Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Nädå Mats - inte alls uppgiven. Som min svägerska sa i helgen "Tänk vad det går lätt för en del"! Håkan var och tävlade en av våra hundar i spår på brukshundsklubben i Kramfors i helgen, kom tvåa med kanonpoäng och blev uppflyttad till en högre klass. Även svägerska tävlade, men där gick det inte lika bra.
    Jag menar bara, att det bara liksom flyter på när du, Anders och många andra sätter händerna i något projekt - det blir alltid bara så jäkligt bra bra
    Jag förstår hur du menar! Det finns många här på forumet som har så inibomben snygga och välinkörda kar, och jag tänker ofta; hur i jösse namn har de kunnat få till det så bra. En liten detalj i de projekt man visar i bilder och filmer här är kanske att när man väl har gått från tanke till handling - så bestämmer jag mig för att liksom löpa linan ut, se till att rätt grejer inhandlas och i mesta mån få rätt saker gjorda i rätt ordning.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av freddi36
      vad ska man säga?
      Vet inte riktigt... Hoppas du kan hitta någon skön detalj som inspirerar till ditt projekt!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av solis
        Jättefint, man blir inte alls sugen
        Så tänkte jag när jag såg dina räk- och cory-kar också!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Jag förstår hur du menar! Det finns många här på forumet som har så inibomben snygga och välinkörda kar, och jag tänker ofta; hur i jösse namn har de kunnat få till det så bra. En liten detalj i de projekt man visar i bilder och filmer här är kanske att när man väl har gått från tanke till handling - så bestämmer jag mig för att liksom löpa linan ut, se till att rätt grejer inhandlas och i mesta mån få rätt saker gjorda i rätt ordning.
          Å jag börjar alltid i fel ordning

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av esoxlucius74
            Jag ska ärligt säga att jag inte läst ALLA 3132 inläggen..
            Men finns det någon tanke med att inte ha "vattenfallet" ner i bassängen??
            Jag är själv VÄLDIGT sugen på ett såntdär akvarium med en land-del ovanför (Jag vet att det heter nått tjusigt men det är för tidigt på morgonen för att jag ska kommaihåg det..)
            Du menar varför vattnet inte rinner/strilar ner i land-delen, där barken ligger? Så som jag har gjort det nu tillåter att det bildas två olika system - en vattendel som blir som ett litet akvarium med bottenfilter, vars strilande vatten på bakgrunden avger fukt. Krabborna kan även gå ner i vattendelen och ta sig ett dopp. Hade jag inte delat av land- och vattendelen skulle jag inte kunna ha så djupt vatten i vattendelen, utan fått nöjt mig med en mindre avrinningspöl någonstans i karet. Den grejen kan man göra i lite större kar där man bygga lite friare - det här är bara ett 112-literskar.

            Det gör inget att du inte läst ALLA 3132 inläggen! Det är nog bara de senaste 30-40 som handlar om krabbkaret - innan dess är det en hel del annat smått och gott!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Så tänkte jag när jag såg dina räk- och cory-kar också!
              Kul att höra hoppas du känner samma sak nu för inga kar ser ut som dom gjorde när ni var här
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Å jag börjar alltid i fel ordning

                //Inger
                Jag tycker du har jättefina kar och fiskar!
                Men, faktum är att just den ordning man arbetar i är en sak som väldigt ofta ställer till problem - men ser en hel del av detta här på forumet.
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2011, 09:05.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av solis
                  Kul att höra hoppas du känner samma sak nu för inga kar ser ut som dom gjorde när ni var här
                  Du har några trådar om detta, eller hur? Vilken skall jag kolla i för att se lite bilder på dina nya "set-ups"?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nu knäcktes sidan, så jag slänger in filmen och bilderna igen - om det är någon som undrar vad vi gaggar om!

                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2011, 09:18.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Du har några trådar om detta, eller hur? Vilken skall jag kolla i för att se lite bilder på dina nya "set-ups"?
                      Gör så 2 av karen är nystartade sen ett litet tag tillbaks.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148885 detta är ett testkar för low-tech så här har jag inte lag ner någon möda på inredningen.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131181 Detta är karet där du satt och kollade på alla räkorna i, i denna tråden är det även hur det såg ut innan med i.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147646 Detta är karet där alla rovfiskar var i som black ghosten och fengäddorna, det svarta karet.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131075 Här har jag bara gjort om inredningen.

                      Ha en rolig läsning
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av solis
                        Gör så 2 av karen är nystartade sen ett litet tag tillbaks.
                        Ha en rolig läsning
                        Det skall jag!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2011, 09:28.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag tycker du har jättefina kar och fiskar!
                          Men, faktum är att just den ordning man arbetar i är en sak som väldigt ofta ställer till problem - men ser en hel del av detta här på forumet.
                          Mmm

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • esoxlucius74
                            • October 2009
                            • 493

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Du menar varför vattnet inte rinner/strilar ner i land-delen, där barken ligger? Så som jag har gjort det nu tillåter att det bildas två olika system - en vattendel som blir som ett litet akvarium med bottenfilter, vars strilande vatten på bakgrunden avger fukt. Krabborna kan även gå ner i vattendelen och ta sig ett dopp. Hade jag inte delat av land- och vattendelen skulle jag inte kunna ha så djupt vatten i vattendelen, utan fått nöjt mig med en mindre avrinningspöl någonstans i karet. Den grejen kan man göra i lite större kar där man bygga lite friare - det här är bara ett 112-literskar.

                            Det gör inget att du inte läst ALLA 3132 inläggen! Det är nog bara de senaste 30-40 som handlar om krabbkaret - innan dess är det en hel del annat smått och gott!
                            Njaääääeeee Jag menar nog precis tvärt om...
                            Varför det inte rinner direkt ner i poolen?? Då skulle du väl få bra strömning i akvariedelen... men då tappar du ju förstås möjligheten för landkrabborna att bada...
                            360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                            16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av esoxlucius74
                              Njaääääeeee Jag menar nog precis tvärt om...
                              Varför det inte rinner direkt ner i poolen?? Då skulle du väl få bra strömning i akvariedelen... men då tappar du ju förstås möjligheten för landkrabborna att bada...
                              Men... vattnet rinner ner i poolen-vattendelen...
                              Land-delen är friställd vattendelen. Vattnet går alltså i en egen del, sugs upp med en pumpskalle via ett bottenfilter och strilar ner via bakgrunden tillbaka till vattendelen. Framför bakgrunden finns en liten spalt där vattnet rinner ner. Spalten och vattendelen är en och samma.
                              Jag skall sätta in ett par bilder på hur det är uppbyggt.

                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2011, 11:12.

                              Kommentar

                              • esoxlucius74
                                • October 2009
                                • 493

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Men... vattnet rinner ner i poolen-vattendelen...
                                Land-delen är friställd vattendelen. Vattnet går alltså i en egen del, sugs upp med en pumpskalle via ett bottenfilter och strilar ner via bakgrunden tillbaka till vattendelen. Framför bakgrunden finns en liten spalt där vattnet rinner ner. Spalten och vattendelen är en och samma.
                                Jag skall sätta in ett par bilder på hur det är uppbyggt.

                                http://www.youtube.com/watch?v=riXaPohbsB8
                                JAHAAA!!

                                Då är jag med!! Det är jättefint!

                                (Som sagt, jag vill också ha.....)
                                360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                                16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...