Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    åh så söta , såg fler yngel av corydoras duplicareus i helgen i mitt 450

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad fint att se!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Härligt att se, fördelen med att inte ha "stor fisk" i karet.
    Precis, de små rackarna har inget att frukta, men är ändå väldigt skygga i nuläget.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Härligt att se, fördelen med att inte ha "stor fisk" i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Kan inte låta bli att lägga in en liten film på ett Corydoras panda-yngel.
    Såg några stycken långt inne i karet vid matningen och fick till en filmsnutt. Det här lilla ynglet är cirka 5-6 mm.


    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Det är kul at följa en del trådar trots att jag inte har några kar längre, saknar dock att surra med er . Ha en fin helg!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    När jag ser ditt kar Mats förstår nog alla varför du tar tid på dig när det gäller inredning, jag har många gånger under min tid försökt att "apa" efter dig men såklart lyckades jag aldrig, ett drömkar med en inredning helt i min och säkert i många andras smak - så jäkla duktig du är!
    //Inger
    Halloj Inger!
    Dina ord värmer verkligen.

    Det är lite lustigt detta med inredning, att det kan innebära svårigheter för en del och är hyfsat enkelt för andra.

    Som man kan se på bildsviten av 540-karet på förra sidan, så startade jag med en tät, snårig och ordnat rörig "bild". Mina intentioner var att skapa en miljö för småfisk - men jag fick ändra om och rensa ur stora delar av inredningen då jag plötsligt blev med Manacapuru Red Back Scalare-gruppen på nio stycken individer.
    Min strategi då var att sakta och med god planering skapa något nytt av det som redan fanns.
    Det är i det här skedet min metod blir "flummig"; jag betraktar karet och låter det tala till mig.

    Det här låter helt pajas-crazy, jag vet, men faktum är att om jag inte rotar runt, röjer ur och börjar om panikartat så behövs det inte mer än att lyfta ur några mindre inredningsdetaljer så "visar" karet vägen och inredningen faller ofta på plats - liksom som av sig självt.

    I 720-karet (bilden ovan) har jag gjort på samma vis; lagt till och dragit bort under lång tid, och hela tiden på ett sådant vis att fiskarna inte far illa av min långsamma framfart.
    Nu har jag ett flertal idéer som skall realiseras och dessa handlar mest om att etablera små partier av Anubias på ett flertal platser länst bak i karet. Dessa förändringar kommer knappt att synas initialt men då Anubiasdepåerna växer till sig med tid kommer en utseendemässig förändring att ske. Detta tar sannerligen lång tid...

    Inger, jag blir rörd av att du tycker jag är, som du säger, duktig - men för min del vill jag ge karet största delen av berömmet, för en stor del handlar faktiskt om hur inredningen förändras av sig själv om man låter bli att pilla, ändra och möblera om i alltför hög grad. Jag gör små förändringar, hjälper karet framåt och väntar ut resultaten.

    Inredningsarbetet är så individuellt och det viktiga är att man själv känner sig tillfreds med det man åstadkommer i karet. Det blir också väldigt svårt att bedömma, ge tips och ha åsikter om andras inredningar då dessa är skapade på ett personligt, unikt sätt.

    Jag tycker dock att det är kul att snacka om inredning och olika tekniker att få till djup, ljus och mörker, utrymme kontra snårighet och en mängd andra faktorer.
    En stor del är inspiration. Jag tittar ofta på bilder och filmer på olika akvarieinredningar och från naturen. Jag låter mig inspireras och får massor av idéer vars resultat oftast inte ens kommer i närheten av det jag först såg, men blir något annat som kan fungera.

    Kul att se dig här i tråden, Inger!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!
    När jag ser ditt kar Mats förstår nog alla varför du tar tid på dig när det gäller inredning, jag har många gånger under min tid försökt att "apa" efter dig men såklart lyckades jag aldrig, ett drömkar med en inredning helt i min och säkert i många andras smak - så jäkla duktig du är!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Roligt att du diggar den gamla 540-burken. Det karet står tomt sedan en tid och skall väck.
    Nu är det 720-baljan som har min koncentration. Det finns en "bild" på inredningen inom mig, men att komma dit tar lång (skön) tid.
    Nu har jag vattenmättat en hel del nytt inredningsmaterial som ligger i en av tunnorna i trädgården och väntar på att få lite Anubias uppbundna på sig - sen ner i karet.
    Här är en bild tagen alldeles nyss.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1118.JPG
Visningar: 416
Storlek: 263,2 KB
ID: 2432408


    Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är så väldigt vackert! Underbart ljus också!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av laserfisk
    Snyggt!
    Roligt att du diggar den gamla 540-burken. Det karet står tomt sedan en tid och skall väck.
    Nu är det 720-baljan som har min koncentration. Det finns en "bild" på inredningen inom mig, men att komma dit tar lång (skön) tid.
    Nu har jag vattenmättat en hel del nytt inredningsmaterial som ligger i en av tunnorna i trädgården och väntar på att få lite Anubias uppbundna på sig - sen ner i karet.
    Här är en bild tagen alldeles nyss.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1118.JPG
Visningar: 416
Storlek: 263,2 KB
ID: 2432408



    Lämna en kommentar:


  • laserfisk
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Munin!
    Här är 540-karet som skall bort. Det har haft massor av olika typer av inredningar, men här den senaste skejpens utveckling. Som du ser förändras inredningen under tid, men med långsamhet och försiktighet.
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Häftigt inlägg men lite tråkigt att det inte blir någon nyinredning av det, får väl hoppas på ett annat(mera måttriktigt) helt enkelt! Ser riktigt trevligt ut för övrigt, du verkar också ha fördelen att ha mycket material(eller ska vi säga virkesavfall? haha) att jobba med.. försöker själv samla på mig lite men har svårt att hitta, ser väl inte skogen för alla träd eller liknande.
    Angående inredning så finns det väl flera saker jag skulle vilja lära mig men kanske främst så handlar det nog om att kunna välja och hitta material att inreda med, har man inte rätt pusselbitar så kan man ju sitta och vrida på de hur länge som helst utan att det blir något vettigt, tänkte nog försöka ge mig ut och leta lite i helgen några tips på vad man bör kika efter- vet att föräldrarnas granne har sågat ner några äppelträd fungerar de?
    (Synd att akvariet är lite långt bort är annars på jakt efter ett i den storleken) Ha en bra helg!
    Ja, här finns ganska mycket material att använda, allt från kapade fruktträd till grejer jag hittar i skogen runt hörnet. Äppelträd fungerar fint.
    Såg precis en häftig film från Åleds där man visar upp fina Altum. Om jag någon gång skall satsa på just denna typ av Scalare så måste karet vara anpassat till just dessa - högt och djupt.
    Ja, det är synd att du inte bor lite närmare, då hade du kunnat få ett fint 540 med ställning...
    Som sagt, det är bara att komma hit och ta det med sig.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Vilket underbart inlägg! Så otroligt fint!
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Det där karet är så vackert att jag får tårar i ögonvrån
    Tack skall ni ha, Ampe och Pia!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...