Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5972

    Här verkar det finnas plats för ett 540 kar, om ni inte måste ha det som gästrum förstås.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Haha. Då fattas bara frontglaset och en kamera som sänder 24/7 och det hade varit en moneymaker som kunde säljas till något tokigt TV bolag. "hur man överlever 365 dagar i ett 3500 L akvarium
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Shepard
        Tog några snabba med mobilen, inte de bästa, men det syns i alla fall vad de föreställer.
        Ståtliga, högsträckta Scalarer - toppenfina!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Bra gjort A-K! Tummen upp!
          Japp!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Webo
            Haha. Då fattas bara frontglaset och en kamera som sänder 24/7 och det hade varit en moneymaker som kunde säljas till något tokigt TV bolag. "hur man överlever 365 dagar i ett 3500 L akvarium
            Hmmm... god idé!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Här verkar det finnas plats för ett 540 kar, om ni inte måste ha det som gästrum förstås.
              Halloj Maths!
              Du är inte så långt ifrån sanningen faktiskt!
              När man drar igång ett sånt här projekt gäller det ju att planera, en grej jag ofta snackar om i olika trådar här på forumet.
              Man skulle nog nästan kunna säga att det har varit lite tur i oturen i mitt fall, när jag nu har skiftat fokus från det här akvariebygget - till att faktiskt fixa till några grundläggande saker som gör huset mer attraktivt.
              När vi började kolla på hur man kan planera om badrum och tvättstuga gick det upp för mig att karet egentligen står på fel plats.
              Det saknas golvbrunn i det här rummet, och rummet i sig är för litet för att titta på karet från ett skönt avstånd.
              Jävla dålig planering, med andra ord.
              Någon riven vägg och nytt värmesystem (som gör att man kan ta bort ett par gamla skrymmande slav-vattentankar på 500-liter vardera) genererar massor av utrymme för ett mäktigt kar - på annan plats, tvättstugan, med golvbrunn!
              Låter som ett bättre alternativ, tycker jag.

              Så, vad göra?
              Jo, det är bara att inse att det kostar hiskeliga pengar att renovera delar av ett hus, och det kommer att ta lång tid - och det är bara att inse att det stora karet får läggas på is.
              Inte bara läggas på is, utan faktiskt läggas ner helt och hållet.
              Vi kommer att demontera detta bygge, men jag sparar bottenfundamentet, som jag skissar på att låta någon bra glasfirma komma hit och limma ett större helglaskar på istället. Ett sådant kar kanske inte blir lika stort (3 600-liter), men ett par tusen liter iallafall.
              Så, jag ställer 540-karet på bottenplattan tills vidare, så får man ha något skoj att pilla med!

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj Maths!
                Du är inte så långt ifrån sanningen faktiskt!
                När man drar igång ett sånt här projekt gäller det ju att planera, en grej jag ofta snackar om i olika trådar här på forumet.
                Man skulle nog nästan kunna säga att det har varit lite tur i oturen i mitt fall, när jag nu har skiftat fokus från det här akvariebygget - till att faktiskt fixa till några grundläggande saker som gör huset mer attraktivt.
                När vi började kolla på hur man kan planera om badrum och tvättstuga gick det upp för mig att karet egentligen står på fel plats.
                Det saknas golvbrunn i det här rummet, och rummet i sig är för litet för att titta på karet från ett skönt avstånd.
                Jävla dålig planering, med andra ord.
                Någon riven vägg och nytt värmesystem (som gör att man kan ta bort ett par gamla skrymmande slav-vattentankar på 500-liter vardera) genererar massor av utrymme för ett mäktigt kar - på annan plats, tvättstugan, med golvbrunn!
                Låter som ett bättre alternativ, tycker jag.

