Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag tror nog du har tänkt igenom detta noga Mats, och du gör säkert rätt där. Att renovera kostar en hel del, och i ditt läge hade jag gjort precis likadant.
    Håll ögonen öppna efter ett kar du skulle tänka dig så länge, och bara hojta till så fixar vi hem detta åt dig!
    Anders, The Voice of Reason! Alltid gôtt att höra av dig, Mannen!
    Ja, den vardagliga situationen förändras hela tiden och jag har helt enkelt lust att fixa och dona med kåken, få till några grejer som känns mer aktuella innan ett akvariumprojekt.
    Jag skall fundera lite fram och tillbaka - och vi skall ha några sköna snack framgent du och jag!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5972

      Då sitter vi i samma båt numera.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Hur gör vi nu med att smutta vin och glo på mega-tanken Mats... Hur tänkte du där?? SKOJA BARA!
        förstår dig..ibland måste och ibland vill man göra andra prioteringar och det var väl tur att du inte hann beställa den dyra frontrutan innan du/ni bestämde er för att satsa på huset ett tag.
        Det är ju bara ett akvarium som du skriver, du får ta det lite senare bara i en eller annan form. Svårare är så är det inte, heller hur?

        ser fram emot att se hur multisarna och koloniskapandet utvecklas
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Begriper fullständigt ditt resonemang. Tycker du låter klok. Det blir ju lätt så i vår hobby att den kommer före mycket annat. Du kan ju ha underbara kar i helt andra storlekar för småpengar. Så storleken är ju inte allt
          TRor du faktiskt kommer att bli riktigt nöjd med ditt beslut.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Japp - C90-Maths, Pia och Johnny! Det är faktiskt "bara" ett akvarium, och det "akvarium" jag själv bor i behöver en rescape och lite ny teknik för att komma vidare.
            Det hela är väldigt odramatiskt, och jag har haft liknande längre omprioriteringar förr, speciellt när man flyttar mellan städer eller utomlands. Gôtt att ni är med och hejar på!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 October 2015, 10:09.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ursprungligen postat av PiaJo
              det var väl tur att du inte hann beställa den dyra frontrutan
              Nej det var ju faktiskt synd för vår del för annars så hade han kunnat pilla lite med karet när han hade tid och då kanske det hade kommit igång
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                Mycket bra. Ta hand om de torra invånarna lite också! =) Ibland behöver man tänka lite mer praktiskt och då får hobbyn, vilken den nu är, kanske läggas i bakgrunden.
                <personlig utvikning>Här har både golfklubbor och motorcykel fått stå parkerade hela säsongen, p.g.a. renovering. Akvarierna har sakta fyllts med alger och i samma takt tömts på vissna växter. Fiskarna har simmat planlöst och håglöst omkring. Men nu är det överståndet, renoveringen är i de största delarna klar och golfklubborna har luftats, akvarierna städas och fylls åter av liv.</personlig utvikning>

                Så, en paus för att göra andra saker kommer helt säkert att bli perfekt. Fiber är ju grymt när man ska köra forum. Och du kommer igen!

                Gaggandet saknas förstås. Jag får väl lova att försöka bli lite mer snacksalig i mina egna trådar. Problemet är att jag oftast besöker Zoopet från mobilen numera, med den fördelen att jag använder lite mindre tid till forumet och med nackdelen att mina inlägg blir avgjort kortare och, tror jag, tråkigare.

                Räknar med att du inte lämnar oss Zoopetare i alla fall, utan att vi får läsa dina inlägg ibland även framöver. Heja!
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Webo
                  Nej det var ju faktiskt synd för vår del för annars så hade han kunnat pilla lite med karet när han hade tid och då kanske det hade kommit igång
                  Haha!
                  Det är just den grejen. Jag trodde faktiskt att karet skulle bli klart mycket, mycket snabbare. Hade jag varit lite mer hantverksmässig och gjort jobbet själv hade burken stått där idag. Nu drog det ut på tiden ganska rejält, av anledningar som i och för sig var av god natur, mycket spelningar o.s.v. men också på ett sådant sätt att andra saker som jag kände var viktiga smög sig in i ekvationen - karet kom på efterkälken, helt enkelt... Inte mycket att göra åt det just nu, men det ordnar sig längre fram!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Knax
                    Mycket bra. Ta hand om de torra invånarna lite också! =) Ibland behöver man tänka lite mer praktiskt och då får hobbyn, vilken den nu är, kanske läggas i bakgrunden.
                    <personlig utvikning>Här har både golfklubbor och motorcykel fått stå parkerade hela säsongen, p.g.a. renovering. Akvarierna har sakta fyllts med alger och i samma takt tömts på vissna växter. Fiskarna har simmat planlöst och håglöst omkring. Men nu är det överståndet, renoveringen är i de största delarna klar och golfklubborna har luftats, akvarierna städas och fylls åter av liv.</personlig utvikning>

                    Så, en paus för att göra andra saker kommer helt säkert att bli perfekt. Fiber är ju grymt när man ska köra forum. Och du kommer igen!

