Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    Personligen tycker jag att det är så uppenbart vilken art det rör sig om att det känns som slöseri med (Kullanders) tid att kontakta honom. Tittar man på Mats filmer och läser beskrivningen så kan det ju omöjligen vara någon annan art än Dicrossus foirni. Det enda som talar emot det är som sagt att de såldes med fångstplatsen Rio Tapajos. Vilket de förmodligen bara döpts till eftersom exportören/importören sett att det inte rör sig om maculatus eller filamentosus och därför utgått ifrån att det är den fisk som tidigare sålts under namnet D. sp. "Tapajos" (numera D. warzeli). Det svar du kommer få (om du får ett svar) från Kullander är att det är D. foirni.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Visst! När man kollar runt på nätet och läser så ser jag mina som D. foirni.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Aha - nu knäcktes sidan så jag lägger upp filmen här igen (det är ingen som går bakåt och kollar).
        Det där är en Ivanacara adoketa-hane. Samma kille som jag har på min avatar! Han är lite grumpy för kärringen hans "löper" - då blir det alltid lite surt i baljan. Dom brukar vara ganska snälla och beskedliga annars!

        http://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBA
        vad är de för sorts fisk? den där silvriga me prickar eller ränder på ryggen. ser ut lite som en gurami.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Antar att du menar de med bandet från ögat upp mot ryggfenan, och långa bukfenor? Det är flaggciklider.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            Ursprungligen postat av Animaniac
            Antar att du menar de med bandet från ögat upp mot ryggfenan, och långa bukfenor? Det är flaggciklider.
            exakt den jag mena. grymt snygg!
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av MrH
              exakt den jag mena. grymt snygg!
              Ja, de är fina, de är långt ifrån vuxna på filmen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Visst! När man kollar runt på nätet och läser så ser jag mina som D. foirni.
                Vet inte om du såg det men Sven Kullander svarade på Davids fråga och bekräftade att de var foirni

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av MrH
                  vad är de för sorts fisk? den där silvriga me prickar eller ränder på ryggen. ser ut lite som en gurami.
                  Kolla in inlägg; 2922, 2935 och 2939 i denna tråd.
                  Som Animaniac säger - detta är ungdjur.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 September 2011, 23:37.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av oaken
                    Vet inte om du såg det men Sven Kullander svarade på Davids fråga och bekräftade att de var foirni
                    Ok, bra! Det har alltid gjort lite ont i fingrarna när jag skrivit "maculatus sp. rio tapajós" här och på andra ställen... Nu kan man köra på D. foirni rakt av! Gôtt!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 September 2011, 23:38.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Och jag vet nu vad jag ska leta efter för fisk i framtiden.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Och jag vet nu vad jag ska leta efter för fisk i framtiden.
                        Jag med! Det skulle inte vara fel att fylla på med fler individer av D. foirni (det var dessa du menade, va?), mycket trevlig liten ciklid.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 19:14.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Såå fina de är Mats!

                          Skapar ett rejält ha-begär...

                          Hur många kan man ha i ett litet 100 liters kar, 1 par eller skall de var i grupp?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Såå fina de är Mats!
                            Skapar ett rejält ha-begär...
                            Hur många kan man ha i ett litet 100 liters kar, 1 par eller skall de var i grupp?
                            Jag hade dessa fyra 1+3 i en 50 cm-kub ett tag - nu går de i 540-L. I kuben funkade det hur bra som helst - men jag tror vi måste titta lite på hur "schackbrädesciklider" uppträder i sin miljö. Det är inte så att man generellt kan säga att; "ett par passar i si och så stort kar", som man ofta gör med t.ex. Apistogramma.
                            De "brädor" vi är vana vid, och oftast ser i handeln - alltså Dicrossus maculatus och D. filamentosus, har ett lite annorlunda beteende än nämnda Apistogramma - de strövar runt i karet och har mycket "lösare" revir. Oftast ser man revirhävdning enbart när honan - för det är hon som bestämmer - har bestämt sig för att leka och därmed väljer ut en lekplats som för perioden blir ett revir.
                            Med andra ord är det svårt att säga hur många som skulle funka i ett 100-liters - men säkerligen en grupp med en, kanske två hanar - och tre, fyra honor. Dessa skulle gå en tid och dona i karet - och har man lite tur parar de ut och leker. Om så sker blir det givetvis så att honan som leker kommer att jaga undan de andra intensivt - inklusive hanen.
                            Jag skulle testa med en hane och två, tre honor initialt - bara för att se hur de utvecklar sig, i exempelvis 100-liter.

                            Jag har inte sett någon lek på de Dicrossus foirni (nu har vi ju äntligen rett ut vad de skall heta) som jag har men jag håller dessa under uppsikt för att studera beteendet. Däremot har jag sett klara lektendenser - men, som sagt, ingen lek ännu. Hittar jag fler D. foirni tänker jag sannerligen fylla på min grupp med åtminstone en hane, och några honor till. Vi får se vad som finns i tyskland!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 19:16.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag blir avundsjuk bara ordet TYSKLAND näms!! Tänk, en massa fina fiskar å alla fina växter.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Jag blir avundsjuk bara ordet TYSKLAND näms!! Tänk, en massa fina fiskar å alla fina växter.
                                //Inger
                                Japp, men man får banne mig lite hybris också - jag har två tomma 50-kuber nu, och två 325-litare som är på väg... Jädrar vad det går runt i skallen alltså; vad skall man kunna tänka sig at ha i baljorna och vad kommer man att hitta för spännande fiskar, hur skall man kunna planera karen innan man åker ner till tyskland?
                                Jag var inne på något forsliknande i ett av de större karen - men så dyker tankarna upp på någon xenotilapia exempelvis - tanganyikakilli är en annan som lockar - ja, det finns hur mycket kul som helst... Det återstår att se vad det blir - och som alltid; det brukar bli något annat än vad man först hade tänkt sig!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 11:17.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...