Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Till Christian, om du oförhappandes skulle titta in här...
    Om det sedan kraschen försvunnit några filmer som var fina till artbeskrivningarna, säg till så skall jag ladda upp dessa på nytt.
    Jag svarar. Det är säkert många filmer som har försvunnit och än värre är ju att hela artbeskrivningarna har försvunnit och måste göras om. Skulle tro att det tar ca. en vecka för mig att lägga in dom igen.
    Först därefter kan Christian (det är hans jobb) börja lägga in filmer i dessa artbeskrivningar så då är dom välkomna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag svarar. Det är säkert många filmer som har försvunnit och än värre är ju att hela artbeskrivningarna har försvunnit och måste göras om. Skulle tro att det tar ca. en vecka för mig att lägga in dom igen.
      Först därefter kan Christian (det är hans jobb) börja lägga in filmer i dessa artbeskrivningar så då är dom välkomna.
      Topp! Då vet jag läget.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Till Christian, om du oförhappandes skulle titta in här...
        Om det sedan kraschen försvunnit några filmer som var fina till artbeskrivningarna, säg till så skall jag ladda upp dessa på nytt.
        Jag kommer lägga in filmerna igen ... men har lite is i magen denna veckan. Jobbar mest på nya backuprutinen med två olika backuper + återställningsplan. Vill helst inte att det händer igen.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av admin
          Jag kommer lägga in filmerna igen ... men har lite is i magen denna veckan. Jobbar mest på nya backuprutinen med två olika backuper + återställningsplan. Vill helst inte att det händer igen.
          Absolut!
          Det är ett fantastiskt arbete du gör.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag har under en längre tid experimenterat med att binda upp Anubias på diverse pinnar och placera dessa "kluster" på olika ställen i karet.
            Det ser ut att fungera riktigt bra, så nu var det dags att rensa ut det bakre vänsterhörnet för att göra plats för en ansenlig mängd nya Anubiasdungar uppbundna på ett flertal pinnar, för att "djungla" till den delen av karet.
            Nu ser det gôtt tomt och glest ut i vänsterhörnet, men det skall snart bli ändring på den saken!
            Vattnet blir grumligt när man pysslar med att ta bort inredning (vilket syns på filmen nedan).
            Jag hade egentligen inte tänkt filma detta, men den lilla gruppen av Moenkhausia pittieri stimmade loss så fint - så det fick bli en liten filmsnutt trots allt.
            Ber om ursäkt för grumligt vatten och skitiga rutor.

            Jag återkommer i ett senare skede med fler bilder och filmer.


            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Gillar verkligen hur de stimmar, tror du det beror på miljö eller akvariets storlek, andra invånare eller att storfisken varit i och flyttat runt? Oavsett väldigt fint såklart, ha en trevlig helg!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Munin
                Gillar verkligen hur de stimmar, tror du det beror på miljö eller akvariets storlek, andra invånare eller att storfisken varit i och flyttat runt? Oavsett väldigt fint såklart, ha en trevlig helg!
                Det är nog en blandning av allt det du nämner. De stimmar inte på detta vis vanligtvis utan blev nog lite oroliga av att jag lyfte ur en massa inredning.
                Sedan är det ju så att det blir en skön feeling när karet har lite storlek och tetrorna är ganska många. Det går cirka 50 stycken av dessa i baljan nu men det skall adderas 25-30 stycken till - förhoppningsvis nästa vecka.
                En god helg önskar jag dig också!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 September 2021, 17:01.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Härligt att se
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad mäktigt att se dem stimma så! Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Härligt att se
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vad mäktigt att se dem stimma så! Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!
                      Snart blir det mer bild och film!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Anubiasen växer väldigt fint i ditt kar. Förstår att du vill fylla på med mer!
                        Halloj Nando!
                        Anubias i dess otaliga former är verkligen tacksamma, men kräver tålamod så att det räcker och blir över.
                        De Anubias-"kluster" jag bundit upp på diverse grenar och rötter har först nu, efter några månader, börjat ta ordentlig fart.
                        Det är den där lilla detaljen att låta den placerade plantan sitta där den ursprungligen är tänkt att vara.
                        I ett skede när man planerar, och placerar plantan får man tänka sig hur plantan kan utveckla sig framåt i tid.
                        Så fort man börjar flytta plantor hit och dit, rycka upp och ändra, så förstör man förutsättningarna för plantan att "sätta sig" och utvecklas på ett tillfredsställande sätt.
                        Det bakre vänsterhörn i karet jag med plågsam långsamhet planerar för har en tankebana som ligger många månader bakåt i tid.
                        Det här är inredning som egentligen inte har någon plats på ett forum som Zoopet - men, va' fasen, jag får helt enkelt strunta i det...
                        Bilder och filmer kommer löpande framstädes här i tråden!

                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2021, 19:32.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Många av de stammar jag har i inredningen sticker upp ovanför vattenytan, på grund av att jag vill att dessa liksom skall bryta vattenytan helt och hållet.
                          Detta ser gôtt ut när man tittar in i akvariet. Vad som däremot aldrig syns är de fina mossor som växer på de fuktiga delar av stammarna som inte är under vatten.
                          Så, återigen, här är en bild på mossan som växer på stammarna ovan vattenytan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1057.JPG
Visningar: 190
Storlek: 1,12 MB
ID: 2431596



                          Nu spenderar jag mycket tid framför karet, stirrandes på det "glesa" bakre vänsterhörnet, smider inredningsplaner och drömmer mig bort i en bild på hur det kan bli...
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2021, 22:37.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Oj Oj Oj, här snackar vi biotop, ingen som har kokat rötter eller steriliserat något för att det kan "vara farligt" för våra fiskar. Nej, fiskar lever i naturen med andra organismer, de är inga sterila saker ni får hem i er akvariepåse! Mer sådant Mats
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Oj Oj Oj, här snackar vi biotop, ingen som har kokat rötter eller steriliserat något för att det kan "vara farligt" för våra fiskar. Nej, fiskar lever i naturen med andra organismer, de är inga sterila saker ni får hem i er akvariepåse! Mer sådant Mats
                              Ja, Maths, du vet ju hur jag förhåller mig till akvariehållningen. Det var lite därför jag i ett tidigare inlägg, igår, skrev att det jag pysslar med kanske inte riktigt passar in på ett forum som Zoopet...
                              Det blir absolut mer - bilder och filmer - när jag får i lite mer "djungel" i baljan. Som du märker tar jag tid på mig och låter karet säga sitt och på så vis leda mig rätt.
                              Platysarna reduceras mer och mer. Jag ger bort många av dom, och några dukar under på naturlig väg.
                              Nu skall det fyllas på med Corydoras (panda), Hyphessobrycon amandae och Moenkhausia pittieri.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Den där mossan är verkligen fin! Det är alltså ingen akvariemossa utan någon annan sorts mossa som har börjat växa av sig själv i karet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...