Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ja, jag gillar ju hur all fisk har olika storlek och rörelsemönster. Det ser liksom väldigt levande ut!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, någonting är på gång (man kan se det rätt tydligt i slutet av filmen).


      http://www.youtube.com/watch?v=0zbgB1Ibi0I
      Dom håller bestämt på med att försöka spana in någon lämplig lekplats bland all grönska

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, någonting är på gång (man kan se det rätt tydligt i slutet av filmen).


        http://www.youtube.com/watch?v=0zbgB1Ibi0I
        Härlig film, dessa är otroligt fina, nästan så man blir sugen på att ha ett gäng sånna
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, dom är för jädra söta!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Kull nr. 6.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              Gott. Jag är nog uppe i nummer 8 eller 9 nu
              :-)

              Skickat från min C6903 via Tapatalk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Kull nr. 6.
                Ursprungligen postat av hannesc
                Gott. Jag är nog uppe i nummer 8 eller 9 nu
                :-)

                Skickat från min C6903 via Tapatalk
                Ja, det går undan!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Å för mig har en hel del yngel bara försvunnit

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Å för mig har en hel del yngel bara försvunnit

                    //Inger
                    Hmmm... det brukar försvinna en mängd i varje kull, men ändå överlever såpass många att det blir en koloni efter ett tag.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Javafan, det har väl inte så stor betydelse längre, men jag slänger in en filmsnutt på kull nr. 6.


                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Hur stora är de i den äldsta kullen nu?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Hur stora är de i den äldsta kullen nu?
                          Ett par, tre cm.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Å för mig har en hel del yngel bara försvunnit

                            //Inger
                            Halloj Inger!
                            Jag tänkte jag skulle ge dig ett lite längre svar än det förra jag skrev som svar på din kommentar.

                            Det försvinner (dör) en hel del yngel från de kullar jag får här i mitt kar också. Det är skillnad, antalmässigt, mellan kullarna också - förra kullen, nr. 5, som var väldigt liten, få i antal yngel, strök nog med helt och hållet... tror jag.
                            Den senaste kullen - som du kan se på filmen, speciellt i slutet när jag zoomar ut, var betydligt större i antal - och jag tror att en hel del kommer att klara sig från denna kull - vi får se.

                            Helt klart verkar det vara så att det behövs ordentligt käk precis i initialskedet när kullen kommer fram. King är ju nykläckt artemia, men man kan få till det hyfsat genom att finfördela, mosa, krossa vanlig mat också, om man nu inte har levande artemia klar i tid.

                            Jag brukar använda mig av en sån där plast-tuta som man använder när man sköljer öronen, till att suga upp maten och spruta detta precis där de nyligen framkomna ynglen uppehåller sig. Jag gick till apoteket och köpte en sådan "tuta" och det fungerar fint. Jag mosar, exempelvis fryst artemia, blandar med vatten och suger upp med tutan - sticker sedan ner armen i karet och sprayar en dos där ynglen är. Det blir en jädra fart på de små och de får käk i ett tidigt stadie, så att de liksom "tar sig".

                            Att stora delar av yngelsvärmarna inte klarar sig är nog ganska naturligt, men åtminstone en fjädedel av ynglen i varje kull bör väl komma upp i storlek och så att säga bidraga till kolonistocken.


                            Edit; Japp, det finns också andra metoder att spruta mat till yngel - pipett, luftpumpsslang o.s.v. Man får köra på det som passar och känns bekvämt.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 February 2014, 10:25.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Halloj Mats ! Jag matar exakt som du gör, med mosat fryst (mest artemia) och och mosade ciklidpellets i vatten, som jag suger upp med en liten spruta och en luftpumpslang. Jag matar 2ggr/dag - kanske det är för lite?
                              Det är så många som har försvunnit i mitt kar - tror bara att ett tiotal finns kvar av tre kullar.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Halloj Mats ! Jag matar exakt som du gör, med mosat fryst (mest artemia) och och mosade ciklidpellets i vatten, som jag suger upp med en liten spruta och en luftpumpslang. Jag matar 2ggr/dag - kanske det är för lite?
                                Det är så många som har försvunnit i mitt kar - tror bara att ett tiotal finns kvar av tre kullar.

                                //Inger
                                Det är svårt att säga vad exakt som gör att ynglen "klarar sig" eller inte - om det är maten eller något annat. Kör så som du gör, och fundera på att kläcka lite artemia.
                                Att det åtminstone är tio yngel som växer på är bra - det kommer att bli fler, var så säker!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...