Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Eh gammalt eller nytt kan väl kvitta, allt är bättre än den stiltje som råder här senaste tiden i min mening ser fram emot uppdateringar, ha en trevlig helg!
    Stiltje är ordet, Munin!
    Jag håller på med några nya Anubiasuppbindningsprojekt som skall fylla på 720-karet. Det blir uppdateringar framgent.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag ser ofta att folk har problem med att få "långsamma" växter som exempelvis Anubias och Javaormbunke att etablera sig i akvariemiljön.
    Nu kastar jag fram en helt ovetenskaplig teori här; om man hela tiden, eller vid upprepade tillfällen drar upp, flyttar och planterar om dessa plantor så får växten hela tiden "börja om från början"...
    Man kan tydligt se att exempelvis Anubiasplantan snabbt skickar ut "luftrötter", eller som jag kallar dessa rotspröt; trevare.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0826.JPG
Visningar: 218
Storlek: 970,2 KB
ID: 2430386

    Jag vet, det är dödstråkigt, men om man noga planerar den plats man ämnar att placera plantan och låter denna vara i någon månad eller två så uppstår, så sakteliga, det sköna läge när plantan har "kollat in" sin omgivning och inte bara lever i stasis utan faktiskt kan etablera sig - och då växer ganska snabbt.

    Ja, det var mina fem öre...
    Här är några bilder på ett urval av de Anubiasskott jag placerat på pinnar och rötter. Här ser man också att "trevarna" faktiskt fäster sig vid underlaget och tillåter plantan att frodas.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0856.JPG
Visningar: 232
Storlek: 1,13 MB
ID: 2430387

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0859.JPG
Visningar: 222
Storlek: 964,4 KB
ID: 2430388

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0863.JPG
Visningar: 234
Storlek: 847,7 KB
ID: 2430389

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Eh gammalt eller nytt kan väl kvitta, allt är bättre än den stiltje som råder här senaste tiden i min mening ser fram emot uppdateringar, ha en trevlig helg!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jättefin film!
    Tack skall du ha, Nando!
    Det finns massor av fler filmer på dessa A. sajica - och en uppsjö av andra fiskar från ett antal år bakåt i tid.
    Det är dock historia nu och jag skall inte tänja på forumets tålamod. Det blir nya bilder och filmer längre fram.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jättefin film!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Blev ju inte direkt mindre nostalgisk och sliskigt sentimental, jag börjar väl bli gammal! , av den videon. Lite sugen på att peta i ett par i baljan men får nog bli framåt hösten i så fall. Lite osäker på om jag sett de i butik på senaste tiden däremot.
    Halloj Munin! Vet ej var du bor men här i Göteborg finns det A. sajica att få tag på...


    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Blev ju inte direkt mindre nostalgisk och sliskigt sentimental, jag börjar väl bli gammal! , av den videon. Lite sugen på att peta i ett par i baljan men får nog bli framåt hösten i så fall. Lite osäker på om jag sett de i butik på senaste tiden däremot.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Hade själv Sajica(fast väldigt mycket mindre) när jag hade akvarium för tio-femton år sedan tror faktiskt det är den enda fisk jag lyckades få växande yngel på, minns att honan var helt svart/mörkgrå med vitt huvud i lekdräkt? Vill nog också ha sådana igen förr eller senare mycket av nostalgiska skäl men även för att det är en väldigt vacker fisk!
    Ja, de är för jädra fina!
    Honan får en mörkare färg på huvudet och ljusare färg längre bak på kroppen.
    Däremot blir honans ögon väldigt ljust "lysande" i den mörka huvuddräkten. Detta färgmönster ingår såklart i det signalspråk, samt de ryckiga fenrörelser, speciellt honan använder för att hålla yngelskocken på plats. Hanen anlägger en mörk, neutral färgdräkt vid yngelvårdande och använder mer fysisk kraft för att hålla inkräktare borta.
    Jag drar in en liten film;



    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Hade själv Sajica(fast väldigt mycket mindre) när jag hade akvarium för tio-femton år sedan tror faktiskt det är den enda fisk jag lyckades få växande yngel på, minns att honan var helt svart/mörkgrå med vitt huvud i lekdräkt? Vill nog också ha sådana igen förr eller senare mycket av nostalgiska skäl men även för att det är en väldigt vacker fisk!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina
    Jag förstår!
    Anledningen till att jag frågade var att enligt den lilla information som jag hittat om Adoketan så är 28°C i det övre spannet av vad som rekommenderas:
    Ivanacara adoketa. Kullander & Prada-Pedreros 1993. Typlokal: Igarapé do Cumaru, en biflod till Paraná Atauí, i mellersta Rio Negro, delstaten Amazonas, Brasilien. . Handelsnamn: Zebraacara, Rio Negros dvärgciklid.

    https://www.seriouslyfish.com/specie...acara-adoketa/
    Men jag värderar alltid kunskap från någon som hållt arten framgångsrikt högre än övriga internet-källor.
    ...jag har akvarierna i en källare så ju svalare man kan ha desto bättre
    Någon grad ner till 26-27°c (det blir ju alltid lite ungefärligt) fungerar fint också.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Jag förstår!
    Anledningen till att jag frågade var att enligt den lilla information som jag hittat om Adoketan så är 28°C i det övre spannet av vad som rekommenderas:
    Ivanacara adoketa. Kullander & Prada-Pedreros 1993. Typlokal: Igarapé do Cumaru, en biflod till Paraná Atauí, i mellersta Rio Negro, delstaten Amazonas, Brasilien. . Handelsnamn: Zebraacara, Rio Negros dvärgciklid.

    https://www.seriouslyfish.com/specie...acara-adoketa/
    Men jag värderar alltid kunskap från någon som hållt arten framgångsrikt högre än övriga internet-källor.
    ...jag har akvarierna i en källare så ju svalare man kan ha desto bättre
    Senast redigerad av Yadina; 03 May 2021, 12:41.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina
    Tack!
    Alltså ungefär samma temperatur som för Fjärilsciklider?
    Har du alltid runt 28°C för sydamerikanska ciklider, som t ex Skalarer?
    Halloj Yadina!
    Jag brukar kolla vilken temperatur, på ett ungefär, som är lämplig för just den fisk eller fiskar som skall gå i karet.
    Ofta blir det fiskar som vill ha lite högre temperatur. De senaste scalarerna jag hade (finns massor av bilder och filmer längre bak i tråden) var Manacapuru Red Back-scalarer.
    Dessa trivdes fint i en vattentemperatur runt 28°C.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Tack!
    Alltså ungefär samma temperatur som för Fjärilsciklider?
    Har du alltid runt 28°C för sydamerikanska ciklider, som t ex Skalarer?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina
    Är också sugen på att ta hand om dessa ciklider igen. Otroligt snygga, nästan saltvatten-klass.
    Vilken temp har du i akvariet när du håller dem?
    Temperatur runt 28°C.


    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fiskfunderingarna växlar hela tiden, men Ivanacara adoketa ligger bra till.
    Karet är inte ens flyttat till stugan ännu - står fortfarande i källarn här i kåken och väntar på att stugan skall få sig en storstädning - så det finns gott om tid att planera och dagdrömma.
    Är också sugen på att ta hand om dessa ciklider igen. Otroligt snygga, nästan saltvatten-klass.
    Vilken temp har du i akvariet när du håller dem?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...