Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Ja, tofsalger à la Pia är vackert!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så fint! Jag får ofta alger just på anubias. Men det ser jag att du inte har
    Nä, alger blir det ju liksom inte i karen...
    På Anubiasbladen är jag enbart glad om alger, i negativ form, håller sig borta. Men, vackra depåer av Tofsalger på diverse grenar, rötter och stammar skulle jag välkomna med öppna armar!


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så fint! Jag får ofta alger just på anubias. Men det ser jag att du inte har

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    ... men Anubiasskotten tar sig fint.
    På de små Anubiasskotten jag bundit upp på diverse pinnar och rötter bildas hela tiden nya blad vilket är mycket tillfredställande att se.
    Vattnet i karet är starkt bärnstensfärgat. Detta är planerat och precis som det skall - därav den något rödaktiga tonen på bilderna.

    Glad Påsk och fortsatt God Helg!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0797.JPG
Visningar: 254
Storlek: 431,8 KB
ID: 2429407

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0804.JPG
Visningar: 262
Storlek: 461,2 KB
ID: 2429408

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0800.JPG
Visningar: 258
Storlek: 569,9 KB
ID: 2429409

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0801.JPG
Visningar: 246
Storlek: 542,9 KB
ID: 2429410

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0802.JPG
Visningar: 263
Storlek: 522,6 KB
ID: 2429411

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Kan tillägga att om man vill ha mycket tofsalger så gäller det att mata på bra och inte ha några snabbväxande växter.
    Tack för tipset. Förutsättningarna finns, men alger vill liksom inte vara i mina kar, hur gärna jag än vill...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Du pratade tofsalger i tvättstugetråden, får väl komma med en film med just tofsalger, säkert en repris
    Halloj Maths!
    Jo, jag har njutit av denna film tidigare, men den kan inte visas ofta nog!
    Tofsalger, som ju verkligen är något att eftertrakta, är helt enkelt inte är mig välsignat... Jag får uppenbarligen vara utan.

    Ha nu en särdeles god påskhelg, Maths!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 April 2021, 16:59.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Kan tillägga att om man vill ha mycket tofsalger så gäller det att mata på bra och inte ha några snabbväxande växter.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Du pratade tofsalger i tvättstugetråden, får väl komma med en film med just tofsalger, säkert en repris

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av TurtleTurd
    Hej på dig Mats
    Har spanat in din kreation i det tysta. Men nu kan jag inte hålla mig längre.
    Väldigt, väldigt häftigt kar. Du levererar målbild efter målbild med dina kar. Bra jobbat unge man.
    Mvh TT
    Nu, när man närmar sig de sextio - bara något år kvar - kan jag fundera över när någon kallade mig "unge man" senast.
    Jag hade, för ett par år sedan, en cirka 90-årig gentleman hos mig i gitarrverkstaden. Han hade lämnat in en gammal Levin-gitarr för genomgång och renovering.
    Jag gjorde arbetet efter alla konstens regler, och han sade faktiskt dessa ord; "bra jobbat, unge man".
    Det var med stolthet och stor glädje jag lämnade över ett fint instrument till denne hedersman.
    Jag känner samma tacksamhet, stolthet och glädje över dina ord, TT.




    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
    Nu passar det min smak och blev riktigt bra
    Det glädjer mig! Bättre skall det bli!

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Hej på dig Mats

    Har spanat in din kreation i det tysta. Men nu kan jag inte hålla mig längre.
    Väldigt, väldigt häftigt kar. Du levererar målbild efter målbild med dina kar. Bra jobbat unge man.

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Fanbyalperna
    svarade
    Nu passar det min smak och blev riktigt bra

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt att se hur det blev utan kvistarna! Det ser också bra ut och jag tror jag förstår vilka delar du ska binda ihop på sikt. Gavlarna har dessutom blivit toppenfina redan nu även om de inte är klara .
    Senast redigerad av Nando; 29 March 2021, 05:15.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade

    Nu, Nando, skall vi se hur det artar sig.
    Sleaper nämnde de där knotiga kvistarna av Päronträd i 720-burken som han upplevde tog lite för mycket "ögonplats" - åtminstone på bild.
    De här kvistarna strävade från bakglaset och rakt fram mot frontglaset - och, mycket riktigt, de tog sin plats men fyllde ändå en "djuphetsfunktion" när man betraktade karet irl.
    Jag tog dock Sleapers synpunkter i beaktande och provade att ta bort dessa (det var faktiskt bara två kvistar, så det var inget större ingrepp) och plötsligt blev det mer plats för ett par feta grenar jag planerar att placera i karet lite längre fram. Jag vill binda ihop de lite "tomma" utrymmen man kan se som svarta "hål" i övre högerhörnet med den mellersta delen av karet. Det kommer att bli tydligare vad jag menar i sinom tid, med fler bilder.

    Nu har jag startat lite Anubias av skiftande sorter vid båda gavlarna i syfte att lumma till dessa områden. Fler Anubiasplantor skall bindas upp på diverse rotdelar och det kommer ta tid innan det blir ett gott resultat, men tålamod är ju en dygd, som vi alla vet.

    Här är en nytagen bild;
    (Edit; det är massor av dagrar av dagsljus från stugans rutor i frontglaset - men det får vi strunta i).

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0791.jpg Visningar:	0 Storlek:	263.4 kB ID:     	2429150
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 March 2021, 23:38.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så bra! Det är roligt hur små förändringar kan göra ganska stor skillnad på helhetsintrycket.
    Jag skall förmedla förloppet, var så säker!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...