Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Slänger in en bild på 960-karet så som det blev när Ansjo tagit över det från mig, när jag flyttade till kåken. Det är väl dryg ett år sedan nu.
    Så här jädra fint inredde Anders karet hemma hos sig!
    Fy fasen vad jag saknar det karet, varför i hel*ete skulle botten spricka på det...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Mjaha! Då började det lilla experimentet med att skapa en skog av hassel i dennerlekuben. Jag ville inte bunta ihop grenarna, utan få det att se ut som att de hänger ner med ganska jämna mellanrum. Så jag har bundit ihop dom med distans. Nu skall det i fjädermossa också, som kommer att sträcka sig upp genom grenarna. När vattnet är i så får jag justera höjden på pinnarna en aning så att ändarna kommer ovanför vattenytan. Fan, jag tror detta kan bli rätt fränt!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Sant!
        japp, detta blir fränt

        Guu... vad du skapar ideér och griller i huvet på mig inför mitt nya kar, tack!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Trevligt, hoppas du får igång det till vi har vår lilla meeting...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av ansjo
            Fy fasen vad jag saknar det karet, varför i hel*ete skulle botten spricka på det...
            Du kan väl göra ett nytt 960-kar
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Du kan väl göra ett nytt 960-kar
              Mmm, det är en god tanke.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Mjaha! Då började det lilla experimentet med att skapa en skog av hassel i dennerlekuben. Jag ville inte bunta ihop grenarna, utan få det att se ut som att de hänger ner med ganska jämna mellanrum. Så jag har bundit ihop dom med distans. Nu skall det i fjädermossa också, som kommer att sträcka sig upp genom grenarna. När vattnet är i så får jag justera höjden på pinnarna en aning så att ändarna kommer ovanför vattenytan. Fan, jag tror detta kan bli rätt fränt!
                Vad häftigt! Undrar om belysningen kommer skapa skuggor och skimmer? Vad blir det för fisk eller räkor där?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Sant!
                  japp, detta blir fränt

                  Guu... vad du skapar ideér och griller i huvet på mig inför mitt nya kar, tack!
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Trevligt, hoppas du får igång det till vi har vår lilla meeting...
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Vad häftigt! Undrar om belysningen kommer skapa skuggor och skimmer? Vad blir det för fisk eller räkor där?

                  Ja, jag har funderat på den här grejen ett tag - ville liksom inte att grenarna skulle komma från ett och samma ställe, utan mer som en spridd nano-skog. Jag provfyllde karet och det är ganska stark belysning i den där lilla rampen, med reflektor förvisso, men riktigt bra kräm - så det blir nog inte så trollska skuggor i början - men när fjädermossan får fart så blir det nog dämpat och snyggt!
                  Jo, Anders - det var tänkt att karet skulle vara startklart tills du kommer hit.

                  Planen var att mina Blå Tigerräkor skulle gå i det här karet - men Anders var sugen på blå räkor, så han får ta de jag har här - så kör jag lite annat blandat i räkväg i kuben - det är inte så noga för min del, jag vill lägga krutet på Kardinalräkor, som jag tycker är lite mer spännande!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ah, what a day! Då har man levererat två vita Discusar till Bubbel-Freddan - (skriv gärna hur det gick för dom Freddan!). Ett par White Butterfly kvar i 540-baljan, dom lekte idag (förra lekens yngel försvann i går) trots en ganska kraftig makeover i karet. Jag gjorde iordning karet dels för att två discusar skulle ur och så har jag släppt i ett I. adoketa par till - så nu går två par adoketa i baljan, funkar fint.
                    Sedan har jag fyllt på vatten i dennerle-kuben med hasselskogen - det ser också ut att bli riktigt bra!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Hoppas det blir något!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Tjenare mats. Diskusarna verkar trivas dom simmar runt i karet och undersöker lite. Dom spänner sig för varandra och simmar ihop hela tiden. Dom har ännu inte visat nåt intresse för maten för utom vissa bitar men det har dom spottat ut lika snabbt som det kom in i munnen på dom, men detta brukar ju vara vanligt när det gäller diskus när dom kommit i ett nytt kar.

                        Tänkte kolla med dig vilken mat dom är vana att få?

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Tjenare mats. Diskusarna verkar trivas dom simmar runt i karet och undersöker lite. Dom spänner sig för varandra och simmar ihop hela tiden. Dom har ännu inte visat nåt intresse för maten för utom vissa bitar men det har dom spottat ut lika snabbt som det kom in i munnen på dom, men detta brukar ju vara vanligt när det gäller diskus när dom kommit i ett nytt kar.

                          Tänkte kolla med dig vilken mat dom är vana att få?

                          MVH/Freddan

                          Det låter bra, att dom tycks trivas alltså och inte står och hänger! Dom har fått mestadels Artemia hos mig - och en del räkmix. Jag tror att de kommer att äta om ett tag - de har ju varit väldigt undanskuffade av de andra under lång tid och inte fått någon ordentlig chans att käka i lugn och ro, så om det bara får gå in sig i karet skall det nog funka!

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Dom är ju pigga och och verkar vara i bra kondition, så jag tror att dom börjar äta inom några dagar iallafall.

                            Och återigen tusen tack för dessa mats.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av 127bubbel
                              Dom är ju pigga och och verkar vara i bra kondition, så jag tror att dom börjar äta inom några dagar iallafall.
                              Och återigen tusen tack för dessa mats.
                              MVH/Freddan
                              Jag vet ju att du har bra koll på grejerna, så det känns helrätt att du tog över dom!
                              Jag tror att de käkar som grisar inom några dagar!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ungefär lika mycket action som det har varit de senaste dagarna här i tråden - är det på mig just nu, efter en hård spelhelg. Satte mig i stugan med en burk brun mouserad läskeblask, för att slipa av de värsta kanterna på en enveten träkeps som sitter lite snett...
                                Jaja, varför inte ta med sig kameran och kolla om det hänt något...
                                Här;
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...