Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akvariestugan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Mats Bryzell View Post
    Ålrajt, då har man börjat fila lite på diverse virke. De här två syrénbitarna kan nog få komma med i inredningen, de behöver bara justeras lite i höjd så täckglasen ligger safe, och att "stammarna" bryter vattenytan.
    Fan, det börjar redan bli kul!
    Skönt att det återigen kommer så härlig inspiration i denna tråden, kommer att supa in allt med glädje och lust!
    /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Comment

Åh så kul att du ska starta upp ett kar Mats . Antar att du inreder för några små cilkider, hoppas att du uppdaterar hela inredningsproceduren steg för steg .

//Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Comment

Originally posted by PiaJo View Post
        Skönt att det återigen kommer så härlig inspiration i denna tråden, kommer att supa in allt med glädje och lust!
        Originally posted by Inger H View Post
        Åh så kul att du ska starta upp ett kar Mats . Antar att du inreder för några små cilkider, hoppas att du uppdaterar hela inredningsproceduren steg för steg .
        //Inger

Ja, det blir verkligen småfisk i detta kar: tetror, malar och några små ciklider. Det blir tät, snårig inredning.
        Jag skall försöka dokumentera så mycket det går!

Den här stubben skall jag nog ta med i inredningen också, någonstans. Den skall bara kapas till en aning så att den får plats.
        Attached Files

Comment

Ålrajt, då har man börjat fila lite på diverse virke. De här två syrénbitarna kan nog få komma med i inredningen, de behöver bara justeras lite i höjd så täckglasen ligger safe, och att "stammarna" bryter vattenytan.
          Fan, det börjar redan bli kul!
          En fråga: Hur länge tar det innan såna rötter/grenar som du använder börjar ruttna och då sabba(?) vattenvärdena? Jag har noll koll på sånt, men det skulle vara kul att lära sig.

Comment

Originally posted by Yadina View Post
            En fråga: Hur länge tar det innan såna rötter/grenar som du använder börjar ruttna och då sabba(?) vattenvärdena? Jag har noll koll på sånt, men det skulle vara kul att lära sig.
            Det tar lång tid, svårt att säga exkat, men flera år. Det här träet kommer inte att ruttna, utan sakta brytas ner och bilda mulm och på så sätt vara till gagn för fiskarna - så det blir aldrig fråga om att vattnet sabbas.
            Jag kommer låta karet sakta men säkert "gå in sig" och med regelbundna vattenbyten, typ 20-25% någon gång varannan eller var tredje vecka kan jag hålla en bra balans i karet.

Comment

Fan..
              Jag blinkade och sen var det 34 inlägg i tråden! Kul!!

Se hur glädjen att få skapa något från början kan inspirera så många så mycket!!
              Zoopet riktigt levde upp!!!
              Jag stämmer in i lovsången och måste nästan riva ett kar snart så jag har något bygga upp!!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comment

Originally posted by jozi81 View Post
                Fan..
                Jag blinkade och sen var det 34 inlägg i tråden! Kul!!

Se hur glädjen att få skapa något från början kan inspirera så många så mycket!!
                Zoopet riktigt levde upp!!!
                Jag stämmer in i lovsången och måste nästan riva ett kar snart så jag har något bygga upp!!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Härligt! Ös på!

Comment

Kollade på bilderna och såg direkt framför fin sand som botten, ett stim pansarmalar på botten och ett gäng scalarer som håller till inne bland grenarna! Detta kan inte bli mer än ett super nice kar!

Bilder är ett måste
                  MVH macke_fisk

Comment

Originally posted by macke_fisk View Post
                    Kollade på bilderna och såg direkt framför fin sand som botten, ett stim pansarmalar på botten och ett gäng scalarer som håller till inne bland grenarna! Detta kan inte bli mer än ett super nice kar!

Bilder är ett måste
                    Japp, du ser det jag ser! Det du beskriver är faktiskt ett möjligt scenario. Jag skulle ju vilja sätta in en liten grupp Altum, men är lite tveksam om 540-liter är stort nog..?
                    Men, ett gäng corysar skall det bli!

Comment

Sterbaier, många är otroligt snyggt (..nickar med ett stort glatt flin..)
                      Stod och tittade på dessa i helgen, så snygga
                      Last edited by PiaJo; 2015-12-01, 14:25.
                      /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Comment

Originally posted by PiaJo View Post
                        Sterbaier, många är otroligt snyggt (..nickar med ett stort glatt flin..)
                        Stod och tittade på dessa i helgen, så snygga
                        Absolut!

Comment

De här två grenarna nästan ber om att få stå bredvid varandra. Detta förhållande kommer de nog att få, sen återstår det att bestämma om grengruppen hamnar mer i mitten eller inte - det beror på hur övrig inredning sätter sig.
                          Attached Files

Comment

Vit ciklidsand? Kan ordna leverans av några säckar när det är så dags
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Comment

Japp, du ser det jag ser! Det du beskriver är faktiskt ett möjligt scenario. Jag skulle ju vilja sätta in en liten grupp Altum, men är lite tveksam om 540-liter är stort nog..?
                              Men, ett gäng corysar skall det bli!

Jag kommer vänta med spänning på bilder!
                              MVH macke_fisk

Comment

Originally posted by ansjo View Post
                                Vit ciklidsand? Kan ordna leverans av några säckar när det är så dags
                                Det tackar man för!
                                Jag hade dock tänkt mig en mycket finkornig, lite mer grådaskig ton på sanden, du vet sån där "papegojsand".
                                Men, Anders, jag tackar dig väldigt varmt för erbjudandet!

Comment

Working...
                                X