Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av woodlund
    Mums fillibabba för en diskusnörd som mig , riktigt snygga heckel men även redback scalarerna var ruggigt snygga
    Jodu, jag är ju svårt "inne" på Heckel, och har mina små ljusblå drömmar... Det fanns en hel del Discusgodis på mässan, men jag mitt Riks-Pucko glömde kameran när vi besökte denna...

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det är Heckel, med det karaktäristiska strecket mitt på kroppen. Endast 1 290 spass styck.
      Det kunde jag ju gett mig fan på.. Haha.. Det är såna jag ska ha iaf när mina långsiktiga planer på ytterligare ett kar inträffar.. Tack för det.. Jag har aldrig brytt mig i att leta eftersom jag ändå får så mycket passiv discus.. Jag tänkte att jag vet när jag ser det och nu kom det.. Du kunde inte bara sagt 299kr st eftersom jag tänkte fylla ett 1600-2000 (lite beroende på priser på glas osv)..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Det kunde jag ju gett mig fan på.. Haha.. Det är såna jag ska ha iaf när mina långsiktiga planer på ytterligare ett kar inträffar.. Tack för det.. Jag har aldrig brytt mig i att leta eftersom jag ändå får så mycket passiv discus.. Jag tänkte att jag vet när jag ser det och nu kom det.. Du kunde inte bara sagt 299kr st eftersom jag tänkte fylla ett 1600-2000 (lite beroende på priser på glas osv)..
        Varsegod! Hur tror du jag känner mig då, som skall (vill) fylla ett 3 000-liters med sådana? Jag har funderat på att träna upp diverse tekniker så att jag kan gå ner på gay-gatorna här i stan och suga ihop stålar till en grupp på sisådär 20-25 stycken...

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Hahaha!! Men tänk dig hur jag har det då, jag är ju inte ens en diskuskille!!
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Hahaha!! Men tänk dig hur jag har det då, jag är ju inte ens en diskuskille!!
            Up the hill backwards! Det kommer du att fixa finfint, du är ju en jävla groovy akvarist! No Problems!

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Varsegod! Hur tror du jag känner mig då, som skall (vill) fylla ett 3 000-liters med sådana? Jag har funderat på att träna upp diverse tekniker så att jag kan gå ner på gay-gatorna här i stan och suga ihop stålar till en grupp på sisådär 20-25 stycken...
              Och btw, i mitt huvud är du ju "städad och respektabel".. Då kan du inte skriva såna där saker.. haha!

              Groovy akvarist.. Med tanke på att du är en av få som förmodligen kan bära upp det uttalandet tar jag åt mig av det
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Och btw, i mitt huvud är du ju "städad och respektabel".. Då kan du inte skriva såna där saker.. haha!

                Groovy akvarist.. Med tanke på att du är en av få som förmodligen kan bära upp det uttalandet tar jag åt mig av det
                Håhåhååå, häng med ner till tyskland en sväng så skall du få se på städad och respektabel... Men, jag fattar vad du menar, det blir lätt en bild, bara för att man kan... typ stava.
                Som tidig 60-talist fick man ju uttryck som groovy, far out och hip med babyblodet - poppis och fiffigt ligger också fortfarande mycket bra i munnen, så att säga. Det var verkligen bättre förr, och det har jag täckning för att få lov att säga, som gubbjävel några år över femtio!
                Så, groovy, kan du gott ta åt dig - det är en komplimang, Man!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Varsegod! Hur tror du jag känner mig då, som skall (vill) fylla ett 3 000-liters med sådana? Jag har funderat på att träna upp diverse tekniker så att jag kan gå ner på gay-gatorna här i stan och suga ihop stålar till en grupp på sisådär 20-25 stycken...
                    Det måste vara en läcker syn. Med diskusen alltså, det antalet. :P inget annat.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Det måste vara en läcker syn. Med diskusen alltså, det antalet. :P inget annat.
                      Säkert..?
                      För att segla in på lite mer seriösa vatten; jag har funderingar på en häftig grupp (gärna Heckel) i 3 000-baljan, men det ligger ärligt talat ganska långt fram i tid- och ekonomisk planering. Jag kommer helt klart att starta burken på ett mer lättgående sätt, med lite, skall vi säga, "normal" vattentemperatur och enklare fiskar. Karet skall få andas väldigt lugna andetag och, så att säga, självt få "tala om" vad som skall ingå i det.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu börjar jag känna igen den lugna andningen från karet så som du målat upp det tidigare. Nu är det inte så lätt att hålla grejer i minnet när det har varit ompa-ompa shopping och gaytjänstgöring på tapeten. Så jag har börjat leta tillbaka lite hur planen sett ut för karet när det gäller växter etc. När du har lust och tid skulle det vara mycket intressant om du hade lust att berätta och måla upp hur det ser karet idag för din inre blick.
                        När jag letar bakåt i tråden så ser jag ju att tänket utvecklats en del från start.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jodu, jag är ju svårt "inne" på Heckel, och har mina små ljusblå drömmar... Det fanns en hel del Discusgodis på mässan, men jag mitt Riks-Pucko glömde kameran när vi besökte denna...
                          Det är ju nästan oförlåtligt att glömma kameran när man är på ett sådan besök

