Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Gott att höra, Mats! Nu är det den kuliga biten du har framför dig...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ansjo
      Gott att höra, Mats! Nu är det den kuliga biten du har framför dig...
      You bet, My Man!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Pia, du är ju "The Queen of Inredning"! Så... Jag tänker försöka att åstadkomma något häftigt i 540-baljan - kanske kan jag kontra en smula..?
        Ja, det får bli en "tvättstugetråd" för min del också - finns inget annat ställe i kåken att utveckla ett större kar än där det finns förutsättningar för vettig vatenhållning - man tager vad man haver!
        Du får väl haka på till julfesten på söndag hos Pia så du får lite ytterligare inspiration
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det är ju helt galet underbart!
          Jag hade det någonstans på känn, A-K (HSB) tyckte det var så trist att mitt 540 gick i stentrappan, och såg husbocken bli - om möjligt - ännu mer gråhårig när olyckan var framme. Jag kan ju säga att jag fick en seriös skägglossning när karet gick i bitar...
          Så, i lönndom drogs det uppenbarligen i några trådar. A-K visste att Kent hade flyttat en rejäl grupp troffar från ett 540, till ett 720 - och på så vis löstes den gordiska knut som jag befann mig i. Ett litet hobbykar till gubbjäveln så han slipper dra omkring här som en äggsjuk valross, måste hon ha tänkt. Bra tänkt. tycker jag!
          Fantastisk historia!

          Grattis och pynta fint nu i tankarna och sedan i tanken, såklart!

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5972

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jodå!
            Ett större kar skall fixas till i tvättstugan (där det finns golvbrunn) - men det får bli vid ett senare tillfälle.
            Under tiden skall jag titta över den vansinniga hög med inredningsmaterial jag har samlat på mig de senaste åren, och välja ut några riktigt sköna stubbar, grenar och "träd" och trimma ner dessa så att det passar ett betydligt mindre 540.
            Så tankarna går på ett tätt, översvämmat skogsområde - alltså en murrig miljö med pinnar, grenar och blad på botten.
            Initialt drar jag nog ner ett rejält stim Kolglödstetror (dessa blir så fantastiskt vackra när de får "gå in sig").
            När karet såsat till sig rejält kan det nog bli läge för några Apistogramma - eller varför inte grupp Fjärilsciklider? Kunde ju vara kul att kolla hur det skulle gå, eller hur?
            Räcker som kommentar.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Du får väl haka på till julfesten på söndag hos Pia så du får lite ytterligare inspiration
              Har ju tyvärr stuff att göra den dagen, men Pias kar inspirerar alltid ändå!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Knax
                Fantastisk historia!

                Grattis och pynta fint nu i tankarna och sedan i tanken, såklart!

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                I will!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Räcker som kommentar.
                  Goody!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Vilken underbar historia. Blir alldeles varm inombords av en sådan här julhistoria. Man blir ju lite "halv" på nåt sätt helt utan något kar. Det har ju märkts att du förnuftsmässigt fattar varför det är karfritt hemma hos dig, men i hjärtat har det ändå varit fel.
                    Får en himla go julstämning av hela storyn. [emoji4]
                    Ska bli spännande att invänta ditt nya mästerverk.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Har ju tyvärr stuff att göra den dagen, men Pias kar inspirerar alltid ändå!
                      Ångrar du dig så får du gärna åka med mig
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Ångrar du dig så får du gärna åka med mig
                        Tack Tommy!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Hoppas du ändrar dig...
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Vilken underbar historia. Blir alldeles varm inombords av en sådan här julhistoria. Man blir ju lite "halv" på nåt sätt helt utan något kar. Det har ju märkts att du förnuftsmässigt fattar varför det är karfritt hemma hos dig, men i hjärtat har det ändå varit fel.
                            Får en himla go julstämning av hela storyn. [emoji4]
                            Ska bli spännande att invänta ditt nya mästerverk.
                            Härligt att höra, Johnny!
                            Jo, det var ju några förnuftmässiga beslut som behövde tas - att byta plats för ett större kar o.s.v.
                            Att jag sedan helt oförhappandes kunde få tillbaka det 540-kar som jag givit bort en tid innan, och att det gick i bitar precis när det bara var några meter kvar till nedsläpp kändes... ganska trist.

                            Nu har ju jag, genom åren, varit förskonad vad gäller läckor, sprickor, sjukdomar och annat elände som kan uppstå med kar, filter och fiskar - så jag tror att det var dags för mig att få en dagsedel - rent fysiskt över plytet.
                            Jag har ju även en rent fantastisk tur att ha massor av sköna akvariepolare, dels du/ni här på Forumet och även irl. Både Anders och Pia har varit mig behjälplig många gånger när det är något man behöver.
                            Just denna gång var det min gode vän, gitarrhjälten, arboristen och akvariefantasten Kent Börjesson (det var Kent som tog över mina blå Stendker-discusar) som ilade till hjälp - och, ja... nu står det ett härligt 540 på plats, och det skall bli riktigt kul att få koka ner lite ved i det här karet. Det blir en tät och snårig miljö...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Hoppas du ändrar dig...
                              Det skulle jag vilja kunna, Pia - men, jag är fullsketen den dagen.
                              Jag vet inte vad som hänt, men just denna december är det ovanligt många speljobb - verkar som att varenda "plejs" skall ha julfest och ett live-band. Gärna för mig - degen skall in!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ålrajt, då har man börjat fila lite på diverse virke. De här två syrénbitarna kan nog få komma med i inredningen, de behöver bara justeras lite i höjd så täckglasen ligger safe, och att "stammarna" bryter vattenytan.
                                Fan, det börjar redan bli kul!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...