                    Gaggandet saknas förstås. Jag får väl lova att försöka bli lite mer snacksalig i mina egna trådar. Problemet är att jag oftast besöker Zoopet från mobilen numera, med den fördelen att jag använder lite mindre tid till forumet och med nackdelen att mina inlägg blir avgjort kortare och, tror jag, tråkigare.

                    Räknar med att du inte lämnar oss Zoopetare i alla fall, utan att vi får läsa dina inlägg ibland även framöver. Heja!
                    Ja, du ser hur vardagen tar sina turer - inget konstigt i detta.
                    Fiber är ju en grej jag suktat efter i många år - det skall bli så jädra gôtt att få en ordentlig lina till datorerna, som jag numera sitter och jobbar ifrån här hemma.
                    I samband med att jag hakade på den "utgrävning" för fiber som sker i detta husområde, och skrev på avtalet (kostnad 19 900:-), kom jag på att det finns några fler detaljer på kåken som behöver uppdateras - omprioritering, med andra ord!

                    Knax-Mats, var så säker - jag lämnar absolut inte Zoopet, det skall bli intressant att följa flera nya spännande projekt som jag sett har dykt upp här på forumet, och inlägg kommer det att bli både här och där. Som sagt, jag har ju en liten multis-burk som har dragit igång riktigt fint nu, och det kommer bilder och filmer inom kort!

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Haha!
                      Det är just den grejen. Jag trodde faktiskt att karet skulle bli klart mycket, mycket snabbare. Hade jag varit lite mer hantverksmässig och gjort jobbet själv hade burken stått där idag. Nu drog det ut på tiden ganska rejält, av anledningar som i och för sig var av god natur, mycket spelningar o.s.v. men också på ett sådant sätt att andra saker som jag kände var viktiga smög sig in i ekvationen - karet kom på efterkälken, helt enkelt... Inte mycket att göra åt det just nu, men det ordnar sig längre fram!
                      Nej jag vet ☺. Det jag menade var att om du hade fått rutan redan då hade vi ju fått sett det för det var ju den största enskilda kostnaden [emoji4].
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Vi skall dra in fiber med i kåken, ser verkligen fram emot detta Då slipper sonen gnälla så fort man använder för mycket kraft i nätet... tar inte många sekunder innan han dyker ur sitt rum när det laggar...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Ha ha det hjälper inte med fiber, emellanåt hörs det primatvrål från ungdomarna när det är någon "viktig"CS match och nätet sviktar trots 100mbit lina.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            hahaha.. CS spelar min unge med.. Känner igen det..Alltid upptagen med viktig match...
                            Kanske skulle strypa internet nån dag... moahaaaa...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Precis som med alla andra ciklider, som man vill skall trivas och "göra sin grej", får man ordna så optimala förhållanden till dom det bara går.
                              Multisarna leker konstant, och ynglen växer fort - men det gör även magarna på de två honor som har varsina revir. De plockar varandras yngel så fort ynglen är stora nog att dra sig ut på längre utflykter.
                              Yngelnorpandet är inte så underligt i sig - triggen blir när ynglet rör sig erratiskt över större sandområden och liknande.
                              Därför är det av största vikt att se till att det finns homogena områden, i stort sett täckta med snäckskal, så att ynglen hela tiden har chans att gömma sig.
                              Snäckskal lager på lager, med andra ord.
                              Jag har adderat 45 snäckskal till, så nu är det väl ungefär 100 stycken i karet, och de gräver till sanden så att snäckskalshögarna skall passa deras revir.
                              Förhoppningsvis skall antalet yngel som kan gömma sig effektivt bli större - och jag skall ploppa i cirka 50-60 snäckskal till.

                              Bilden är tagen i en hård vinkel ovanifrån, så det ser ut som om karet är typ en decimeter djupt - men det är bara distorsion.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Blivit mycket vitlöksmarinerade sniglar till vinet på fredagarna det sista...?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...