Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Du får skynda dig, hösten går snart över till vinter...
    Ja... jag drar ut på det lite till.
    Beställde just ett sprillans EHEIM 2260 och skall köra igång detta "världens bästa ytterfilter" innan jag introducerar mer fisk.
    Det EHEIM 2250 som är igång nu har gått 24/7 i femton år utan problem, men nu är det dags med lite nytt stuff.
    Kul, Maths, att du är inne här och kollar läget!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Du får skynda dig, hösten går snart över till vinter...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Nio månader sedan jag såg karet och ja, det har hänt, eller snarare mognat med stor värdighet. Man brukar säga att det är avkopplande att titta på ett akvarium, men det är skillnad på kar och kar, här kan man verkligen snacka om harmoni.
    Det här med att "bara" mata med lite levandefoder och inte pilla, det är ju så ett ingånget kar ska skötas. Så för dina fiskar var sommaren precis som vanligt om jag känner dig rätt.
    Hej Maths!
    Det har verkligen gått lång tid sedan man såg dig här på forumet, kul att höra av dig!
    Jag såg i ett inlägg du skrev i Nandos tråd att du varit sjuk en längre tid och jag hoppas innerligen att du är på bättringsvägen.
    Jodå, karet puttrar på i maklig takt med fin utveckling. Just nu är karet i en fas där inget speciellt händer - därav få uppdateringar.
    Jag planerar några tillskott som jag hoppas kunna få tag på i höst och då finns väl möjligheten att vara lite mer aktiv här på forumet.


    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Nu har det(väldigt snart) gått en månad igen, dags för uppdatering?
    Ja, jädrar vad tiden går snabbt. Nog är det dags för en uppdatering. Tror att det kan bli lite ny fisk inom kort, då skall jag putta in lite bilder.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ojdå, det har gått fyra-fem veckor sedan jag var inne här på forumet senast.
    Själv har jag knappt varit hemma denna sommar, spelningarna fullkomligt öser in nu när förkylningen äntligen gapflabbas åt efter två piss-år av idioti.

    Gôtt att se alla nya fantastiska trådar med spännade kar och fiskar. Härligt!

    Här är en liten film;
    Nio månader sedan jag såg karet och ja, det har hänt, eller snarare mognat med stor värdighet. Man brukar säga att det är avkopplande att titta på ett akvarium, men det är skillnad på kar och kar, här kan man verkligen snacka om harmoni.

    Det här med att "bara" mata med lite levandefoder och inte pilla, det är ju så ett ingånget kar ska skötas. Så för dina fiskar var sommaren precis som vanligt om jag känner dig rätt.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Nu har det(väldigt snart) gått en månad igen, dags för uppdatering?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Rena Amazonas. Fantastiskt biotopakvarium som måste vara gött att betrakta och följa?.
    Gôtt att höra/läsa, Sleaper!
    Att betrakta detta kar är (för min del) underbart!
    Jag följer karet av naturliga skäl, och skall försöka uppdatera lite mer ofta för det fåtal forumdeltagare som frekventerar tråden.



    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det är så vackert och harmoniskt!
    Åh, vad kul att du tycker så.
    Karet har stått utan större underhåll under sommarmånaderna. A-K har håvat upp mat ur regnvattenstunnorna, skickat ner i baljan och skött ruljansen när jag inte varit hemma - Guldmedalj till henne!
    Till hösten skall det bli ett gäng Sturisoma-malar och Solfjädersräkor, sedan ett stort antal Kardinaltetror som skall berika karet. Kommer att bli fantastiskt!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Rena Amazonas. Fantastiskt biotopakvarium som måste vara gött att betrakta och följa?.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är så vackert och harmoniskt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ojdå, det har gått fyra-fem veckor sedan jag var inne här på forumet senast.
    Själv har jag knappt varit hemma denna sommar, spelningarna fullkomligt öser in nu när förkylningen äntligen gapflabbas åt efter två piss-år av idioti.

    Gôtt att se alla nya fantastiska trådar med spännade kar och fiskar. Härligt!

    Här är en liten film;
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 August 2022, 16:58.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter härligt! Jag är med här och väntar. Inte på resultat, utan på vägen dit!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Dra igång karet! Uppskattar verkligen att se hur du långsamt skapar en inredning som sedan får ett eget liv och där du, med små tillägg eller avdrag, fortsätter processen. (Sydamerikanska) ciklider är dessutom jätteintressanta att se och läsa om i din tråd.
    Ciklider är just det jag vurmar för alldeles speciellt - deras miljö, beteende och en grundläggande förståelse av dessa intressanta fiskars livscykler.
    Detta är något jag förr i tiden skrev ganska omfattande om här på forumet, och främst i denna tråd. Jag tror att suget att skriva lite mer kommer att öka då jag kör igång ett ciklidbaserat kar igen.
    Den långsamma processen (i mina kar) är nog inget som passar de flesta då snabba resultat (resultat av vad?) och någon typ av "nu är jag i mål"-strävan tycks härska.
    För min del är vägen, målet.
    Det är en helt fantastisk känsla att upptäcka små detaljer i inredningen som hela tiden förändras och utvecklas, och precis som du säger, Nando, så går jag in och justerar - lägger till och drar ifrån - med varlig hand.
    Att karet ständigt belönar den (jag) som arbetar med det med en egen "vilja" är otroligt fint att få vara med om.
    Vad det blir för ciklider i kommande kar är ju angenäma bekymmer att bena ut, men jag har några idéer.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
    Ser fram mot allt det
    Gôtt! Vi får se vad som händer.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Dra igång karet! Uppskattar verkligen att se hur du långsamt skapar en inredning som sedan får ett eget liv och där du, med små tillägg eller avdrag, fortsätter processen. (Sydamerikanska) ciklider är dessutom jätteintressanta att se och läsa om i din tråd.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...