Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13108

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, det är häftigt att kolla från kortsidorna.
    Rakt framifrån kan ibland (iallafall på bild) bli lite platt.
    Du får enkelt en 3D känsla om du lyfter fram någon/några av de grövre rötterna och placerar mot framrutan, då blir din skapelse fulländad
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av åheim
      Du får enkelt en 3D känsla om du lyfter fram någon/några av de grövre rötterna och placerar mot framrutan, då blir din skapelse fulländad
      Har gjort precis så - kolla filmen på förra sidan!
      Härligt att du är med och tjôtar lite inredning! Gôtt!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Kan den här killen köra Altum i 530-liter, så kan jag i 540!


        This is the video of my tank. This video was taken in march 2009.530L. 160*60*55(cm).Plants : Limnobium laevigatumNajas guadelupensisCeratophyllum demersumJa...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13108

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Har gjort precis så - kolla filmen på förra sidan!
          Härligt att du är med och tjôtar lite inredning! Gôtt!
          Nja.. du får mer djup om du sätter dem precis dikt mot framrutan så du får ett tomrum mellan dessa rötter och de mot bakrutan... Förstår du hur jag tänker Alltid gott att gagga inredning och filterlösningar
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av åheim
            Nja.. du får mer djup om du sätter dem precis dikt mot framrutan så du får ett tomrum mellan dessa rötter och de mot bakrutan... Förstår du hur jag tänker Alltid gott att gagga inredning och filterlösningar
            Ah, du menar så drastiskt - ok, jag fattar.
            Om jag säger såhär - det är fin 3D-känsla redan nu, men har några grövre grenar som jag funderar på att montera från frontrutans överkant, dock inte mot själva glaset, och låta gå in i karet bakåt. Det brukar bli fin effekt när man gör så.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 December 2015, 17:36.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det finns en möjlig variant på det du menar, att placera en längre stam som drar sig från baksidan och slutar mot frontrutans nederkant. Skall kolla lite på en sådan skiss, men måste såga lite ved först.
              Kul detta!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ja, det är oerhört kul.. Önskar du kom med imorgon så vi kunde tjöta lite om idéer till mitt ena kar
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Erbjudandet om att åka med mig i morgon kvarstår Mats
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Kollade på filmen och nu kan jag verkligen se karet framför mig med fisk och annat spännande i karet. Tror detta blir kanon sedan. Tror inte det behövs större grenar längre fram då dessa nytillsatta smågrenar kommer att skapa det djup du behöver i karet. Nu räcker det med en riktigt optimal Bryzellsk ljussättning så kommer detta att bli oerhört bra.
                    Det som gör nu att man kan tycka att det saknar djup är enbart beroende på lyset. Så testa lite ljusmagi och filma samma inredning igen så kommer du att bli tokalycklig
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Kollade på filmen och nu kan jag verkligen se karet framför mig med fisk och annat spännande i karet. Tror detta blir kanon sedan. Tror inte det behövs större grenar längre fram då dessa nytillsatta smågrenar kommer att skapa det djup du behöver i karet. Nu räcker det med en riktigt optimal Bryzellsk ljussättning så kommer detta att bli oerhört bra.
                      Det som gör nu att man kan tycka att det saknar djup är enbart beroende på lyset. Så testa lite ljusmagi och filma samma inredning igen så kommer du att bli tokalycklig
                      Jag har testat med några pinnar lite närmare frontrutan, och man kan skapa riktigt "överraskande" effekter på det viset - men jag lät inte dessa pinnar vara kvar.
                      Ser man karet irl så är det ett enormt fint djup (jag har egentligen bara nämnt att det kan se platt ut på bild), och precis som du säger komer vatten och ljus göra stor skillnad.
                      Däremot kommer jag att lägga lite pinn-jox på bottnen, som jag återigen vill påpeka är frilagd ända in till bakglaset - det blir en fin effekt, som redan syns när man sitter framför baljan.

                      Tack skall du/ni ha för helskön input, alltid lika kul att gagga lite inredning!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Japp! Alltid kul [emoji4]
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Att det torrinreds för fulla muggar här har nog de flesta hajat.
                          Jag skall berätta lite ytterligare om hur jag tänker, men vill försöka att inte ”go too philosophical on your sweet asses” kring detta.


                          Jag blev inspirerad av några kommentarer som tog upp idén om att flytta vissa rotdelar närmare frontrutan. Jag testade några olika skisser men det blev inte bra.
                          Jag flyttade däremot fram de tre stora rotdelarna en dryg decimeter, och det öppnade upp layouten ganska fint.


                          Det var nära att jag hamnade i en klassisk ”fälla” när det gäller inredning - och det är symmetri.
                          Vanligt är att man placerar någon rot i mitten och två Svärdsplantor på var sida om denna - eller att man gör en sandgård i mitten och bygger runt denna.


                          Nu har jag satt en inredning som bygger på ett osymmetriskt bildspråk. Det innebär två ”bubblor” av inredning, som går ihop i mitten, där en tungt snårig, konvex bubbla finns på vänstersidan, byggd av tunna, sirliga rotdelar.
                          Tvärtom på högersidan; en lätt, luftig, konkav - inåtriktad - bubbla, byggd av tre massiva rotdelar.
                          Alltså, materialet i sig motsäger sig det som blir representativt.
                          I naturen är det ju inte så att det finns en ”mitt” med symmetriskt hängande kvistar runtomkring - men det är farligt lätt att hamna i en sådan tankebana när man inreder ett kar.


                          När jag hade labbat lite med detta uppstod dock, som av sig självt, en väl definierad linje av rotdelar som sträcker sig uppåt och mot höger. Det blev ett naturligt flow som nästan ser anlagt ut, men faktiskt inte är det.


                          Hmmm… det börjar närma sig en färdig torrinredning!

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            påminner lite som jag faktiskt satt någon växt som blir högre framaktigt så man får leta fiskar bakom lite , eller ja det bara vart så..

                            eftersom jag inreder med växter blir det ju annorlunda men ändå lika..

                            mer bilder vill jag se .. =D för jag får så bra ideer =D

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              påminner lite som jag faktiskt satt någon växt som blir högre framaktigt så man får leta fiskar bakom lite , eller ja det bara vart så..

                              eftersom jag inreder med växter blir det ju annorlunda men ändå lika..

                              mer bilder vill jag se .. =D för jag får så bra ideer =D
                              Kul att du upplever samma sak när du inreder.
                              Klart du skall få se lite bilder!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Blir gott sen när sanden kommer i och lägger sig runt allt, så att pinnarna inte "ligger på" sanden utan är nerkörda i sanden.., jajaja du förstår vad jag menar i mitt svammel, det vet jag att du gör..

                                och gott om löv i olika storlekar och sorter.. mmmm vad jag vill pilla nu, kliar i fingrarna... får väl göra om det kar som jag inte är nöjd med
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...