Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Konstigt med diskus, har man väl haft dem en gång så kommer alltid suget tillbaka. Skulle någon gång vilja inreda ett kar för bara diskus och malar, och ha ett ordentligt gäng önskediskus. Kanske i framtiden så...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      17 dagar kvar till Lloyden går söderöver. Pia har bokat bord på Schnitzelstället 4 kvällar i rad, undrar om de inte tror vi är en skock domhöven....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Inte är det konstigt Anders. Enbart naturligt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Gissar att ni får en überfantastisk turné. Håller bilen för alla prylar?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Orkar bara inte hänga med på alla inlägg som bara smattrar på .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                När Anders och Mats drar igång så är det omöjligt att hänga med för vem som helst, Inger
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  ...eller att man får köra oss två fåntrattar till götet, mitt i natten...
                  gör jag så gärna

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  17 dagar kvar till Lloyden går söderöver. Pia har bokat bord på Schnitzelstället 4 kvällar i rad, undrar om de inte tror vi är en skock domhöven....
                  Nu är det inte Steve med lloyden längre ... fick ju förklara detta om varför vi vill äta där flera dagar men risk finnes iallafall
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Orkar bara inte hänga med på alla inlägg som bara smattrar på .

                  //Inger
                  var och tog en promenad med mina vanliga familj, inte akvaristikfamlijen och jösses vad man missar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Konstigt med diskus, har man väl haft dem en gång så kommer alltid suget tillbaka. Skulle någon gång vilja inreda ett kar för bara diskus och malar, och ha ett ordentligt gäng önskediskus. Kanske i framtiden så...
                    Det är lite så jag tänker nu, men ändå lite annorlunda, det skall in lite mer fisk.
                    I nya baljan blir det inga vattenberedningsmedel, ingen gödning, inga kemikalier, inget hokus pokus what so ever. Karet skall få cykla under lång tid, och en massa mikro-organismer skall få arbeta i symbios med karets invånare. Detta innebär att karets innvånare bygger ett immunförsvar som motverkar de vanligaste åkommor man ser avhandlas på olika forum.
                    Arbetar man med kemiska dekokter i karet, och pinpointar en "goldilocks"-peak i vattenvärde räknat, skapar man en perfekt balans inom ett ytterligt snävt område för "peak performance". För vilket användninhsområde då, frågar man sig?
                    Svaret är givetvis odling, och discushållande i rent kommersionella syften.
                    Vill man undvika div. sjukdomar, svamp, bakterieangrepp o.s.v. håller man man en strikt regim i ett kliniskt kar. Vill man reglera bort "goldilocks-relaterade" sjukdomar som dessa, i ett kar som har "sällskaps-relaterade" egenskaper går det inte att medicinera bort åkommor genom att genskjuta karet med medikamenter. Man måste låta karet och individerna arbeta fram ett "samarbete", vilket kan medföra den ytterligt tråkiga egenheten att man inte får använda sig av "rolig teknik, och spännande kemiska ämnen att laborera med i sitt kar", utan att man får se till att lära sig hur cikliden Discus egentligen fungerar.
                    Ett lätt val enligt mig!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      ...och... Drog jag inte på ett nytt lång inlägg... Igen... Missade era inlägg, innan, sorry!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det är lite så jag tänker nu, men ändå lite annorlunda, det skall in lite mer fisk.
                        I nya baljan blir det inga vattenberedningsmedel, ingen gödning, inga kemikalier, inget hokus pokus what so ever. Karet skall få cykla under lång tid, och en massa mikro-organismer skall få arbeta i symbios med karets invånare. Detta innebär att karets innvånare bygger ett immunförsvar som motverkar de vanligaste åkommor man ser avhandlas på olika forum.
                        Arbetar man med kemiska dekokter i karet, och pinpointar en "goldilocks"-peak i vattenvärde räknat, skapar man en perfekt balans inom ett ytterligt snävt område för "peak performance". För vilket användninhsområde då, frågar man sig?
                        Svaret är givetvis odling, och discushållande i rent kommersionella syften.
                        Vill man undvika div. sjukdomar, svamp, bakterieangrepp o.s.v. håller man man en strikt regim i ett kliniskt kar. Vill man reglera bort "goldilocks-relaterade" sjukdomar som dessa, i ett kar som har "sällskaps-relaterade" egenskaper går det inte att medicinera bort åkommor genom att genskjuta karet med medikamenter. Man måste låta karet och individerna arbeta fram ett "samarbete", vilket kan medföra den ytterligt tråkiga egenheten att man inte får använda sig av "rolig teknik, och spännande kemiska ämnen att laborera med i sitt kar", utan att man får se till att lära sig hur cikliden Discus egentligen fungerar.
                        Ett lätt val enligt mig!
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        ...och... Drog jag inte på ett nytt lång inlägg... Igen... Missade era inlägg, innan, sorry!
                        Och vad gör det när man får ett sånt formidabelt inlägg som ovan
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Äntligen....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Och vad gör det när man får ett sånt formidabelt inlägg som ovan
                            Aah, men, ser du, det är ingen som kommer att läsa igenom det inlägget, än färre kommer att fundera över vad som egentligen menas med det. Så, är det, och så kommer det att fortsättningsvis att vara!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Tror inte Mats inser hur många som läser hans inlägg
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tror det är så att många nya och halvgamla medlemmar har lite för stor respekt för dig Mats. Jag vet själv att jag tyckte det var lite läskigt i början när jag var ny här innan det släppte. Det kändes som att det var så stor nivåskillnad på vad jag kunde och vad dina svar visade. Jag tror huvudgrejen ligger där. Så därför så svarar inte de som läser. Så är det
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...