                          Det ska bli härligt att se ditt kar när det startas upp så småningom och visst är det kittlande med tanken att se en stor grupp Heckel simma lugnt i akvariet , jag kan se harmonin framför mig eftersom jag vet att det skulle bli en murrig inredning om du gick på diskuslinjen .
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Nu börjar jag känna igen den lugna andningen från karet så som du målat upp det tidigare. Nu är det inte så lätt att hålla grejer i minnet när det har varit ompa-ompa shopping och gaytjänstgöring på tapeten. Så jag har börjat leta tillbaka lite hur planen sett ut för karet när det gäller växter etc. När du har lust och tid skulle det vara mycket intressant om du hade lust att berätta och måla upp hur det ser karet idag för din inre blick.
                            När jag letar bakåt i tråden så ser jag ju att tänket utvecklats en del från start.
                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Det är ju nästan oförlåtligt att glömma kameran när man är på ett sådan besök

                            Det ska bli härligt att se ditt kar när det startas upp så småningom och visst är det kittlande med tanken att se en stor grupp Heckel simma lugnt i akvariet , jag kan se harmonin framför mig eftersom jag vet att det skulle bli en murrig inredning om du gick på diskuslinjen .
                            Japp, inredningsidéerna fluktuerar, lite beroende på vad man hittar att inreda med.
                            Vi har ju, som ni vet, varit i Tyskland (fiskbilder finns på sidan 456 - inl. 9103 i denna tråd) och sett otroligt mycket häftiga grejer.
                            Vi var på en shop som heter Panta Rhei och de hade bland annat ett vansinnigt fränt forskar, och tre-fyra andra redigt rejäla burkar, varav ett hade ungefär samma mått som mitt nya. Detta kar var inrett för lite större fisk, men det var trevligt att faktiskt se karets volym och hur jädra mäktigt det blir med vatten, ljus och inredning.
                            Ett något mindre kar hade en besättning av Altumscalarer och den som inrett den baljan hade mycket fiffigt monterat långa, sirliga rot- och grendetaljer i plexiglasskivor - alltså, man hade sågat av "roten" tvärs av och skruvat fast den i plexiglaset - och hängt detta som täckskivor på karet, med en mjukt lysande ledbelysning ovanför. Vattnet var djupt the-färgat, givetvis kristallklart, och det var ganska på pricken så som jag har funderat i inredningsväg.
                            I denna affär köpte jag en rejäl bunt catappa-löv och tre stora cocosnötskal - inte själva cocosnöten, utan det stora täckskal som nöten ligger i. Dessa rejäla nötskal hade de i sina svartvattenkar, och en mängd andra sköna, torkade fruktskal och mindre nötskal.
                            Så, det var ju bara att börja plocka på sig en rejäl kasse med sådant stuff. Jag fick tag i en liten bit slingerlian också, kan säkert bli en frän inredningsdetalj, speciellt som man kan fästa en mängd växter på den.


                            Så, inredningstankarna går givetvis fortfarande i "översvämmad skogsmiljö", med mycket "brôte" på bottnen.
                            Jag har i sommar skaffat tre ganska stora trädstubbar som jag kanske använder en eller två av. Själva trädet får jag mäta och såga av så att det bryter vattenytan. Sedan finns det väldigt mycket fint grenverk från diverse träd som jag kommer att garnera inredningen med. Det finns även ett, över två meter långt, nedfallet träd som legat länge och som torkat till en perfekt "rot", som jag skall försöka placera snyggt i karet också. Bilder på flertalet av dessa grejer finns längre bak i tråden.
                            Jag börjar allt mer lämna tanken på växter i karet - det skall bli några lättare sorter lite här och där - men har man sett "torra" inredningar som efterliknar skogsmark så släpper man ganska snart växtfunderingarna - det passar helt enkelt inte in.
                            Men, små punktmarkeringar av Windelöv och Anubias, fästa på rötter och annat kan nog se fint ut.


                            Fiskmässigt blir det, givetvis, smått - och jag grunnar lite på en saftig grupp Altum som "större" fiskar till en början. Med dessa slipper man lekar och de kan liksom bara gå där och se tjusiga ut.
                            Beroende på hur karet utvecklar sig - det får bestämma självt - kan man med tid "tweaka" vattnet för en större grupp Discus.
                            Ja, pojkar - ungefär så går funderingarna just nu.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2014, 10:06.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Lovely
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Lovely
                                Japps, inspiration fick man ju i massor där nere - sedan skall vi inte tala om all fin input från er andra, när vi satt och gaggade. Det betyder mycket!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...