Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Nu lämnar jag en stund - sådetså!

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      Ha det gott Mats
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag tror den grejen gör ett smärre underverk även med rummet. När du låter karet connecta med rummet genom ett mindre vattenfall så tror jag det blir en helt förändrad stämning i rummet. Sätter du lite vanliga plantor o fäster blomlådor bakom kanten men blommorna hänger över karet, så fortsätter liksom inredningen ur karet. Tror det blir äckligt läckert.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Fasiken. Då kom de till ny info medans man skriver långsamt. Ja då kan man glömma niagara då
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5972

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Fan vad härligt att se dej här Maths! (saknar våra lödiga inredningsdiskussioner från den gamla goda tiden - och försvinn inte så jädra fort nu ).
            Korkgrejen är en jättebra idé!
            I och med att det skall i ett eller flera aluminium-mittstag i karet på ovankanten, så får det nog bli så att bakgrunden kommer att monteras "liggande" - men det gör mig inget, tror det blir bättre faktiskt - och då kommer den täcka en större yta av baksidan av karet.
            Jag har några skisser (visioner) i skallen på hur jag skulle kunna integrera inredning med bakgrunden. Kokosmattor som man väver in växter i är en idé, men korkgrejen du nämnde är också väldigt bra! Toppen, Maths!
            Problemet med Korkbark är att den flyter, även efter fem år i vatten...

            Jag "sydde ihop" skivorna med fiskelina och pressade in dem mellan botten och ramen.

            Men jag kan tänka mig liggande Korkbark som med lite silikon fäst på botten, ger en "hylla" på botten, nivåskillnader ger djup.

            Man kan även tänka sig att skapa någon form av ram som man limmar korkbark runt, Korkbark är inte platt utan naturligt rundad, då kan man få en trädstam som står på valfri plats i karet. Denna stam kan sedan fungera som stöd för rötter som ska upp i vattnet. En "pelare" i karet kan göra underverk för djupkänslan.

            Perfekt att med lite silikon fästa i ett bakre hörn för att bli av med kanten, eller dölja insug/filter.

            En sak som är perfekt med Korkbarken är att växter typ Javamossa, Anubis mm fäster riktigt bra på den.

            Att jag gillar Korkbark är väl ingen överraskning eftersom det är ett naturligt material, jag tror att det även är därför andra växter fäster så bra på den.

            Se där ja Mats

            Faktum är detta är ingen slump, har väntat på att du skulle börja skriva om inredningen till karet och då tänkte jag brassa av min Korkbarksteori





            404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!


            Tropical Fish Hobbyist Magazine Online Forum-TFH Magazine-Proper Introductions-Comments, Suggestions and Article Discussion-TFH Q & A Column-Freshwater Fishkeeping
            Senast redigerad av c90368; 30 January 2015, 18:27.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av woodlund
              Haha det är inte lätt att lusläsa allt i denna tråd om man missat en dag
              Jag vet!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Fasiken. Då kom de till ny info medans man skriver långsamt. Ja då kan man glömma niagara då
                Ja, troligtvis! Kanske lika bra - men det var en söt tanke!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Problemet med Korkbark är att den flyter, även efter fem år i vatten...
                  Jag "sydde ihop" skivorna med fiskelina och pressade in dem mellan botten och ramen.
                  Men jag kan tänka mig liggande Korkbark som med lite silikon fäst på botten, ger en "hylla" på botten, nivåskillnader ger djup.
                  Man kan även tänka sig att skapa någon form av ram som man limmar korkbark runt, Korkbark är inte platt utan naturligt rundad, då kan man få en trädstam som står på valfri plats i karet. Denna stam kan sedan fungera som stöd för rötter som ska upp i vattnet. En "pelare" i karet kan göra underverk för djupkänslan.
                  Perfekt att med lite silikon fästa i ett bakre hörn för att bli av med kanten, eller dölja insug/filter.
                  En sak som är perfekt med Korkbarken är att växter typ Javamossa, Anubis mm fäster riktigt bra på den.
                  Att jag gillar Korkbark är väl ingen överraskning eftersom det är ett naturligt material, jag tror att det även är därför andra växter fäster så bra på den.
                  Se där ja Mats
                  Faktum är detta är ingen slump, har väntat på att du skulle börja skriva om inredningen till karet och då tänkte jag brassa av min Korkbarksteori


