Ja, jag gillar ju hur all fisk har olika storlek och rörelsemönster. Det ser liksom väldigt levande ut!
Akvariestugan
Kollaps
X
-
Ja, någonting är på gång (man kan se det rätt tydligt i slutet av filmen).
http://www.youtube.com/watch?v=0zbgB1Ibi0I
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Ja, någonting är på gång (man kan se det rätt tydligt i slutet av filmen).
http://www.youtube.com/watch?v=0zbgB1Ibi0I/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
-
-
Gott. Jag är nog uppe i nummer 8 eller 9 nu
:-)
Skickat från min C6903 via TapatalkProjekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Halloj Inger!
Jag tänkte jag skulle ge dig ett lite längre svar än det förra jag skrev som svar på din kommentar.
Det försvinner (dör) en hel del yngel från de kullar jag får här i mitt kar också. Det är skillnad, antalmässigt, mellan kullarna också - förra kullen, nr. 5, som var väldigt liten, få i antal yngel, strök nog med helt och hållet... tror jag.
Den senaste kullen - som du kan se på filmen, speciellt i slutet när jag zoomar ut, var betydligt större i antal - och jag tror att en hel del kommer att klara sig från denna kull - vi får se.
Helt klart verkar det vara så att det behövs ordentligt käk precis i initialskedet när kullen kommer fram. King är ju nykläckt artemia, men man kan få till det hyfsat genom att finfördela, mosa, krossa vanlig mat också, om man nu inte har levande artemia klar i tid.
Jag brukar använda mig av en sån där plast-tuta som man använder när man sköljer öronen, till att suga upp maten och spruta detta precis där de nyligen framkomna ynglen uppehåller sig. Jag gick till apoteket och köpte en sådan "tuta" och det fungerar fint. Jag mosar, exempelvis fryst artemia, blandar med vatten och suger upp med tutan - sticker sedan ner armen i karet och sprayar en dos där ynglen är. Det blir en jädra fart på de små och de får käk i ett tidigt stadie, så att de liksom "tar sig".
Att stora delar av yngelsvärmarna inte klarar sig är nog ganska naturligt, men åtminstone en fjädedel av ynglen i varje kull bör väl komma upp i storlek och så att säga bidraga till kolonistocken.
Edit; Japp, det finns också andra metoder att spruta mat till yngel - pipett, luftpumpsslang o.s.v. Man får köra på det som passar och känns bekvämt.Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 February 2014, 09:25.Kommentar
-
Halloj Mats ! Jag matar exakt som du gör, med mosat fryst (mest artemia) och och mosade ciklidpellets i vatten, som jag suger upp med en liten spruta och en luftpumpslang. Jag matar 2ggr/dag - kanske det är för lite?
Det är så många som har försvunnit i mitt kar - tror bara att ett tiotal finns kvar av tre kullar.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Halloj Mats ! Jag matar exakt som du gör, med mosat fryst (mest artemia) och och mosade ciklidpellets i vatten, som jag suger upp med en liten spruta och en luftpumpslang. Jag matar 2ggr/dag - kanske det är för lite?
Det är så många som har försvunnit i mitt kar - tror bara att ett tiotal finns kvar av tre kullar.
//Inger
Att det åtminstone är tio yngel som växer på är bra - det kommer att bli fler, var så säker!Kommentar
Kommentar