Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Det kunde jag ju gett mig fan på.. Haha.. Det är såna jag ska ha iaf när mina långsiktiga planer på ytterligare ett kar inträffar.. Tack för det.. Jag har aldrig brytt mig i att leta eftersom jag ändå får så mycket passiv discus.. Jag tänkte att jag vet när jag ser det och nu kom det.. Du kunde inte bara sagt 299kr st eftersom jag tänkte fylla ett 1600-2000 (lite beroende på priser på glas osv)..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)Kommentar
-
Det kunde jag ju gett mig fan på.. Haha.. Det är såna jag ska ha iaf när mina långsiktiga planer på ytterligare ett kar inträffar.. Tack för det.. Jag har aldrig brytt mig i att leta eftersom jag ändå får så mycket passiv discus.. Jag tänkte att jag vet när jag ser det och nu kom det.. Du kunde inte bara sagt 299kr st eftersom jag tänkte fylla ett 1600-2000 (lite beroende på priser på glas osv)..Kommentar
-
Hahaha!! Men tänk dig hur jag har det då, jag är ju inte ens en diskuskille!!Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
Kommentar
-
haha!
Groovy akvarist.. Med tanke på att du är en av få som förmodligen kan bära upp det uttalandet tar jag åt mig av detDådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
Som tidig 60-talist fick man ju uttryck som groovy, far out och hip med babyblodet - poppis och fiffigt ligger också fortfarande mycket bra i munnen, så att säga. Det var verkligen bättre förr, och det har jag täckning för att få lov att säga, som gubbjävel några år över femtio!
Så, groovy, kan du gott ta åt dig - det är en komplimang, Man!Kommentar
-
Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
Kommentar
-
För att segla in på lite mer seriösa vatten; jag har funderingar på en häftig grupp (gärna Heckel) i 3 000-baljan, men det ligger ärligt talat ganska långt fram i tid- och ekonomisk planering. Jag kommer helt klart att starta burken på ett mer lättgående sätt, med lite, skall vi säga, "normal" vattentemperatur och enklare fiskar. Karet skall få andas väldigt lugna andetag och, så att säga, självt få "tala om" vad som skall ingå i det.
Kommentar
-
Nu börjar jag känna igen den lugna andningen från karet så som du målat upp det tidigare. Nu är det inte så lätt att hålla grejer i minnet när det har varit ompa-ompa shopping och gaytjänstgöring på tapeten. Så jag har börjat leta tillbaka lite hur planen sett ut för karet när det gäller växter etc. När du har lust och tid skulle det vara mycket intressant om du hade lust att berätta och måla upp hur det ser karet idag för din inre blick.
När jag letar bakåt i tråden så ser jag ju att tänket utvecklats en del från start.Kommentar
-
Det ska bli härligt att se ditt kar när det startas upp så småningom och visst är det kittlande med tanken att se en stor grupp Heckel simma lugnt i akvariet , jag kan se harmonin framför mig eftersom jag vet att det skulle bli en murrig inredning om du gick på diskuslinjen .Kommentar
-
Nu börjar jag känna igen den lugna andningen från karet så som du målat upp det tidigare. Nu är det inte så lätt att hålla grejer i minnet när det har varit ompa-ompa shopping och gaytjänstgöring på tapeten. Så jag har börjat leta tillbaka lite hur planen sett ut för karet när det gäller växter etc. När du har lust och tid skulle det vara mycket intressant om du hade lust att berätta och måla upp hur det ser karet idag för din inre blick.
När jag letar bakåt i tråden så ser jag ju att tänket utvecklats en del från start.Det är ju nästan oförlåtligt att glömma kameran när man är på ett sådan besök
Det ska bli härligt att se ditt kar när det startas upp så småningom och visst är det kittlande med tanken att se en stor grupp Heckel simma lugnt i akvariet , jag kan se harmonin framför mig eftersom jag vet att det skulle bli en murrig inredning om du gick på diskuslinjen .
Vi har ju, som ni vet, varit i Tyskland (fiskbilder finns på sidan 456 - inl. 9103 i denna tråd) och sett otroligt mycket häftiga grejer.
Vi var på en shop som heter Panta Rhei och de hade bland annat ett vansinnigt fränt forskar, och tre-fyra andra redigt rejäla burkar, varav ett hade ungefär samma mått som mitt nya. Detta kar var inrett för lite större fisk, men det var trevligt att faktiskt se karets volym och hur jädra mäktigt det blir med vatten, ljus och inredning.
Ett något mindre kar hade en besättning av Altumscalarer och den som inrett den baljan hade mycket fiffigt monterat långa, sirliga rot- och grendetaljer i plexiglasskivor - alltså, man hade sågat av "roten" tvärs av och skruvat fast den i plexiglaset - och hängt detta som täckskivor på karet, med en mjukt lysande ledbelysning ovanför. Vattnet var djupt the-färgat, givetvis kristallklart, och det var ganska på pricken så som jag har funderat i inredningsväg.
I denna affär köpte jag en rejäl bunt catappa-löv och tre stora cocosnötskal - inte själva cocosnöten, utan det stora täckskal som nöten ligger i. Dessa rejäla nötskal hade de i sina svartvattenkar, och en mängd andra sköna, torkade fruktskal och mindre nötskal.
Så, det var ju bara att börja plocka på sig en rejäl kasse med sådant stuff. Jag fick tag i en liten bit slingerlian också, kan säkert bli en frän inredningsdetalj, speciellt som man kan fästa en mängd växter på den.
Så, inredningstankarna går givetvis fortfarande i "översvämmad skogsmiljö", med mycket "brôte" på bottnen.
Jag har i sommar skaffat tre ganska stora trädstubbar som jag kanske använder en eller två av. Själva trädet får jag mäta och såga av så att det bryter vattenytan. Sedan finns det väldigt mycket fint grenverk från diverse träd som jag kommer att garnera inredningen med. Det finns även ett, över två meter långt, nedfallet träd som legat länge och som torkat till en perfekt "rot", som jag skall försöka placera snyggt i karet också. Bilder på flertalet av dessa grejer finns längre bak i tråden.
Jag börjar allt mer lämna tanken på växter i karet - det skall bli några lättare sorter lite här och där - men har man sett "torra" inredningar som efterliknar skogsmark så släpper man ganska snart växtfunderingarna - det passar helt enkelt inte in.
Men, små punktmarkeringar av Windelöv och Anubias, fästa på rötter och annat kan nog se fint ut.
Fiskmässigt blir det, givetvis, smått - och jag grunnar lite på en saftig grupp Altum som "större" fiskar till en början. Med dessa slipper man lekar och de kan liksom bara gå där och se tjusiga ut.
Beroende på hur karet utvecklar sig - det får bestämma självt - kan man med tid "tweaka" vattnet för en större grupp Discus.
Ja, pojkar - ungefär så går funderingarna just nu.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2014, 09:06.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar