Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Fan vad fräscht! Det kommer att bli kanon det här bygget.. Tror det är bra när det tar tid.. Man hinner testa olika lösningar i huvudet ett tag innan man skrider till verket.. På många av mina byggen (både professionellt och i hobbyn) kan jag ibland önskat att det inte var så pressat med tid.. För att varje del av något ska bli genomtänkt och inte funktionellt i helhetslösningen krävs tid..

    Jag menar absolut inte att mästra en legend på något sätt och jag kan absolut se den biologiska processen och "göttet" i en btn-modul på 95 kubik (det var väl den storleken på springrocken ungefär) och jag vet inte om det är något du räknat in i din plan.. Är det så ska jag genast hålla käften och sätt mig längst bak i bussen..

    problemet jag kan se med bara compacter och filtermatta är att efter 3 år av allt skit ett så stort kar producerar powerheadsen bara 1000 lp/h pga för mycket motstånd.. Det är väldigt lite i ett så stort kar och mycket syre förloras.. Om du vill ha en lättare service (inte kul att rengöra så mycket kläggig filtermatta) skulle jag hellre ha ett filter som inte påverkas av det alls.. Helt enkelt ha en stor cirkulationspump med ett förfilter på man helt enkelt byter oftare..

    Nanodiskussion egentligen och vad du nu än väljer kommer det säkert bli kanon men jag försöker bara bidra med den delen av denna breda hobby (allt från rena tavlor till rema vattenkemiska experiment) jag kan ordentligt..
    Visst, jag tar tacksamt emot dina förslag. Jättebra input!
    Sorry för lite kort och abrupt svar, sitter lite taskigt till.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det tror jag inte blir något större problem, dels så blir det inte så stor belastning på karet, och sedan vet jag att Mats ska ha Eheims kraftpaket som pumpar. De sminkar inte något trots lite motstånd.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det tror jag inte blir något större problem, dels så blir det inte så stor belastning på karet, och sedan vet jag att Mats ska ha Eheims kraftpaket som pumpar. De sminkar inte något trots lite motstånd.
        Så är det! Vi har ju snackat ganska mycket om de här grejerna, och jag tror nog det skall funka fint.

        Hur är det i värmen? Gôtt va?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jodå, här är det lite varmare än vad du har det. Ca 30 grader idag, men blåsigt så det kändes nästan kallt efter badet. Lite kallare i vattnet med, där är nog bara 27 grader...:l
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Ursprungligen postat av ansjo
            Det tror jag inte blir något större problem, dels så blir det inte så stor belastning på karet, och sedan vet jag att Mats ska ha Eheims kraftpaket som pumpar. De sminkar inte något trots lite motstånd.
            "Eheims kraftpaket" är ungefär som "olofstorps bästa häcklöpare" när man kommer upp i den typen av volymer men det är ju som sagt små belastningar.. Det blir nog kanon..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det är det stora kraftpaketet, inte 2252...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                Jag vet..

                jag skulle kunna säga time will tell men tiden utvisar förmodligen ingenting i det här fallet iom att mats är en duktig akvarist och karet inte kommer att belastas till failure..

                Jag tänkte 12-15000lph (vilket är en billigare och mer energisnål pump än kompakten).. Ett innerfilter kommer alltid oavsett storlek sättas igen, speciellt i ett så stort kar med mycket inredning.. Inte nog med att det kommer att tappas enormt mycket flöde så kommer även mycket syre gå förlorat i den stora kläggiga massa som kommer att utgöra först det lagret som först exponeras för smutsen och sedan gradvis större och större del av mattan och tvinga vattnet till omvägar..