                  http://www.zoo.se/kork.html
                  Oh Yeah, nu är det hardcore!
                  Jovisst, rundade "korkplattor" pysslade man ju med förr i tiden - oftast då det skulle göras bakgrunder i lådor som stod bakom själva karet.
                  Faktum är att korkidén är lysande, speciellt med tanke på "övergångar", precis som du nämner - och varför inte sätta javor, mossor och anubias på detta material? Kanonbra input, Maths!
                  Jozi, här på forumet, kom med en jävla bra idé om att hänga kokosmattor, med glesare väv, där man kunde sätta div. växter. Kokosmattorna kan man dessutom vika och joxa med så att de integreras i befintlig inredning. Inte dumt!
                  Med tanke på "pelare" - trädstammar - har du spanat in de trädstammar (med rotsystem) jag har samlat på mig det senaste året? Om inte, bilder på dessa finns långt tillbaka i tråden, så du är förlåten!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5972

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Med tanke på "pelare" - trädstammar - har du spanat in de trädstammar (med rotsystem) jag har samlat på mig det senaste året? Om inte, bilder på dessa finns långt tillbaka i tråden, så du är förlåten!
                    Självklart har jag det, men har du någon som kan stå upprätt?

                    Kanske har missat eftersom jag bara har sett dem i horisontalläge.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5972

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      kokosmattor, med glesare väv, där man kunde sätta div. växter. Kokosmattorna kan man dessutom vika och joxa med så att de integreras i befintlig inredning. Inte dumt!
                      Vet att jag har sett en eller flera bilder på kokosmatta i tråden för länge sedan.

                      Har du någon av de bilderna tillgänglig? Vet att jag hade en tanke då, men måste fräscha upp minnet.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Självklart har jag det, men har du någon som kan stå upprätt?

                        Kanske har missat eftersom jag bara har sett dem i horisontalläge.
                        Visst har jag det!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5972

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Visst har jag det!
                          Hmm, hur lång tid tar det innan dessa "träd" blir stående utan att flyta upp?

                          Släng dem i dammen i trädgården, om den inte är frusen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Hmm, hur lång tid tar det innan dessa "träd" blir stående utan att flyta upp?
                            Släng dem i dammen i trädgården, om den inte är frusen.
                            Den lille dammen tar bara typ ett av de där rotsystemen.
                            Stammarna står i träda, här i regnet och blötan. Som du vet, så skiter jag i hur lång tid det tar att vattenmätta dessa stockar - när jag torrinrett, så får de gå i karet med vatten tills de "ställer sig tillrätta" - jag har inte det minsta bråttom!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Vet att jag har sett en eller flera bilder på kokosmatta i tråden för länge sedan.
                              Har du någon av de bilderna tillgänglig? Vet att jag hade en tanke då, men måste fräscha upp minnet.
                              Jag får leta, men tror att Jozi kan ha några bilder i sin tråd. Om han tittar in vid tillfälle kanske vi kan be honom att sätta in en bild här.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5972

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Den lille dammen tar bara typ ett av de där rotsystemen.
                                Stammarna står i träda, här i regnet och blötan. Som du vet, så skiter jag i hur lång tid det tar att vattenmätta dessa stockar - när jag torrinrett, så får de gå i karet med vatten tills de "ställer sig tillrätta" - jag har inte det minsta bråttom!
                                Ska bli intressant att följa, erfarenhet om hur lång tid det kan ta att få dem mättade är väl obefintlig hos oss alla.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...