Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Det var fasiken bland det läckraste jag sett. Urhäftigt. Hade själv tveklöst ställt den upprätt och byggt på med en "växtvägg på sidorna av den med lianer lite lojt hängande framför. Karet fick ju liv direkt. Snacka om flyt, Mats!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Wow.. Den där kan du ju stoppa en flagga i och utropa till självständig stat..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det var fasiken bland det läckraste jag sett. Urhäftigt. Hade själv tveklöst ställt den upprätt och byggt på med en "växtvägg på sidorna av den med lianer lite lojt hängande framför. Karet fick ju liv direkt. Snacka om flyt, Mats!
        Härligt att höra, Johnny!
        Jo, att låta den gå över kanten kan vara nog så lockande, men det är ingen option på en sådan grej i mitt fall. Det finns helt enkelt inte plats för ett sådant bygge, och jag skall ha karet täckt på ovansidan, det blir alltför mycket vattenavdunstning om jag har karet öppet.
        "Täckglas" blir korrugerade, helt transparanta "plexiglas"-skivor, sådana man kan ha som altantak. Dessa blir också lätta att ta bort, eller skjuta åtsidorna när man vill titta i karet och låta LED-ljusen spela över vattenytan, för sköna reflektioner i karet.
        Jag tror det blir väldigt häftigt att ha den "liggandes" som bakgrund i baljan. Man kommer nog inte se den så mycket med tanke på hur jag kommer att inreda.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Wow.. Den där kan du ju stoppa en flagga i och utropa till självständig stat..
          The muthafokka is bad, it's nationwide!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Johhny!
            Faktum är att din idé om att låta bergväggen stå rakt upp tål att tänkas på. Kan man på något sätt täcka vattenytan runt omkring men samtidigt låta ett "vattenfall" få porla ner i karet, så varför inte?
            Ja, inget är skrivet i sten ännu och kanske kan just en sådan grej bli riktigt lyckad. Anslutningar för vattenfallsslang finns redan färdigmonterat i bakgrunden, bara att koppla på en skalle och köra!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja, jädrar... Ju mer jag tänker på det så kanske den här pjäsen skall stå upprätt i karet.
              Det blir cirka 50 cm bergvägg ovanför vattenytan - och ett litet vattenfall där kan nog vara ganska fränt.
              Hmmmm... japp, det här skall det funderas på ett tag.

              Tog några bilder till. Man kan se utgångshålet för vattenfallsslangen ganska tydligt.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                ... Tills man kommer på att det skall i, åtminstone ett, mittstag i karet också...
                Jahapp, så var det med den saken. Det återstår alltså att se hur det blir.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  En tanke..

                  I mitt 720 kar på åttiotalet hade jag en bakgrund av korkbark.

                  Om du fick tag i några rejäla korkbarks bitar skulle du kunna fästa dem i bakgrunden och "jobba vidare" med bakgrunden. De ger dessutom en del humus och är pH sänkande.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    En tanke..
                    I mitt 720 kar på åttiotalet hade jag en bakgrund av korkbark.
                    Om du fick tag i några rejäla korkbarks bitar skulle du kunna fästa dem i bakgrunden och "jobba vidare" med bakgrunden. De ger dessutom en del humus och är pH sänkande.
                    Fan vad härligt att se dej här Maths! (saknar våra lödiga inredningsdiskussioner från den gamla goda tiden - och försvinn inte så jädra fort nu ).
                    Korkgrejen är en jättebra idé!
                    I och med att det skall i ett eller flera aluminium-mittstag i karet på ovankanten, så får det nog bli så att bakgrunden kommer att monteras "liggande" - men det gör mig inget, tror det blir bättre faktiskt - och då kommer den täcka en större yta av baksidan av karet.
                    Jag har några skisser (visioner) i skallen på hur jag skulle kunna integrera inredning med bakgrunden. Kokosmattor som man väver in växter i är en idé, men korkgrejen du nämnde är också väldigt bra! Toppen, Maths!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 January 2015, 17:21.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Nä, det är klart - den jädra C90-Maths tittade i ungefär två sekunder...
                      Jaja, Maths, då syns vi om styvt ett halvår då.

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Häftig bakgrund Mats , den största jag sett MEN den är ju för liten till ditt monsterkar , du behöver minst två till .
                        Skämt å sido det kommer att bli grymt och idén att göra ett vattenfall känns grym kör på den helt klart !!!
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5972

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nä, det är klart - den jädra C90-Maths tittade i ungefär två sekunder...
                          Jaja, Maths, då syns vi om styvt ett halvår då.
                          Nope, avslutade jobbuppkopplingarna och tog helg:-)

                          Hämtade en "Festis" oxå.
                          Senast redigerad av c90368; 30 January 2015, 17:39.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Häftig bakgrund Mats , den största jag sett MEN den är ju för liten till ditt monsterkar , du behöver minst två till .
                            Skämt å sido det kommer att bli grymt och idén att göra ett vattenfall känns grym kör på den helt klart !!!
                            Njaa... Du får läsa lite mer noga i tråden - det blir nog inget vattenfall, av ovan nämnda orsaker.
                            Men, visst måste jag ha två till - en på vardera gavel!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Nope, avslutade jobbuppkopplingarna och tog helg:-)
                              Aah! OK! Bra!
                              Sååå, vad säger du?

                              Kommentar

                              • woodlund
                                • December 2011
                                • 666

                                Haha det är inte lätt att lusläsa allt i denna tråd om man missat en dag
                                1900Liter Diskusvatten


                                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...