Akvariehuset på 112L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    Akvariehuset på 112L

    Hej!


    Äntligen dax att få presentera sig och starta ett litet projekt och dels en liten egen "dagbok/komihågbok)
    Jag har sedan en längre tid tillbaka snokat runt lite här på Zoopet och inte riktigt känt mig bekväm med att deltaga i vissa trådar.
    Det tänker jag nu ändra på i och med detta!


    Med mitt Zoopet namn kan man ju tro att jag är intresserad av killis fiskar, men om sanningen ska fram så visste jag inte att
    det fanns en fisksort vid detta namn först för ett par år sedan. jag har haft mitt smeknamn (förutom numret då) sedan barnsben dvs sen det härliga 80-talet!


    Som grabb har jag nog haft dom flesta fiskar i blandad kompott och dessutom (tyvärr) inte haft koll på vattenkrav och dyligt!
    Blandat hejvilt från olika världsdelar har jag nog också gjort!
    Men jag har alltid skött min akvarium bra (tror jag), för jag har aldrig haft ngn massdöd eller några större problem och det viktigaste
    av allt fiskarna har sett ut att må bra! Detta har jag mkt bättre koll på nu, tack vare bla Ni här på Zoopet och Zoopet isig klart!


    Jag hittade ett 54liters akvarium hos mina föräldrar för drygt ett år sedan, och det tog inte lång tid förrän det var igång:-)!
    Men jag insåg att det var lite litet så jag skaffade ett lite större akvarium på ca100L!
    Detta akvarium har en välvd framrutan som jag inte riktigt kan med och köpte då ett akvarium till på 112L(detta är projekt akvariumet)!
    För tillfället kunde det inte bli större då vi inte har plats för det!
    Trots att mitt nuvarande akvarium verkar må riktigt bra så ska jag nu inom en snar framtid avveckla det för att sattsa på den nya!


    112:an står nu på vinden och jag torr inreder det ett par gånger i veckan!
    Tyvärr är jag riktig dålig på att inreda och får inte riktigt till den känslan och utseende jag vill, så kom gärna med feedback och idéer!
    För tillfället tänker jag satsa på en stor rot(för det akvariet) och inte mkt mer än småsten och växter!
    Fiskar som ska i där kommer från det gamla akv. plus lite nya dvs:
    L. Dorsigera (helt klart mina nya favoriter)
    Otocinclus
    Fjärilciklid (dessa ska jag förhoppningsvis ha själva i 54l, så fort jag hittat en bra plats till det)
    Ett par amanoräkor och posthornssnäckor!
    Dessa fiskar fungerar kanon ihop nu utan några problem, både fjärilshannen och dorsigera hanen kommer bar överens!


    Ny fisk blir
    Ett gäng av Kolglödstetran.


    Tyvärr har jag upptäckt med denna hobby att det blir ett sånt J.vla sug efter andra arter och större och fler akvarium!
    Hade det gått hade jag nog satt ett i varje rum och kanske till och med avsatt en större yta i det redan fullmatade garaget!


    Lite bilder på inredningsförsöken!
    Med red moor rötterna tyckte jag att det blev för rörigt och jag fick inte den fria simytan jag ville ha!
    Vill ju ha ett lummigt och samtidigt ett "rent" område!
    Därför köpte jag en mangrove rot som är större men smal, tänker med att med den dela akv. så att det lummiga blir baktill och lite renare framtill. Önskemålet är ju att det ska se ut som en bit ur moder natur och inte ett inrett akvarium!


    Ni får ursäkta mina riktigt dåliga foto. Passar även på att be om ursäkt för mitt kassa skrivande, formuleringar osv!Då var det gjort, NU KÖR Vi!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,3 KB
ID: 2184580Klicka på bilden för större version

Namn: 024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,1 KB
ID: 2184581Klicka på bilden för större version

Namn: 047.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,3 KB
ID: 2184582Klicka på bilden för större version

Namn: 049.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,9 KB
ID: 2184584Klicka på bilden för större version

Namn: 048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,2 KB
ID: 2184583 Det lutar åt den sista bilden (fast kanske spegelvänt)
    Akvariehuset på 112L
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Jädrar vilket härligt inlägg (tydligt och välformulerat, tycker jag), och fin start på ett projekt.
    Dina "torrskisser" ser alldeles utmärkta ut, och kommer att utvecklas fint!
    Det skall bli kul att följa ditt projekt vidare!

    Kommentar

    • Killis75
      • September 2013
      • 118

      #3
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jädrar vilket härligt inlägg (tydligt och välformulerat, tycker jag), och fin start på ett projekt.
      Dina "torrskisser" ser alldeles utmärkta ut, och kommer att utvecklas fint!
      Det skall bli kul att följa ditt projekt vidare!
      Roligt att höra Mats, det är ju så att din tråd och ditt nya bygge inspirerar väldigt mkt! Tror att jag på ett annat forum läst just ditt/dina inredningtips ifrån en tråd där säkert ett tiotalsgånger!
      Akvariehuset på 112L

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ja, jag har väl varit på något annat forum och gaggat lite inredning - men mestadels är jag här på Zoopet, mycket på grund av att jag försöker uppdatera min "stugtråd" allt som oftast - och att det är så många härliga personer här att snacka med.
        Förr om åren brukade jag i större utsträckning orda om inredningsdetaljer, hur man kunde gå till väga o.s.v. men det har klingat av betydligt den senaste tiden.
        Nu ser man ju att du har fin inredningsförmåga - men är det något du "fastnar" i, eller bara behöver lufta lite, så tveka inte, utan fråga loss så kan jag och andra försöka hjälpa till!

