Konstigt med diskus, har man väl haft dem en gång så kommer alltid suget tillbaka. Skulle någon gång vilja inreda ett kar för bara diskus och malar, och ha ett ordentligt gäng önskediskus. Kanske i framtiden så...
Akvariestugan
Kollaps
X
-
Inte är det konstigt Anders. Enbart naturligt.Kommentar
-
Gissar att ni får en überfantastisk turné. Håller bilen för alla prylar?Kommentar
-
När Anders och Mats drar igång så är det omöjligt att hänga med för vem som helst, IngerKommentar
-
var och tog en promenad med mina vanliga familj, inte akvaristikfamlijen och jösses vad man missar/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
I nya baljan blir det inga vattenberedningsmedel, ingen gödning, inga kemikalier, inget hokus pokus what so ever. Karet skall få cykla under lång tid, och en massa mikro-organismer skall få arbeta i symbios med karets invånare. Detta innebär att karets innvånare bygger ett immunförsvar som motverkar de vanligaste åkommor man ser avhandlas på olika forum.
Arbetar man med kemiska dekokter i karet, och pinpointar en "goldilocks"-peak i vattenvärde räknat, skapar man en perfekt balans inom ett ytterligt snävt område för "peak performance". För vilket användninhsområde då, frågar man sig?
Svaret är givetvis odling, och discushållande i rent kommersionella syften.
Vill man undvika div. sjukdomar, svamp, bakterieangrepp o.s.v. håller man man en strikt regim i ett kliniskt kar. Vill man reglera bort "goldilocks-relaterade" sjukdomar som dessa, i ett kar som har "sällskaps-relaterade" egenskaper går det inte att medicinera bort åkommor genom att genskjuta karet med medikamenter. Man måste låta karet och individerna arbeta fram ett "samarbete", vilket kan medföra den ytterligt tråkiga egenheten att man inte får använda sig av "rolig teknik, och spännande kemiska ämnen att laborera med i sitt kar", utan att man får se till att lära sig hur cikliden Discus egentligen fungerar.
Ett lätt val enligt mig!
Kommentar
-
Kommentar
-
Det är lite så jag tänker nu, men ändå lite annorlunda, det skall in lite mer fisk.
I nya baljan blir det inga vattenberedningsmedel, ingen gödning, inga kemikalier, inget hokus pokus what so ever. Karet skall få cykla under lång tid, och en massa mikro-organismer skall få arbeta i symbios med karets invånare. Detta innebär att karets innvånare bygger ett immunförsvar som motverkar de vanligaste åkommor man ser avhandlas på olika forum.
Arbetar man med kemiska dekokter i karet, och pinpointar en "goldilocks"-peak i vattenvärde räknat, skapar man en perfekt balans inom ett ytterligt snävt område för "peak performance". För vilket användninhsområde då, frågar man sig?
Svaret är givetvis odling, och discushållande i rent kommersionella syften.
Vill man undvika div. sjukdomar, svamp, bakterieangrepp o.s.v. håller man man en strikt regim i ett kliniskt kar. Vill man reglera bort "goldilocks-relaterade" sjukdomar som dessa, i ett kar som har "sällskaps-relaterade" egenskaper går det inte att medicinera bort åkommor genom att genskjuta karet med medikamenter. Man måste låta karet och individerna arbeta fram ett "samarbete", vilket kan medföra den ytterligt tråkiga egenheten att man inte får använda sig av "rolig teknik, och spännande kemiska ämnen att laborera med i sitt kar", utan att man får se till att lära sig hur cikliden Discus egentligen fungerar.
Ett lätt val enligt mig!
/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Äntligen....Kommentar
-
Kommentar
-
Tror inte Mats inser hur många som läser hans inläggKommentar
-
Tror det är så att många nya och halvgamla medlemmar har lite för stor respekt för dig Mats. Jag vet själv att jag tyckte det var lite läskigt i början när jag var ny här innan det släppte. Det kändes som att det var så stor nivåskillnad på vad jag kunde och vad dina svar visade. Jag tror huvudgrejen ligger där. Så därför så svarar inte de som läser. Så är detKommentar
Kommentar