                Att rengöra så mycket filtermatta är dels ett helvete, och kommer dels smutsa ner vattnet enormt med döda bakterier och sediment som kommer att fylla filtret till större delen igen när man stoppar ner det (om man nu inte byter extremt mycket vatten vilket tar tid och kanske tom torkar ut växter)..

                med ett droppfilter skapar du syre snarare än förlorar det, du behöver aldrig peta i karet eftersom du har en separat låda med gegga (vilket det inte heller blir med biobollar).. Pumparna slits mindre och är mer lättåtkomliga, du får en överlägsen nitrifikationsprocess eftersom det oftast är syret och inte ytan som är duglig som fästpunkt för bakterier som sätter gränsen för hur effektivt ett filter kan vara.. Eftersom "inget" fastnar i biobollarna kan man då ha ett stort förfilter med vadd som man byter vid vattenbyte (om det ens behövs) och på så sätt har man dragit ner servicen till noll..


                nu står det ju självklart alla fritt att göra som de vill men kom inte och försök vifta bort mig med att "vi har pratat om det här" mina kära vänner ska det pratas filtrering till mats burk vill jag vara med för det är där jag kan bidra.. Jag vill höra "ja, det du föreslår är antagligen bättre men det här har fungerat sedan tidigt 300-tal och jag känner mig trygg med det så oavsett om min lösning är sämre, dyrare, mer energikrävande och bäddar för svårare underhåll så är jag fortfarande mats jävla bryzell så jag gör precis som jag behagar..

                Jag säger detta med absolut respekt för att det kanske är så.. Jag tror att resultatet kommer att bli grymt oavsett..
                Senast redigerad av ettfettbranamn; 01 February 2015, 14:09.
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  Jag har följt tråden (såklart) länge och funderat på detta med filtreringen, just i jonathans banor. Känns lönlöst att tillägga någonting i.g annat än att jag håller med föregående talare till 100%

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13108

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn

                    med ett droppfilter skapar du syre snarare än förlorar det, du behöver aldrig peta i karet eftersom du har en separat låda med gegga (vilket det inte heller blir med biobollar).. Pumparna slits mindre och är mer lättåtkomliga, du får en överlägsen nitrifikationsprocess eftersom det oftast är syret och inte ytan som är duglig som fästpunkt för bakterier som sätter gränsen för hur effektivt ett filter kan vara.. Eftersom "inget" fastnar i biobollarna kan man då ha ett stort förfilter med vadd som man byter vid vattenbyte (om det ens behövs) och på så sätt har man dragit ner servicen till noll..

                    Detta sammafattar det bra tycker jag och jag håller med dig om filtervadden, för skit kommer alltid att byggas upp någonstans och då är det smidigt att samla den i vadden istället för i hela akvariet!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Henrik_A
                      • August 2010
                      • 146

                      Lånade ut en 1260 Eheim till en här hemma som hade liknande volym som du bygger, och det flyttade inte mycket vatten. Fundera på en eller flera stora väggar med 5cm tjock ppi10 matta och köra med kraftiga streemerpumpar du får ett högt flöde genom filtermaterialet med väldigt låg förbrukning.

                      Ev. kan du köra en låda över hela bakre delen på karet som går ner en 30cm sätta streemerpumparna längst ner i lådan typ turbelle med ett runt utblås som du kan montera genom typ en plexiglasskiva (slimline om du gillar det) som du anv. som vägg till lådan, över det raster som filtermattorna vilar på sen köra ytavrinning så behöver pumparna inte tappa något i flöde och du kan filtrera ca: 13000l/h med 20w i förbrukning på pumparna (Ca:800:- st), du kan även lägga doppvärmare osv. i samma låda så slipper du ha något synligt. Du får även bra rörelse på vattnet om du kan placera utblåsen bra. Du kan köra 10st turbelle 6045 (45000l/h) på samma förbrukning som en Eheim 1260 (2400l/h)

