Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Säger bara... detsamma!
    Panta Rhei och deras visningskar... satt och dagdrömde om dessa härom dagen
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det där låter helskönt. Alltihopa. De där grejen med grenar i plexi låter kanon.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det där låter helskönt. Alltihopa. De där grejen med grenar i plexi låter kanon.
        Plexigrejen är ju ingen nyhet direkt, det har man sett förr - men tricket är ju att man får köra med "öppet" kar eller täcka övrig vattenyta med mindre täckglas, lite roddigt sådär. Men, jädrar vad rötter, trädgrenar och annat hamnar rätt när man monterar på detta sätt, det blir ju liksom inget som lutar - allt kommer rakt ovanifrån - mycket snyggt!
        Bara att köra på den grejen, Johnny!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Säger bara... detsamma!
          Panta Rhei och deras visningskar... satt och dagdrömde om dessa härom dagen
          Visst var vi helyllefräna som inte hade kamerorna med oss in i den affären... Riksflanar, Ahoy!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Det tar vi igen nästa gång...
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det tar vi igen nästa gång...
              You Bet! Vi måste tillbaka dit för att bunkra upp en massa sköna nötskal, blad och annat joxelimojs!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                ...jag grunnar lite på en saftig grupp Altum som "större" fiskar till en början. Med dessa slipper man lekar...
                Var inte alltför säker på det!
                Claus i trollhättan råkade få dem att leka på en doppvärmare! Du kan ju gissa att det gick undan innan han hade satt dem i ett alldeles brunt kar och petat ner pH till 5,5, vet inte hur det gick sedan men ingenting är omöjligt!
                Senast redigerad av Mr Woods; 09 October 2014, 11:35.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Var inte alltför säker på det!
                  Claus i trollhättan råkade få dem att leka på en doppvärmare! Du kan ju gissa att det gick undan innan han hade satt dem i ett alldeles brunt kar och petat ner pH till 5,5, vet inte hur det gick sedan men ingenting är omöjligt!
                  Tanken har föresvävat mig. Faktum är att vi skojade om detta när vi satt och pratade om Altum - Anders sa; "Du med ditt jädra vatten får la lek och frigående på dom direkt..."
                  Men, i ärlighetens namn tror, och är jag nöjd med, att en möjlig grupp Altum i mitt kar bara kommer att lulla omkring och se sköna ut.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Då får jag föreslå en liten utflykt till Trollhättan och Stavre Zoo!
                    Claus hade nämligen grymt fina "Peru" i lagom uppmatningsstorlek sist jag var där.
                    Riktigt fina VF Tuppkams-Geophagus hade han också. Dessutom är ju Morgans fisk och foder alltid värt ett besök när man råkar vara i närheten!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Låter som en skön tripp!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Låter som en skön tripp!
                        Ja, det är ju inga stora butiker, men små och naggande goda!

                        Och så kan man ju vara lite strategisk, och dyka in i till Kent i Nol på vägen upp för en liten inventering, så vet man sedan om man skall titta in och handla något där som man saknade i Trollhättan!
                        Senast redigerad av Mr Woods; 09 October 2014, 15:00.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Men nu vill vi höra Mats... Hur ligger det till med stora burken?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                            Men nu vill vi höra Mats... Hur ligger det till med stora burken?
                            Haha! Ja, det är en vanlig fråga nowadays. Sanningen att säga vet jag inte riktigt själv, då jag sitter i ett litet "beroendeläge" på grund av att jag har en mycket duktig kille som hjälper mig att bygga karet. Den här snubben är en nära vän till mig, och han är även med i samma (musik)band som jag - så vi umgås en hel del.
                            Det dök upp några prioriteringsfrågor här på sensommaren. Vi skulle bygga en ny carport utanför huset - den är nu klar. Check.
                            Sedan brakade min moppe ihop. Moppen är en av de viktigaste grejer jag har då jag använder den varje dag. Moppen behövde en rejäl genomgång och är nu helrenoverad (och går som ett spjut). Moppe klar. Check.
                            Det är alltså en och samma snubbe som hjälper mig med dessa ting - jag är otroligt oteknisk och bortkommen när det gäller sånt här.
                            Till detta hör också att han har ett eget liv med fru och barn, spelar med mig (vilket upptar väldigt mycket tid) samt skjuter pistol på elitnivå.
                            Summasumarum - det har helt enkelt blivit ett litet glapp med akvariebygget. Men, jag har varit i kontakt med "pettap" på NSC, han som byggt det kar som står som förlaga till mitt eget, och fått en fin lista på vilka typer av duk, epoxy och silicon som skall skall köpas in, samt inköpsställe - så detta skall jag och min hjälpreda åka och hämta inom kort. Check.
                            Vi har dessutom sågat till ramen till rutan. Check.
                            Rutan är dock inte beställd och inhandlad ännu, men det kommer att gå snabbt när vi väl går över den bron.
                            Så, vad är läget? Jo, inom en inte allt för avlägsen framtid skall vi börja duka karet invändigt och när det är klart skall rutan på plats. Med andra ord är det två moment som skall fixas till, förhoppningsvis snart.

                            Vådan med en tråd som denna är att många gärna vill se ett färdigt resultat, typ nu, men karet får bli klart när det blir klart.

                            Just det, sedan åkte vi till tyskland en vecka också. Den resan kostade en slant, och jag fick med mig lite fint stuff till karet, dock ingen fisk!

                            Så akvariebygget ligger i pipen, och det är inte många grejer som ligger ivägen nu!

                            Kommentar

                            • ElinR
                              • September 2014
                              • 370

                              Bortsett från att du har haft, och har, fantastiskt fina kar så tycker jag att du verkligen får fram det fina m att skynda långsamt. En bra påminnelse, ofta.

                              /Elin

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Se det från den ljusa sidan, håller din polare på med alla sidoprojekt du nämner kanske han inte har fru så länge till och således kan lägga ner mer energi på ditt kar..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...