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          Jag gillar den snirkliga redmoore roten, jag har en förkärlek för dessa "trassliga" rötter framför dom raka mangrove rötterna.
          Har du provat att ha redmoore roten som enda rot tillsammans med sten och utgå från det, sedan testa pch plocka dit en rot i taget till det är "nog"? Jag kan se bild 2 utan roten till vä t.ex - inte symmetriskt och fri yta på vänstersidan.

          Ja, det var mina tankar. Lycka till och du ska se att akvarierna "ynglar av sig" och blir fler, eller "växer till sig" och blir större
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Killis75
            • September 2013
            • 118

            #6
            Ja, jag kanske går tillbaka till den. Testade lite idag med den och skala bort alla andra rötter och körde lite nya stena till blev helt ok! Jag var ju inne på den linjen först....men är nu mest sugen på den stora roten! Lägger in lite bilder på hur det nuvarande akvariumet ser ut! Är inte nöjd med det!
            Vänster sidaKlicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397146444.861878.jpg
Visningar: 1
Storlek: 437,9 KB
ID: 2157274högersidanKlicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397146500.879280.jpg
Visningar: 1
Storlek: 459,4 KB
ID: 2157275 och ett från höger kortsidaKlicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397146534.938526.jpg
Visningar: 1
Storlek: 396,1 KB
ID: 2157276
            Akvariehuset på 112L

            Kommentar

            • Killis75
              • September 2013
              • 118

              #7
              Där är lite för mkt växter pga av att jag köpt/fått som ska användas till det nya!
              Akvariehuset på 112L

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Jag vill se en helkarsbild!! .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Killis75
                  • September 2013
                  • 118

                  #9
                  Dumt av mig att inte lägga in det😉Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1397147011.403954.jpg
Visningar: 1
Storlek: 338,0 KB
ID: 2157277inte den bästa bilden men...
                  Akvariehuset på 112L

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Killis75
                    Dumt av mig att inte lägga in det[ATTACH]68450[/ATTACH]inte den bästa bilden men...
                    Ditt kar är ju hur snyggt som helst, ändra absolut ingenting!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Killis75
                      • September 2013
                      • 118

                      #11
                      Inger: detta akvarium ska avvecklas!!!
                      Akvariehuset på 112L

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Killis75
                        Inger: detta akvarium ska avvecklas!!!
                        Jag kanske har missat något inlägg, men varför ska du avveckla det?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Killis75
                          • September 2013
                          • 118

                          #13
                          Är inte riktigt nöjd med den välvda framrutan och inredningen är lite väl rörig. Saknar lite av den fria ytan som kommer i det nya akvariumet! Har tänkt att halva den bakre delen ska var lummig och främre lite mer kal dock med växter ändå!
                          Akvariehuset på 112L

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Killis75
                            Är inte riktigt nöjd med den välvda framrutan och inredningen är lite väl rörig. Saknar lite av den fria ytan som kommer i det nya akvariumet! Har tänkt att halva den bakre delen ska var lummig och främre lite mer kal dock med växter ändå!
                            Okey då .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Killis75
                              • September 2013
                              • 118

                              #15
                              Förutom inredningen funderar jag på bottensubstratet, jag har nu Biltemas sand och gillar väl den. Till det nya har jag köpt Råda sand strl 04-08 just för att den är lite mörkare men jag undrar nu om jag inte kommer att tycka att den har lite för stora korn!
                              Biltemas känns ju mer som en riktig sandbotten och jag ser ju att fiskarna gillar att tugga lite på sanden, Kan råda sanden bli för stor?

                              Jag har dessutom införskaffat mig en liten LED-ramp som jag är riktigt nyfiken på att se live!
                              Rampen är en sådan här:http://current-usa.com/aquarium-led-...ater-led-plus/
                              med en sån här oxå:http://current-usa.com/accessories/single-ramp-timer/
                              Mina förhoppningar är ju att ljuset (kan man iåförsig ställa som man vill) ska vara ganska svagt!

                              Växterna kommer till att bli några Anubias nana och kanske en barteri, hornsnäv, Indisk Hygrophila, skruvvallisneria och lite växter från mitt gamla som jag tror är ngn form av Cryptocoryne!

                              Jag tror minsann att jag får ta ner akvariet från vinden och sätta det i garaget så jag kan prova rampen till helgen iallafall
                              För det börjar klia ordentligt i fingrarna nu!!
                              Akvariehuset på 112L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...