Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!
    Halloj Nando!
    Anubias i dess otaliga former är verkligen tacksamma, men kräver tålamod så att det räcker och blir över.
    De Anubias-"kluster" jag bundit upp på diverse grenar och rötter har först nu, efter några månader, börjat ta ordentlig fart.
    Det är den där lilla detaljen att låta den placerade plantan sitta där den ursprungligen är tänkt att vara.
    I ett skede när man planerar, och placerar plantan får man tänka sig hur plantan kan utveckla sig framåt i tid.
    Så fort man börjar flytta plantor hit och dit, rycka upp och ändra, så förstör man förutsättningarna för plantan att "sätta sig" och utvecklas på ett tillfredsställande sätt.
    Det bakre vänsterhörn i karet jag med plågsam långsamhet planerar för har en tankebana som ligger många månader bakåt i tid.
    Det här är inredning som egentligen inte har någon plats på ett forum som Zoopet - men, va' fasen, jag får helt enkelt strunta i det...
    Bilder och filmer kommer löpande framstädes här i tråden!

    Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2021, 18:32.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Härligt att se
    Ursprungligen postat av Nando
    Vad mäktigt att se dem stimma så! Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!
    Snart blir det mer bild och film!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad mäktigt att se dem stimma så! Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Härligt att se

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Gillar verkligen hur de stimmar, tror du det beror på miljö eller akvariets storlek, andra invånare eller att storfisken varit i och flyttat runt? Oavsett väldigt fint såklart, ha en trevlig helg!
    Det är nog en blandning av allt det du nämner. De stimmar inte på detta vis vanligtvis utan blev nog lite oroliga av att jag lyfte ur en massa inredning.
    Sedan är det ju så att det blir en skön feeling när karet har lite storlek och tetrorna är ganska många. Det går cirka 50 stycken av dessa i baljan nu men det skall adderas 25-30 stycken till - förhoppningsvis nästa vecka.
    En god helg önskar jag dig också!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 September 2021, 16:01.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Gillar verkligen hur de stimmar, tror du det beror på miljö eller akvariets storlek, andra invånare eller att storfisken varit i och flyttat runt? Oavsett väldigt fint såklart, ha en trevlig helg!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag har under en längre tid experimenterat med att binda upp Anubias på diverse pinnar och placera dessa "kluster" på olika ställen i karet.
    Det ser ut att fungera riktigt bra, så nu var det dags att rensa ut det bakre vänsterhörnet för att göra plats för en ansenlig mängd nya Anubiasdungar uppbundna på ett flertal pinnar, för att "djungla" till den delen av karet.
    Nu ser det gôtt tomt och glest ut i vänsterhörnet, men det skall snart bli ändring på den saken!
    Vattnet blir grumligt när man pysslar med att ta bort inredning (vilket syns på filmen nedan).
    Jag hade egentligen inte tänkt filma detta, men den lilla gruppen av Moenkhausia pittieri stimmade loss så fint - så det fick bli en liten filmsnutt trots allt.
    Ber om ursäkt för grumligt vatten och skitiga rutor.

    Jag återkommer i ett senare skede med fler bilder och filmer.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Jag kommer lägga in filmerna igen ... men har lite is i magen denna veckan. Jobbar mest på nya backuprutinen med två olika backuper + återställningsplan. Vill helst inte att det händer igen.
    Absolut!
    Det är ett fantastiskt arbete du gör.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Till Christian, om du oförhappandes skulle titta in här...
    Om det sedan kraschen försvunnit några filmer som var fina till artbeskrivningarna, säg till så skall jag ladda upp dessa på nytt.
    Jag kommer lägga in filmerna igen ... men har lite is i magen denna veckan. Jobbar mest på nya backuprutinen med två olika backuper + återställningsplan. Vill helst inte att det händer igen.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag svarar. Det är säkert många filmer som har försvunnit och än värre är ju att hela artbeskrivningarna har försvunnit och måste göras om. Skulle tro att det tar ca. en vecka för mig att lägga in dom igen.
    Först därefter kan Christian (det är hans jobb) börja lägga in filmer i dessa artbeskrivningar så då är dom välkomna.
    Topp! Då vet jag läget.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Till Christian, om du oförhappandes skulle titta in här...
    Om det sedan kraschen försvunnit några filmer som var fina till artbeskrivningarna, säg till så skall jag ladda upp dessa på nytt.
    Jag svarar. Det är säkert många filmer som har försvunnit och än värre är ju att hela artbeskrivningarna har försvunnit och måste göras om. Skulle tro att det tar ca. en vecka för mig att lägga in dom igen.
    Först därefter kan Christian (det är hans jobb) börja lägga in filmer i dessa artbeskrivningar så då är dom välkomna.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Till Christian, om du oförhappandes skulle titta in här...
    Om det sedan kraschen försvunnit några filmer som var fina till artbeskrivningarna, säg till så skall jag ladda upp dessa på nytt.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Den är snygg!
    Den blev riktigt bra i baljan. Jag hittade "grenen", cirka 2,5 meter lång, uppe i skogen - klöv den på mitten och drog i en del vid vänstersidan i karet.
    Den andra delen funderar jag på att sätta vid högersidan för att låta den dra sig mot mitten av karet och liksom möta den som ligger i nu. Jag tror det kan bli bra.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Den är snygg!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mums! Har du tillsatt en ny böjd gren i framkant? Känner inte igen den sedan tidigare.
    Ja, så är det. Här händer det grejer, vet du.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...