                Så, vad göra?
                Jo, det är bara att inse att det kostar hiskeliga pengar att renovera delar av ett hus, och det kommer att ta lång tid - och det är bara att inse att det stora karet får läggas på is.
                Inte bara läggas på is, utan faktiskt läggas ner helt och hållet.
                Vi kommer att demontera detta bygge, men jag sparar bottenfundamentet, som jag skissar på att låta någon bra glasfirma komma hit och limma ett större helglaskar på istället. Ett sådant kar kanske inte blir lika stort (3 600-liter), men ett par tusen liter iallafall.
                Så, jag ställer 540-karet på bottenplattan tills vidare, så får man ha något skoj att pilla med!
                Hej Mats!
                Ajaj, trist med det nedlagda arbetet och de kostnader du haft. Som sagt inte helt lyckad planering men det kunde varit värre och längre gånget. Det kanske var det som behövdes för att kunna se husets övriga potentialer.
                Det låter inte dumt att låta tillverka karet på plats.

                /Johan
                Senast redigerad av Marten64; 11 October 2015, 13:23.
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ståtliga, högsträckta Scalarer - toppenfina!
                  Tack, ja, jag tror att de kan bli väldigt fina när de växer upp
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13108

                    ...Vilket antiklimax I framtiden ska jag själv ge mig på lite sköna projekt
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Lite tur i oturen, tydligen behövdes det tänkas mer på detta.... å jösses vad man måste tänka ibland för att få till akvarier på rätt plats... men spänningen lever än vad det blir av detta =D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Tack för skön input Boys & Girls!
                        Jovisst är det ett antiklimax, men man måste ibland prioritera hur det än svider. Det är bara att göra om och göra rätt!
                        Nu skall jag dock dra in 540-baljan i veckan, och sedan suga på inredningen - inte bokstavligt, såklart - och sedan kommer det väl lite bilder och filmer på utvecklingen.
                        Denna gång skippar jag Tanganyika-grejen och kör på SA, så som det var tänkt i det stora karet, och det kan nog bli småputtrigt även i det här lilla karet.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          bara tipsar, spara någon burk när du gör om, för du saknar dom efter ett tag ialf .. ;-)

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Tack för skön input Boys & Girls!
                            Jovisst är det ett antiklimax, men man måste ibland prioritera hur det än svider. Det är bara att göra om och göra rätt!
                            Nu skall jag dock dra in 540-baljan i veckan, och sedan suga på inredningen - inte bokstavligt, såklart - och sedan kommer det väl lite bilder och filmer på utvecklingen.
                            Denna gång skippar jag Tanganyika-grejen och kör på SA, så som det var tänkt i det stora karet, och det kan nog bli småputtrigt även i det här lilla karet.
                            Hmm. Inredning? Där finns väl ingen plats kvar bär du har ställ ner din fina bakgrund och den sticker ju upp en del också 😆
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Webo
                              Hmm. Inredning? Där finns väl ingen plats kvar bär du har ställ ner din fina bakgrund och den sticker ju upp en del också 
                              Haha!
                              Den bakgrunden kommer att sparas till senare!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Vet inte om jag kan hålla med om att det är en antiklimax. Vad är egentligen en sådan? Tycker nog snarare att det är häftigt att du låtit din dröm blommat ut så långt du över huvud taget kan sträcka dig. Tror du många gånger har "sett" ditt kar inom dig och att du upplevt en lycka inombords när dina visioner blommat ut. För min egen del så har jag setts ditt kar många gånger och har alltjämt en del små "filmer" i skallen av vad jag såg framför mig.
                                Eftersom jag för egen del tänjt på det mesta för att få ekonomin i hobbyn att gå ihop och att många här verkade kunna få loss obegränsade summor pengar när de väl behövs. Jag kan inte få intresset att riktigt lira väl ihop med partner, hundar, barn, barnbarn, amorteringar och annat. Har nog ibland tänkt att kan Mats få ihop det som gitarrist borde väl jag också kunna?

                                Så när du säger, att livet är viktigare än en hobby, så upplever jag snarare en befrielse än en antiklimax. Tycker det känns skönt och när du fokuserar om på pysslet med ditt 500-kar då får jag en myskänsla och en samhörighet med det du gör. Ditt förra var en resa till månen med landning och extra allt. Din nya väg den kan jag liksom gå bredvid och dela. Så för mig är det en av Zoopets starkaste upplevelser när du kunde släppa ditt projekt trots att vi andra eldade på. Mycket imponerande och härligt vad mig anbelangar. Träbitar kan man göra mycket annat med
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...