se vad den här plantan hittar på.

    Sedan gillar jag att kolla in alla de självsådda växter som dyker upp här och var i baljan. På bilderna nedan ser vi "sötvattenstång" som helt på egen hand satt sig på flera ställen, och ett fint bestånd av Javaormbunke som bara ploppat upp där det uppenbarligen har varit gynnsamt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1275.jpg
Visningar: 250
Storlek: 654,9 KB
ID: 2434768

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1277.jpg
Visningar: 245
Storlek: 677,2 KB
ID: 2434769

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1281.jpg
Visningar: 248
Storlek: 978,7 KB
ID: 2434770

    Sedan är det den här "algen", en svart, mycket kort och fintrådig historia som finns på merparten av de trädetaljer som finns i karet. Är det någon som vet vad det kan vara?
    Jag tycker den är vrålfin och är glad att den dykt upp.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1279.jpg
Visningar: 260
Storlek: 1009,3 KB
ID: 2434771

    Fan, pricken över "i" vore att få ett vackert bestånd av tofsalger på vissa delar av grenarna i karet också - men det lär ju inte hända...
    Jag gillar känslan när saker verkar leva sitt eget liv i ditt kar

    När jag var liten hade vi ett stort saltvattensakvarium i källaren, som vi kunde sitta vid vissa kvällar bara för att se om en viss fisk vågade sig fram. Det tilltalar mig mer och mer! Har sen mest haft orädda fiskar.

    Fastnade för övrigt i din gamla tråd från 2009 som blivit upp-puttad, undrar om den inte var en inspiration när jag drog igång mitt 375liters i samma veva.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Salve!

    Jag gillar också alger generellt, just tofs- eller skäggalger klarar jag mig dock bra utan! Väldigt fina bilder som vanligt, ett stycke natur. Jag är måhända partisk men nog får du smälla upp 540 baljan också, kanske köra på ett kar med asiatisk inriktning eller något? Nåja du vet ju såklart bättre själv om det skulle vara givande eller ej.

    Menar du för övrigt att vissa växter spontanuppstått, tänkte om du haft inredning i andra kar tidigare, eller att du haft de på en plats i karet varefter de ploppat upp på ytterligare plats(er)? Coolt hur som helst.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ren njutning att både se ditt vackra kar och alla smådetaljer där allt har fått gå sin egen väg i sitt eget tempo.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Tror man med erfarenhet blir mycket lugnare i att greja med sitt kar och låta naturen har sin gång. Väldigt vackert!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...