Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Maffigt!!!

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Sicket bygge säger jag bara, nu börjar man få lite hum om hur stor detta kar kommer att bli. Förstår nu storleken på dina "stockar" som du har dragit hem . Spännande värre...

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Killis75
        • September 2013
        • 118

        Spännande så fort det kommer nya bilder på detta!
        Jag är redan helt 100 på att detta kommer att bli en stor inspirationskälla för ett x antal akvarium framöver! Keep up the good work:-)
        Akvariehuset på 112L

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj allihop!
          Ja, jädrar - det är maffigt... faktiskt.
          Jag hoppas att folk kommer att kika in då och då och kolla resultatet senare - så, jag skall göra mitt bästa för att "keepa up worket"!
          Jag tog några blider på de stammar som Inger nämner, den liggande är något längre än två meter och den stående någonstans runt 1.20 i nuläget, så dessa får man fila till så de får en skön plats i karet.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj allihop!
            Ja, jädrar - det är maffigt... faktiskt.
            Jag hoppas att folk kommer att kika in då och då och kolla resultatet senare - så, jag skall göra mitt bästa för att "keepa up worket"!
            Jag tog några blider på de stammar som Inger nämner, den liggande är något längre än två meter och den stående någonstans runt 1.20 i nuläget, så dessa får man fila till så de får en skön plats i karet.
            Gammalt oljefat och någon gammal trasig stege också, blir en perfekt miljö 50 meter utanför någon liten hamn där det dumpats lite skräp. ;-)

            Kommentar

            • timpin

              • July 2013
              • 94

              Herre jävlar vad mäktigt!! Det är så man bara vill åka dit och sitta och drömma sig bort i planering

              Ska du ha någon form av täckglas på? Om inte så är det ju fräckt om "trädet" sticker upp ur karet, bara kanske rugga till de avsågade topparna så det istället ser avbrutet ut. Och så lite mossa eller liknande ovan ytan på det Bara en tanke!

              Wow-faktorn växer bara mer och mer


              Skickas från min iPhone via Tapatalk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av timpin
                Herre jävlar vad mäktigt!! Det är så man bara vill åka dit och sitta och drömma sig bort i planering
                Ska du ha någon form av täckglas på? Om inte så är det ju fräckt om "trädet" sticker upp ur karet, bara kanske rugga till de avsågade topparna så det istället ser avbrutet ut. Och så lite mossa eller liknande ovan ytan på det Bara en tanke!
                Wow-faktorn växer bara mer och mer
                Jag kan säga att jag satt en ganska lång stund framför karet igår, speciellt nu när två tredjedelar av stommen kommit upp, och planeringsdrömde en hel del.
                Jag har en fundering på "täckglas" i form av korrugerad glasklar plexi. Detta för att minska avdunstning från karet samt att det är lätt att jobba med. Korrugeringen fungerar även fint vid avrinning av dunstat vatten tillbaka i karet - dessutom går det att ta upp "luckor" i plexin för div. rör från filter och annat. Så, trädet kommer att sticka upp över ytan, men bara några cm. Det blir alltså ett "stängt" kar - på vanligt vis. Hade det funnits förutsättningar att köra det helt öppet skulle jag gärna byggt vidare med träd och växter ovanför vattenytan.
                ... Och jag måste hålla med dig, wow-faktorn är rätt hög för min del också - om jag får säga det själv.
                Kul att du gillar stuffet, kommenterar och delger lite idéer och frågor!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag kan säga att jag satt en ganska lång stund framför karet igår, speciellt nu när två tredjedelar av stommen kommit upp, och planeringsdrömde en hel del.
                  Det är väl just detta som är det bästa - dvs att planera och bygga upp ett helt nytt projekt
                  Tack för att du tar med oss på resan
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det är väl just detta som är det bästa - dvs att planera och bygga upp ett helt nytt projekt
                    Tack för att du tar med oss på resan
                    Jag håller med dig Kjell! Planeringen, och inte minst själva inredandet, är verkligen en av höjdpunkterna i ett nytt projekt. Sedan skall man ju inte sticka under stol med att det är väldigt trevligt att spendera tid, småpyssla och bara vara framför karet också - helt klart!
                    Min intention är att dokumentera hela förloppet med så mycket bilder och filmer det bara går - och i ett senare skede även dokumentera själva karets inredning och dess invånare, samt hur det hela utvecklar sig.
                    Jag gör ju verkligen en resa för egen del, och är väldigt glad och tacksam för att det är så många som, så att säga, vill följa med - toppenkul!

                    Kommentar

                    • timpin

                      • July 2013
                      • 94

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jag kan säga att jag satt en ganska lång stund framför karet igår, speciellt nu när två tredjedelar av stommen kommit upp, och planeringsdrömde en hel del.
                      Jag har en fundering på "täckglas" i form av korrugerad glasklar plexi. Detta för att minska avdunstning från karet samt att det är lätt att jobba med. Korrugeringen fungerar även fint vid avrinning av dunstat vatten tillbaka i karet - dessutom går det att ta upp "luckor" i plexin för div. rör från filter och annat. Så, trädet kommer att sticka upp över ytan, men bara några cm. Det blir alltså ett "stängt" kar - på vanligt vis. Hade det funnits förutsättningar att köra det helt öppet skulle jag gärna byggt vidare med träd och växter ovanför vattenytan.
                      ... Och jag måste hålla med dig, wow-faktorn är rätt hög för min del också - om jag får säga det själv.
                      Kul att du gillar stuffet, kommenterar och delger lite idéer och frågor!
                      Ja men det låter ju vettigt. Lär ju bli ett riktigt aber med påfyllning om man kör öppet med den vattenytan!

                      Kör hårt och fortsätt leverera bilder


                      Skickas från min iPhone via Tapatalk

                      Kommentar

                      • HenkeP
                        • January 2009
                        • 886

                        Längesedan man var här och skrev något, men det här kommer bli riktigt nice! Lycka till med bygget.

                        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Nää, nu får du sluta ta bort inlägg som jag skall svara på... ibland tror jag att jag är senil och sett i syne...

                          måste bara säga att ditt nya innanhav kommer att bli för jädra maffigt, suger i mig av varje inlägg och bilder som du visar
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Nää, nu får du sluta ta bort inlägg som jag skall svara på... ibland tror jag att jag är senil och sett i syne...

                            måste bara säga att ditt nya innanhav kommer att bli för jädra maffigt, suger i mig av varje inlägg och bilder som du visar
                            Sorry Pia! Men ibland tror jag att jag är senil och skriver i syne... och så är det ändå sant när jag kollar - och då åker inlägget bort!
                            Det kommer nya inlägg, bilder och filmer i sinom tid!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Sorry Pia! Men ibland tror jag att jag är senil och skriver i syne... och så är det ändå sant när jag kollar - och då åker inlägget bort!
                              Det kommer nya inlägg, bilder och filmer i sinom tid!
                              Bra , ser jag framemot!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Sorry Pia! Men ibland tror jag att jag är senil och skriver i syne... och så är det ändå sant när jag kollar - och då åker inlägget bort!
                                Gör som jag - när det ser för jäkligt ut (vilket det går alltsomoftast) gå in och redigera efteråt istället
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...