Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Självklart!
    Men jag vet ju att de får det fint hos dig, så där vill jag att de hamnar.

    Planen är lite att de får bo ett tag hos RoughLynx-Jonas som tänker bli akvarist. Där får de gå i ett stort kar som inkörningsfiskar. Vill han sedan behålla dem så får han göra det, men jag har en stark känsla av att det blir rovfisk hos honom, och i så fall hamnar de hos dig!

    Siesta i Hässleholm gick ju i konkurs nu, så min semester börjar redan på fredag. Sedan drar jag till Öland och giggar några dagar vecka 28. Lite lagom så!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Självklart!
      Men jag vet ju att de får det fint hos dig, så där vill jag att de hamnar.

      Planen är lite att de får bo ett tag hos RoughLynx-Jonas som tänker bli akvarist. Där får de gå i ett stort kar som inkörningsfiskar. Vill han sedan behålla dem så får han göra det, men jag har en stark känsla av att det blir rovfisk hos honom, och i så fall hamnar de hos dig!

      Siesta i Hässleholm gick ju i konkurs nu, så min semester börjar redan på fredag. Sedan drar jag till Öland och giggar några dagar vecka 28. Lite lagom så!
      Låter helbra - allt!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Har du sett vad fina mina små värmlänningar börjar bli förresten, Mats?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Har du sett vad fina mina små värmlänningar börjar bli förresten, Mats?

          https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1739662
          Toppenfina!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Trots lite låg aktivitet så här på "sommaren", bubblar och fräser det i många kar i trådarna på forumet. Det leks och vaktas yngel, och det är verkligen kul att ta del av alla fina bilder och filmer.
            Även här i plutte-burken har det äggats loss nu ikväll - Bolivianerna fick ett ryck!

            https://www.youtube.com/watch?v=nZ1WB7NjD3k

            Så härligt! Vårkänslorna spirar
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Så härligt! Vårkänslorna spirar
              Japp, jag har haft ögonen på dom de senaste dagarna, och igår drog det igång!
              Jag gjorde en rejäl utrensning av java och fixade några goa ställen för bolivianerna att kunna vara på (de kunde knappt röra sig i karet pga all java...), sedan lämnade jag ner en jädra hög med Endlers till Herkules - detta, tillsammans med att maten endast bestått av levande loppkrafs från dammen, varje dag, har nog bidragit till att de kommit i spinn!
              Härligt par, dessa bolivianer - skall bli fint att se dom i lite större miljöer senare!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Härligt att höra, jag har fem ( 3 hanar och 2 honor..) här hemma som egentligen går för trångt men de är så härliga att de får gå kvar ett tag till
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Härligt att höra, jag har fem ( 3 hanar och 2 honor..) här hemma som egentligen går för trångt men de är så härliga att de får gå kvar ett tag till
                  Japp, dom är jättefina. Härligt uppvaktningsbeteende med idel skakningar och gällocksuppblåsningar - ser nästan ut som Eldbukar i beteendet. Intressant också att kolla de väldigt snabbt skiftande färgställningarna med starka, svarta markeringar och vid rejäl upphetsning nästan fläcklöst homogent guldfärgad kropp.
                  Verkligen små juveler dessa Bolivianska fjärilsciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Japp, dom är jättefina. Härligt uppvaktningsbeteende med idel skakningar och gällocksuppblåsningar - ser nästan ut som Eldbukar i beteendet. Intressant också att kolla de väldigt snabbt skiftande färgställningarna med starka, svarta markeringar och vid rejäl upphetsning nästan fläcklöst homogent guldfärgad kropp.
                    Verkligen små juveler dessa Bolivianska fjärilsciklider!
                    Håller med och sen är se så otroligt tacksamma att fota, har fotat dessa mycket. De lyser upp och får än mer fantasktiskt skimmer och för när de får en blixt på sig

                    hoppas de klarar några yngel för alla guppysarna
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Håller med och sen är se så otroligt tacksamma att fota, har fotat dessa mycket. De lyser upp och får än mer fantasktiskt skimmer och för när de får en blixt på sig

                      hoppas de klarar några yngel för alla guppysarna
                      Jag fick tyvärr inte den bästa kvalitet på filmen och bilderna då deras lekplats ligger långt in i karet där det är mörkt.
                      Men, absolut, de är tacksamma att fotografera!
                      Faktum är att det inte är så jättemånga Endlers kvar, runt 60-80 stycken kanske - och dessa skall jag decimera kraftigt i veckan. De simmar i stort sett rakt in i håven.
                      Flavatrorna är möjligtvis ett litet problem, inte för att de inriktar sig på rom eller presumtiva sprattlare, men att de simmar så planlöst och bara kan lägga sig precis invid stenen där äggen finns.
                      Ja, vi får se om det blir någon liten yngelsvärm - de har iallafall hela kakan kvar och vaktar duktigt.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Aha, missat eller glömt att du plockat bort endlers. Håller tummarna för att de skall klara rommen
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Aha, missat eller glömt att du plockat bort endlers. Håller tummarna för att de skall klara rommen
                          Det vore kul om det blev en svärm. Kunde dorsigerorna fixa det flera gånger, så skall nog bolivianerna greja det också.
                          Vi får se. Kanske slänger jag in en film om de lyckas.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Gör gärna det
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Gör gärna det
                              Visst! Filmar gör jag alltid - måste ju dokumentera allt så det finns lite godis i arkivet!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Det är bra Mats! Det gillar vi
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...