Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5972

    Med lite pinnar i framkant så har du en äkta kaosinredning
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jag tror bestämt att jag kommer att ana en del fjärlilsciklider i detta kar . Eller/och så är karet skapat för snygga apistogramma - eller både och, kanske helt fel tänk av mig?

      //Inger
      Jag har funderat på Fjärilar - och kanske, kanske, får kolla om miljön blir optimal.
      Annars är jag sugen på någon mindre jordfräsare, som de med svarta läppar, som Pia har hos sig.
      Det kan nog gå någon Apistogramma i karet också - så, helt rätt tänk, Inger!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Verkligen skitsnyggt! Men har en fråga.
        Hur går herrn tillväga för att inte allt ska flyta upp i en stor brötig hög när du fyller i vatten?
        Tack skall du ha Jesper!
        Jo, Herrn har tänkt gå tillväga på så sätt att vattnet fylls på under lång tid - så fort någon rot lyfter sig så avbryter jag påfyllningen och låter virket mättas.
        Tar, som sagt, lång tid men då kan jag under tiden ändra detaljer och fixa till - och så blir vattnet rena djungel-juicen under tiden.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 December 2015, 18:25.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Med lite pinnar i framkant så har du en äkta kaosinredning
          Exaktemente! Det blir en hel brôte på bottenytan.
          Det trillade av en härlig barkbit från stubben, och den ligger där nu i väntan på sand och sten.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Tack skall du ha Jesper!
            Jo, Herrn har tänkt gå tillväga på så sätt att vattnet fylls på under lång tid - så fort någon rot lyfter sig så avbryter jag påfyllningen och låter virket mättas.
            Tar, som sagt, lång tid men då kan jag under tiden ändra detaljer och fixa till - och så blir vattnet rena djungel-juicen under tiden.
            Då är jag med! Och jag avundas verkligen ditt tålamod

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Då är jag med! Och jag avundas verkligen ditt tålamod
              Det blir ju så med tid att man liksom lär sig att hålla igen impulsen att få färdigt det hela med en gång.
              De jädra pinnarna skall ju ändå mättas och de kan lika gärna göra det successivt, som att de ligger på ytan och flyter.
              Men, visst, det tar en förbannad tid och man kommer väl gå bonkers under tiden - men då får man pilla med annat.
              Eheim 2250-tunnan skall fram och så skall slangar, doppvärmare o.s.v. monteras bakom stubben.

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Det blir ju så med tid att man liksom lär sig att hålla igen impulsen att få färdigt det hela med en gång.
                De jädra pinnarna skall ju ändå mättas och de kan lika gärna göra det successivt, som att de ligger på ytan och flyter.
                Men, visst, det tar en förbannad tid och man kommer väl gå bonkers under tiden - men då får man pilla med annat.
                Eheim 2250-tunnan skall fram och så skall slangar, doppvärmare o.s.v. monteras bakom stubben.
                Eller köpa ett gäng rostfria skruvar och skruva i de värsta flytetygen underifrån (för att ge lite tyngd) så det inte blir för mycket rocknrollsaft i väntan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av simpson
                  Eller köpa ett gäng rostfria skruvar och skruva i de värsta flytetygen underifrån (för att ge lite tyngd) så det inte blir för mycket rocknrollsaft i väntan
                  En synnerligen god idé!
                  Men, det blir ett jävla skruvande - och så gillar jag Rock 'n' Rollsaft!

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Torrinredningen fortskrider.
                    Jag brukar filma förändringarna, liksom för att kolla på en mindre bild, och upptäcka detaljer som kan ändras eller justeras.
                    Slänger in en liten testfilm, så får ni se hur det ser ut.
                    Jag har funderat på det som Maths och Johnny påpekade, och flyttat fram stubben en bit (blir en fin teknikgömma bakom den).
                    Sedan har jag "snårat" till det ytterligare - jag vill ha det tätt och snårigt, just i denna set-up.
                    Nu gäller det att luckra i snårigheten och få det luftigt i de mindre utrymmena mellan alla småpinnar - alltså att man får en "rymd" trots att det ät tätt.
                    Med sand och sten på bottnen, samt en mindre direkt ljussättning tror jag det kan bli riktigt murrigt och mystiskt.
                    Funderar på att låta växtlighet enbart appliceras på/mot bakgrunden. Får montera Java på pinnar och grenar och fästa detta längst bak.
                    Lite pill till så börjar det nog närma sig.



                    https://www.youtube.com/watch?v=FJXgI0y926U
                    Kommer bli duktigt snyggt!
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Kommer bli duktigt snyggt!
                      Härligt att höra, Tommy!
                      Jag tror det kan bli en murrig, skum stämning när ljuset och en del smådetaljer satt sig.
                      Trots att det är mycket "ved" i inredningen så är bottnen helt fri, ända in till bakgrunden. Detta ger ett extra skönt perspektiv när man sitter nära och kikar in i baljan. Skall bli gôtt att se ett stöddigt gäng corysar lulla runt på sanden.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        Det är som alltid spännande att följa Akvariestugan. Du får återigen till en riktigt schysst miljö.
                        Jag ser ett stilla vattevdrag framför mig, en plats som sällan nås av direkt solljus, lummigt, multnande löv och just "Djungel-juice"(gott uttryck du myntat).
                        Vilken typ av belysning blir det?
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Marten88
                          Det är som alltid spännande att följa Akvariestugan. Du får återigen till en riktigt schysst miljö.
                          Jag ser ett stilla vattevdrag framför mig, en plats som sällan nås av direkt solljus, lummigt, multnande löv och just "Djungel-juice"(gott uttryck du myntat).
                          Vilken typ av belysning blir det?
                          Ahh, Johan, du (också) ser det jag ser!
                          Jag har ju hängt upp en MH-ramp ovanför karet, och den kan få göra sitt vid flera tillfällen - men jag kommer att köra någon LED- belysning som huvudljuskälla, typ Maxspect. Men jag skall även lägga på sexton Ikea LED-puckar, dessa är så perfekta att åka omkring med, för att ändra ljusstrålarnas placering.

                          Kommentar

                          • Marten64

                            • July 2012
                            • 1020

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ahh, Johan, du (också) ser det jag ser!
                            Jag har ju hängt upp en MH-ramp ovanför karet, och den kan få göra sitt vid flera tillfällen - men jag kommer att köra någon LED- belysning som huvudljuskälla, typ Maxspect. Men jag skall även lägga på sexton Ikea LED-puckar, dessa är så perfekta att åka omkring med, för att ändra ljusstrålarnas placering.

                            Ok, intressant dessa Led-puckar skall jag kolla upp. Tack.
                            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Marten88
                              Ok, intressant dessa Led-puckar skall jag kolla upp. Tack.
                              Puckarna är de enklaste tänkbara, IKEA-puckar för några hundralappar - bara att placera ut på täckglasen, och så får man det ljus man önskar (Java och Anubias växer tokstolligt i puckarnas ljus också, men säg det inte till någon... - kan ju bli helt fel på hela forumet om någon får reda på det... så; shhhhysh).

                              Kommentar

                              • Marten64

                                • July 2012
                                • 1020

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Puckarna är de enklaste tänkbara, IKEA-puckar för några hundralappar - bara att placera ut på täckglasen, och så får man det ljus man önskar (Java och Anubias växer tokstolligt i puckarnas ljus också, men säg det inte till någon... - kan ju bli helt fel på hela forumet om någon får reda på det... så; shhhhysh).
                                Jag tror det skulle kunna bli kanon till ett av mina kar. Stort tack för tipset. Jag lovar att inte säga det till någon. 😉
                                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...