Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    I framtiden kommer jag absolut ha Discus. Det har ju, för min del, alltid varit så trevligt med dessa fantastiska ciklider så jag vill ha Discus igen.
    Det som stoppar mig från att dra igång ett discuskar i nuläget är själva karets beskaffenhet. De vanliga måtten på 720-, och 960-kar är inte vad jag är ute efter.
    Skall det va' så skall det va' och då måste det bli ett större kar som har höjd och djup som är mycket mer tilltaget än ett konventionellt 960...
    Så, ett discusprojekt får bli ett senare äventyr.

    Men en liten filmläskare skall vi väl ändå ha såhär på lördagseftermiddagen, eller hur?
    De discusar man ser i första minuten av filmen... ja, hade jag fått lägga vantarna på dessa hade jag rivit ur stugan på direkten och limmat upp ett grymt kar!
    De andra discusarna i filmen är vrålfina de också.



    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag är med och väntar med spänning! Klart det kommer bli fint!
    Gôtt att höra, Nando!
    Vinrankorna har mättats riktigt bra nu och börjar sjunka, så inom kort är det dags att shoppa loss ett rejält parti Anubias att binda fast på dom.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Tack skall du ha, Nando.
    Vi skall se lite längre fram. Jag har en hel del idéer och visioner, och jag tror att det kan bli fint.

    Jag är med och väntar med spänning! Klart det kommer bli fint!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag köpte Winewood senaste gången för jag tyckte den var snygg och sen kostade den bara ca.1/4 av vad redmoore kostade....

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Tack för förklaringarna med slingergrenarna
    känns som att jag kommer att leta efter vinewood, dom gör sig väldigt fina. Tar dom lång tid på sig att mättas?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det lär bli ursnyggt! Som vanligt
    Tack skall du ha, Nando.
    Vi skall se lite längre fram. Jag har en hel del idéer och visioner, och jag tror att det kan bli fint.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Alltid svårt med olika namn på träslag till akvarium.
    Vine på engelska kan betyda både vin och ranka. Wine är trots allt det man oftast använder för att beskriva själva drycken vin, men också trädet i sig.
    Winewood är stocken och vinewood är de långa slingrande rankorna. Lite lättare blir det om man tänker på ordet grapevine.

    Om man googlar på ordet vinewood får man upp exkat det jag har;

    Klicka på bilden för större version

Namn: natural-wood34832.jpg
Visningar: 362
Storlek: 216,6 KB
ID: 2426706

    Googlar man på ordet winewood får man upp bilder på det som ampe (troligtvis) har;

    Klicka på bilden för större version

Namn: aquadeco-winewood.jpeg
Visningar: 368
Storlek: 17,2 KB
ID: 2426707
    (Bilderna lånade på nätet).

    Lämna en kommentar:


  • Darkg
    svarade
    Winewood = grapewood kanske? Kan tänka mig att vinrankor är hållbara. Om det är det det är.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag tror att dina "snurrträd" är Winewood - alltså med W.
    Googla på de olika varianterna Vinewood och Winewood så ser du skillnaden.
    Min ranka har legat i vatten i åratal.

    Dagens lärdom, visste inte att det var två olika sorter!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det lär bli ursnyggt! Som vanligt

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Fått på några anubias än?
    Nä, nu skall "vine"-rankorna först vattenmättas så att de sjunker och blir lättplacerade när jag bundit fast all Anubias, som inte är inköpt ännu.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Mina ”snurrträd” är köpta som vinewood. Är nyfiken på hur länge de kommer hålla då jag hört att de inte håller så länge i vatten, men om din gren legat där i omgångar så låter ju det toppen!
    Jag tror att dina "snurrträd" är Winewood - alltså med W.
    Googla på de olika varianterna Vinewood och Winewood så ser du skillnaden.
    Min ranka har legat i vatten i åratal.


    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Mina ”snurrträd” är köpta som vinewood. Är nyfiken på hur länge de kommer hålla då jag hört att de inte håller så länge i vatten, men om din gren legat där i omgångar så låter ju det toppen!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag googlade lite och hittade detta;
    Great service and quality products at the right prices! We carry everything you could possibly imagine for your marine / reef aquarium, freshwater tropical fish, goldfish, reptile and water garden.


    Vinewood stämmer nog alldeles jättebra!

    Lämna en kommentar:


  • Darkg
    svarade
    Vinewood, tror jag, men jag hittar inte mycket med precis den karaktären. Liknar nästan stålskrot på bilden!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...