Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Det här är en av de saker vi kan diskutera när vi inreder ditt kar i lokalen.
    Som du förstår ordar jag om ”metoden” (som är ”stark tobak” för de flesta) enbart här i min tråd, som flertalet av forumets deltagare inte frekventerar i större utsträckning.
    Hahahahaha. Du, jag gissar att du bedrar dig, det skulle inte förvåna mig det minsta om det är denna tråd som används som facit, här får man de rätta råden.
    jag satte faktiskt just och funderade lite och jag kan ju testa olika mat i olika kar och ganska snabbt få en klar bild av hur det fungerar.....eller ja, en ungefärlig bild iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ujujuj, inget oxhjärta så långt ögat ser......

    Jag har ju blivit varnad för levande föda till mina diskusar på grund av smittorisk av parasiter. Jag vet ju inte hur rätt det är. Det ända mina fiskar fått är ju egenkläckt artemia, och det var ju inte det minsta intressant , fryst äter de dock.
    Det här är en av de saker vi kan diskutera när vi inreder ditt kar i lokalen.
    Som du förstår ordar jag om ”metoden” (som är ”stark tobak” för de flesta) enbart här i min tråd, som flertalet av forumets deltagare inte frekventerar i större utsträckning.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det är en riktigt skön period just nu, när man kan fånga levande mat till fiskarna.
    Många ciklider har komplicerade matsmältningssystem. En varierad kost är A och O.
    En rejäl blandning av levande vattenloppor, mygglarver och annat småkrafs (som man fångar i vattensamlingar - egen damm, vattentunna eller liknande), frukt som Plommon och olika typer av bär, mosad daggmask, fruktflugor och annat man kan klappa till och släppa ner i karet - blir rena dynamitkäket.
    Gör frysta mixar av dessa ingredienser, tillsätt gärna lite räka, vitfisk, vitlök, Aronia- och Blåbär också - massor av antioxidanter som främjar immunförsvar och trivsel - och spara detta till vinterhalvåret då tillgången på högoktanig mat är lite mer sparsam.

    https://www.youtube.com/watch?v=G5oENHX_oO4
    Ujujuj, inget oxhjärta så långt ögat ser......

    Jag har ju blivit varnad för levande föda till mina diskusar på grund av smittorisk av parasiter. Jag vet ju inte hur rätt det är. Det ända mina fiskar fått är ju egenkläckt artemia, och det var ju inte det minsta intressant , fryst äter de dock.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det är en riktigt skön period just nu, när man kan fånga levande mat till fiskarna.
    Många ciklider har komplicerade matsmältningssystem. En varierad kost är A och O.
    En rejäl blandning av levande vattenloppor, mygglarver och annat småkrafs (som man fångar i vattensamlingar - egen damm, vattentunna eller liknande), frukt som Plommon och olika typer av bär, mosad daggmask, fruktflugor och annat man kan klappa till och släppa ner i karet - blir rena dynamitkäket.
    Gör frysta mixar av dessa ingredienser, tillsätt gärna lite räka, vitfisk, vitlök, Aronia- och Blåbär också - massor av antioxidanter som främjar immunförsvar och trivsel - och spara detta till vinterhalvåret då tillgången på högoktanig mat är lite mer sparsam.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av cambru
    Toppenfilmer!

    Lämna en kommentar:


  • cambru
    svarade
    Toppenfilmer!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Ja, efter att ha skrivit ett sarkastiskt inlägg, som kanske är mer riktat mot mig själv så har jag tittat på filmerna du la upp.De är ju helt suveräna, vilken miljö du har skapat i detta kar och det mycket beroende av att du inte har de här större fiskarna som tar över helt. Dessutom är tången en sådan exemplarisk plats för yngel, varför har ingen kommit på det tidigare?
    Halloj Maths!
    Det finns nog åtskilliga som använt tången på detta sätt tidigare.
    För min del var det så att jag ville undvika att endast använda tången som dekorativa "bollar". Efter att ha tittat noga på massor av filmer (bl.a. Ivan Mikolji) från naturliga miljöer där man ser mängder av "växtfluff" som mindre ciklider uppehåller sig i vid lek och yngelvård (Apistogramma, Mikrogeophagus m.fl.) fick jag idéen att låta tången sprida sig som ett täcke över vissa delar av bottnen.
    Tången bildar skikt och håligheter med "tak" straxt över sandytan som faktiskt är perfekta tillhåll, inte bara för mindre ciklider utan även Corydoras, vilket man kan se lyckade exempel på i karet nu när det exploderar av C. panda-yngel.


    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ja, efter att ha skrivit ett sarkastiskt inlägg, som kanske är mer riktat mot mig själv så har jag tittat på filmerna du la upp.

    De är ju helt suveräna, vilken miljö du har skapat i detta kar och det mycket beroende av att du inte har de här större fiskarna som tar över helt. Dessutom är tången en sådan exemplarisk plats för yngel, varför har ingen kommit på det tidigare?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell


    Det var det gamla vanliga, en massa yngel av olika fiskar. Kolglödstetrornas yngel fick jag inga bra filmsnuttar på, men det var tre korta filmer på C. panda-, Bilbuk- och A. paulmuelleri-yngel.
    Sedan lite svammel om att jag rensat Java (som av den anledningen ser lite luggsliten ut) för ytterligare ytliggande pinnar och kvistar som skall adderas.

    [/url]
    Ibland är det bra att ta bort och göra om, det receptet har vi provat både Mats och jag.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Kolglödstetror är underskattade!
    Japp! Det är en grymt fin tetra!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Kolglödstetror är underskattade!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Puh, bra att demensen inte har kommit tidigt . Toppenfina filmer! Pandan är så söt (och glupsk!). Bilbuken ser ju ut att vara större än kolglödstetrorna! Skoj!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Puh, bra att demensen inte har kommit tidigt . Toppenfina filmer! Pandan är så söt (och glupsk!). Bilbuken ser ju ut att vara större än kolglödstetrorna! Skoj!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mats - har jag blivit knäpp eller lade du in ett inlägg med flera filmer idag som du sedan tog bort? Hade sett fram emot att titta på dem i lugn och ro men nu finns de inte kvar
    Nädå, du har inte blivit knäpp - jag tog bort inlägget.
    Det var det gamla vanliga, en massa yngel av olika fiskar. Kolglödstetrornas yngel fick jag inga bra filmsnuttar på, men det var tre korta filmer på C. panda-, Bilbuk- och A. paulmuelleri-yngel.
    Sedan lite svammel om att jag rensat Java (som av den anledningen ser lite luggsliten ut) för ytterligare ytliggande pinnar och kvistar som skall adderas.


    Jag drar in filmsnuttarna igen, så kan du kolla.


    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mats - har jag blivit knäpp eller lade du in ett inlägg med flera filmer idag som du sedan tog bort? Hade sett fram emot att titta på dem i lugn och ro men nu finns de inte kvar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...