                      Skulle du behöva rengöra mattorna vilket jag inte tror om du tar till ordentligt, slå av pumparna sen är det bara att ta bort mattorna utan att all skit åker i karet.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jättegôtt att ni är med och snackar filter och annat. Det uppskattar jag till fullo!
                        Jag tror dock att lite extra läsning bakåt i tråden tarvas.
                        Jag har kört ett stort filter bakom en btn i 960-karet (yes I know, typ en fjärdedel av storleken jämfört med det nya) och det filtret fungerade fint i många år utan att jag behövde göra något. Därav idén att även köra ett liknande filter, denna gång bakom en enorm bakgrund; Springrock.
                        Som jag skrivit innan kommer även två stora moduler till att monteras, dessa blir filteranpassade på ett sådant vis att det enkelt går att byta, eller rengöra filtermediat i dessa
                        Som jag skrivit innan kommer jag (när karets konstruktion är klar) att titta på möjligheterna att bygga ett bra droppfilter, ståendes på karets bakre överkant.
                        Så, i nuläget är det fyra eheim 1260 som är tänkt att stå för ruljansen, men dessa kan ju lätt bytas ut mot starkare och kanske mer effektiva grejer. Och så ett droppfilter också, som sagt.

                        Ettfett, just nu är jag Mats Jävla Bryzell, och känner mig hyfsat trygg. Jag kommer att ha låg fisklast, väldigt små fiskar, och kommer köra samma "grej" jag gjort i 300 år.
                        Men, det här är en utmaning - helt klart - och jag tar till mig av alla tips som skrivs här, av Alla!
                        Jag dissar inga tankar, funderingar, tips och råd, och kan utan omsvep tänka mig att köra på många av de fina uppmaningar som skrivs här.
                        Som jag också har skrivit tidigare; inget är skrivet i sten och massor av saker kan komma att bli annorlunda lite längre fram, min största "farhåga" i nuläget är att få dit den jävla rutan - det är något jag faktiskt kan få ett par mindre svettpärlor i pannan av att tänka på.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 February 2015, 07:54.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Kjells kar har ju varit igång ett antal år nu, med samma filterlösning. Och vad jag vet har han inte rengjort dem ännu...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Men nu har ju Kjell minimal belastning gällande fiskmängd och det Bra Namnet skjuter in sig på är väl att flödet försämras radikalt efter ett tag när filtret blir knökfullt. Som Mats tänker det så blir ju karet knökfullt deluxe turbo med organiskt material som är tänkt att brytas ned i karet, så det lär väl bli några kilo skit i filtret efter ett tag. Vet någon hur flödet är i Kjells gigantiska filterbakgrund?
                            Men å andra sidan vet jag ju inte ett smack vad jag pratar om så det är bara ett spånande som pågår här.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Rutan bör inte vara några problem är det själva lyftet, limningen eller tätskiktet som ställer till tanketrubbel?
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Men nu har ju Kjell minimal belastning gällande fiskmängd och det Bra Namnet skjuter in sig på är väl att flödet försämras radikalt efter ett tag när filtret blir knökfullt. Som Mats tänker det så blir ju karet knökfullt deluxe turbo med organiskt material som är tänkt att brytas ned i karet, så det lär väl bli några kilo skit i filtret efter ett tag. Vet någon hur flödet är i Kjells gigantiska filterbakgrund?
                                Men å andra sidan vet jag ju inte ett smack vad jag pratar om så det är bara ett spånande som pågår här.
                                Nja, precis som kjells kar, så blir det ingen stor fisklast - och sedan kommer inte karet att bli mer knôkfullt än vad 960-karet var, i förhållande - om vi talar inredning i form av rötter och annat organiskt material.
                                Faktum är att när jag monterade ner bakgrunden (en btn malawi) i 960-karet efter några år i drift, då vi skulle flytta, var det förvisso en hel del "skit" i filtermediat, men inte så att det var igensatt på något vis - det var inte ens ansamlingar av mulm på botten, och full genomströmning. Jag blev oerhört förvånad själv över hur effektivt det här bakgrundsfiltret fungerade.
                                Denna gång är bakgrunden flera gånger större, och det blir ytterligare två stora moduler, alltså 9 600-liter vatten i timmen med de fyra eheimskallarna och dessa tre väldigt stora bakgrunder. Lägg dessutom till ett (troligt) droppfilter, modell större.
                                Jag kan inte riktigt se att detta inte skall fungera fint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...