Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • admin
    svarade
    Ger du dem namnet på arten så hittar jag dem ännu bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Har du förslag på videos som skulle funka till artregistret mer så länka gärna till dem så plockar jag upp dem.
    Japp, Christian! Jag kollar lite film i helgen - skall nog finnas några grejer som kan passa.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Har du förslag på videos som skulle funka till artregistret mer så länka gärna till dem så plockar jag upp dem.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Så fin: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Plommon, då lär det bli beskärning till vintern.
    Glad att du ska sälja av Platy, ser de mest som ett strörande inslag i ett annars blivande fint kar.
    Hoppas att du hittar en fin tetra som kan ta platsen som Platys lämmnar.
    Jag skall förtydliga lite; det blir inte någon beskärning på plommonträdet utan bara avlägsnande av död ved. Plommon behöver man inte beskära per se.
    Jag kan allt gilla Platy, men det får inte bli för många.
    Det blir Moenkhausia pittieri.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Plommon, då lär det bli beskärning till vintern.
    Glad att du ska sälja av Platy, ser de mest som ett strörande inslag i ett annars blivande fint kar.
    Hoppas att du hittar en fin tetra som kan ta platsen som Platys lämmnar.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Härligt att du outtröttligt uppdaterar! Väldigt fin färg på fiskarna i så färgat vatten, päronträdet ser inte så dumt ut det heller! Vart har du tänkt göra dig av med platys? Är allt lite lockad!
    Jag skrev fel, det är ett Plommonträd, har ändrat.
    Har du vägarna förbi vid tillfälle kan du ta med dig en påse platy.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Härligt att du outtröttligt uppdaterar! Väldigt fin färg på fiskarna i så färgat vatten, päronträdet ser inte så dumt ut det heller! Vart har du tänkt göra dig av med platys? Är allt lite lockad!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    +1

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Det är väl den här delen av processen jag har väntat på, det är nu börjar hända
    Aah, då är vi två!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Det är väl den här delen av processen jag har väntat på, det är nu börjar hända

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag har skrivit här i tråden att det stundar omfattande addering av diverse grövre grenverk som skall bindas med olika Anubias.
    Jojomensan, så skall ske, men jag vill hitta rätt trädetaljer - inte stressa fram snabba lösningar bara för att "få skiten klart".
    Nä, här trivs jag med att planera i lugn och ro. Jag inväntar tid för att beskära rätt och riktigt.
    Nu är det således dags att beskära ett alldeles fabulöst Plommonträd, som växer på ett sätt som påminner om ett enormt parasoll.
    Undertill trädkronan finns ett kanonfint grenverk som måste vedas ur. Detta skall jag nu skörda.
    Det är det här jag väntat på - och det kommer bli så mycket fint material att använda för pågående projekt, och kommande!


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0963.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.46 MB ID:     	2431152

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0964.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.44 MB ID:     	2431153

    Till nästa gång.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 July 2021, 05:43.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Så fint och harmoniskt!
    Åh, vad kul att höra, Nando!
    Jag ser ju bara de där tomma ytorna - men så blir det under planeringsprocessen.
    På senare tid har jag tagit väldigt god tid på mig, men har en klar bild och vision om hur jag vill fortsätta inredningsarbetet.
    Sedan är det kul att de små Anubiasskotten växer på så fint.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0955.JPG
Visningar: 209
Storlek: 616,8 KB
ID: 2431139

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0957.JPG
Visningar: 242
Storlek: 565,9 KB
ID: 2431140

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.JPG
Visningar: 233
Storlek: 631,7 KB
ID: 2431141

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så fint och harmoniskt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj!
    Tänkte det kunde vara dags för en liten uppdatering.
    För att skapa en någorlunda heltäckande "bakgrund" av grövre kvistar, uppbundna av diverse Anubiasplantor, har jag gjort en rejäl utrensning längs med, i stort sett, hela bakglaset.
    Det ser med andra ord ganska tomt ut just nu, men det skall inom kort byggas upp lummiga depåer.
    I samband med utgallringen av en mängd smågrenar passade jag på att byta lite vatten och sedan ge fiskarna en rejäl vattenloppsmåltid. Det kryllar av smågott ute i den lilla dammen, så det är bara att håva upp prima käk.

    Efter allt detta donande passade pandacorysarna och bilbukarna på att dra igång lite lekar.
    Pandorna leker oftast vid Anubias- och Javaorormbunksplantorna i den bakre regionen av karet.
    På filmen kan man (hyfsat) se dom köra omkring efter en hona som är lekvillig.
    En liten grupp på tre, fyra bilbukar valde karets vänstra del nära vattenytan. Där ser man en rejält romstinn hona som hetsar några hanar till lek.

    Jag ber om ursäkt för att vattnet, efter rensningen, är lite grumligt - och att karet ser lite tomt ut...
    Jag skall även reducera antalet Platy - som skall ges bort.
    Bilder och filmer på nya inredningsdetaljer, och även lite ny fisk, kommer!




    Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2021, 15:25.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...