Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jättefina filmer! Pandor är särdeles söta tycker jag. Hur är det med dig nuförtiden? Hoppas du haft en trevlig (och sjukdomsfri) jul!
    Halloj Nando!
    Jodå, allt är toppen här.
    Håller på med en rejäl bunt Ormhassel som legat på tork. Jag skall kolla om det går att ”smälta in” dessa vridna grenar i övrig miljö i karet, så att det inte ser så utpräglat ormhassligt ut.
    Skall ta lite nya foton när jag blir klar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jättefina filmer! Pandor är särdeles söta tycker jag. Hur är det med dig nuförtiden? Hoppas du haft en trevlig (och sjukdomsfri) jul!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Vintertider innebär att man inte riktigt kan erbjuda fiskarna färskt levandefoder, och då menar jag sådant man fångar själv.
    Under några månader får man köpa varan - helt OK.
    Jag kör dock på med potenta mixar av "sjömat" i form av de alldeles excellenta wook-mixar bestående av diverse räkor, bläckfisk, musslor och massor av annat som finns att tillgå i mataffärernas frysdiskar.
    Visst smular denna typ av foder av sig i vattnet och vid matning blir det en stunds "grummel" men det tar de fantastiska ytterfilterna, EHEIM-tunnorna, hand om på ett förtjänstfullt sätt.
    Jag ser med glädje den senaste yngelkullen av Corydoras panda växa upp, det är väl ett tiotal småttingar som införlivas i gruppen. Fick filmat en av dessa ungdjur (film nr. 1.).
    Sedan såg jag till min glädje att det tillkommit ytterligare en ny kull av pytte-pandor, fick korn på en av dessa (film nr. 2.).
    Jag tycker dessa små pandayngel är så jädrans söta att jag inte kan låta bli att lägga in filmerna här.

    720-karet snackar verkligen med mig just nu, och jag skall addera en hel del ny trä-inredning som ligger på tork i stugan.




    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter som att du, som vanligt, har flera intressanta idéer på gång! Ska bli spännande att se hur grenarna av det kinesiska tempelträdet funkar i karet sedan.
    Ja, om inte utseendemässigt så åtminstone de välgörande egenskaper detta träd besitter.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter som att du, som vanligt, har flera intressanta idéer på gång! Ska bli spännande att se hur grenarna av det kinesiska tempelträdet funkar i karet sedan.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hoppas du hittar känslan! Jag ska också försöka hitta den. Fick en knuff i rätt riktning idag när jag var på Akvarielagret och handlade levandefoder. Bara lukten när man går in där gör att jag får inspiration och lust att greja med karen. Mina minikulor blev också nöjda. De älskar levandefoder!
    Fantastiskt! Det där med doften är väldigt intressant - jag brukar uppleva liknande känslor av härligt doftande akvarieaffärer.
    Jag håller ju kontinuerligt på med karet, det är massor av nya idéer och planer som skall realiseras. Jag hade en liten "trädgårdsmästarakvarieträff" här i stugan för ett litet tag sedan.
    Det finns ju en fenomenal monsterbuske av Ormhassel som jag skördar massor av fina grenar av. Dessa blev mycket uppskattade.
    Kinesiskt Tempelträd (Ginko biloba) är något vi tittar på just nu då det står ett sådant träd här i trädgården. Grenarna är makalöst vackra och det blir jag som testar detta träslag i torkad form i akvarium - kommer att bli mycket bra, är jag övertygad om!
    Jag skall hitta en bra, stor grupp Tucanoichthys tucano som skall introduceras i baljan, det kan ta lite tid, men det har jag gott om.
    Så, känslan finns, det är mycket på gång, och bilder skall jag verkligen lägga upp vad det lider.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hoppas du hittar känslan! Jag ska också försöka hitta den. Fick en knuff i rätt riktning idag när jag var på Akvarielagret och handlade levandefoder. Bara lukten när man går in där gör att jag får inspiration och lust att greja med karen. Mina minikulor blev också nöjda. De älskar levandefoder!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mats - har du lust att bjuda på några nytagna bilder?
    Halloj Nando!
    Lite som du skrivit nu senast i din tråd så skall även jag bara få igång lite feeling att lägga upp bilder här på forumet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Pia - det låter som ett roligt projekt!

    Mats - har du lust att bjuda på några nytagna bilder?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fasen va’ gôtt!
    ja verkligen blir 4stycken 222liters i en ställning och sen en mindre ställning med 4 kar , typ 2 stycken 140 liters och 2 stycken 70 liters

    Just nu står det still för vi får inte tag på en murare som skall fixa väggarna och sen kakla. I värsta fall så får jag knö ihop fisken jag har på två kar och flytta undan så länge för där de står idag skall en värmepump in så är i lite knivigt läge men är ju bara väldigt temporärt så det får gå

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    blir ett litet akvarierum hemma i huset
    Fasen va’ gôtt!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    blir ett litet akvarierum hemma i huset

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag har stora planer och de håller på att förverkligas men måste ligga lågt med att köpa fisk tills allt är klart
    Det låter enormt spännande, Pia!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, vi brukar ”teama” ihop oss, kolla läget och i många fall handla när det är något vi är sugna på.
    Vet jag att Pia är på jakt efter något speciellt så spanar jag extra noga.
    samma sak här, letar om Mats är på jakt efter nåt speciellt

    jag har stora planer och de håller på att förverkligas men måste ligga lågt med att köpa fisk tills allt är klart

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter som att ni har en plan! Kul!
    Ja, vi brukar ”teama” ihop oss, kolla läget och i många fall handla när det är något vi är sugna på.
    Vet jag att Pia är på jakt efter något speciellt så spanar jag extra noga.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...