Meddelande
Kollaps
Inget tillkännagivande ännu.
Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Toppenmisslyckade bilder Mats. Kul att se dorsigera med början på huvudpuckel - har aldrig sett det tidigare. Scalarerna är ju en klass för sig, så vackra.
Riktigt kul är det också, när någon av "di gamle" uppdaterar- händer inte ofta numer - tyvärr, var har alla tagit vägen tro?
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Kommentar
-
Toppenmisslyckade bilder Mats. Kul att se dorsigera med början på huvudpuckel - har aldrig sett det tidigare. Scalarerna är ju en klass för sig, så vackra.
Riktigt kul är det också, när någon av "di gamle" uppdaterar- händer inte ofta numer - tyvärr, var har alla tagit vägen tro?
//Inger
Nu är det dags för alla härliga, pigga "nya" att styra och ställa här på forumet - reda ut och förstå sig på fiskbeteende, miljöer, inredning och hur man kan förhålla sig till sina kar och fiskar - och få det hela att fungera på ett fint och behagligt vis.
Att dorsigerorna utvecklar huvudpuckel visste jag innan, men det är ganska sällan denna typ av ciklid får gå längre perioder i akvarium - så man ser det inte så ofta.
Paret i 540-karet får gå där och lufsa... eller som mina, ösa på värre än någonsin!
Kommentar
-
Aha! Det är fredag igen. Förr i tiden här på forumet brukade vi änna gotta oss lite extra just på fredagskvällar - köra in någon film och/eller några bilder på våra kar och fiskar.
Jag kan inte låta bli att göra så även denna kväll.
Det är lite kul med misslyckade bilder - jag har många - och tänkte dra in några här nu.
I bildpapperskorgen ligger åtskilliga bilder och jag brukar titta på dom då och då. Ofta handlar det om man har tänkt att ta ett fotografi på en fisk, och så blir bilden taskig i formatet eller något annat - fenor klipps av eller någon pinne, bladbit eller som i ett fall på en av bilderna kommer några scalarespröt ivägen och bilden blir oskön.
Så, spänn fast säkerhetsbältena nu!
Jag har märkt att både Scalarerna och dorsigerorna med ålder har utvecklat ganska rejäla ansiktsförändringar.
I scalarernas fall handlar det om ”näsan” som blir alltmer framskjutande, med ett rejält veck vid pannan.
[ATTACH=CONFIG]n2359989[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2359990[/ATTACH]
Det Laetacara dorsigera-par jag har i 540-karet har åldrats på ett fint sätt. Både honan och hanen har börjat få rejäla huvudpucklar, vilket får dom att se ganska buffliga ut, men jag tycker det klär dom fint.
Hanen:
[ATTACH=CONFIG]n2359991[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2359992[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2359993[/ATTACH]
Honan i förgrunden:
[ATTACH=CONFIG]n2359994[/ATTACH]
Sedan har vi en redigt jävla goofig bild - men man kan se den gröna fläcken bakom ögat ganska fint.
[ATTACH=CONFIG]n2359995[/ATTACH]
Ja, där har vi suddiga, dåligt komponerade och intetsägande bilder från papperskorgen - men bilderna fyllde ju någon sorts funktion trots allt.
Så, jag lägger även in en bild på en Dicrossus filamentosus-hane i neutralt ”mode”, och en bild på en Scalare som trycker inne i ett rotsystem...
[ATTACH=CONFIG]n2359996[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2359997[/ATTACH]
Fredag!
Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotopKommentar
-
Kommentar
-
Nä... "vi gamle" har väl tacklat av lite.
Nu är det dags för alla härliga, pigga "nya" att styra och ställa här på forumet - reda ut och förstå sig på fiskbeteende, miljöer, inredning och hur man kan förhålla sig till sina kar och fiskar - och få det hela att fungera på ett fint och behagligt vis.
Att dorsigerorna utvecklar huvudpuckel visste jag innan, men det är ganska sällan denna typ av ciklid får gå längre perioder i akvarium - så man ser det inte så ofta.
Paret i 540-karet får gå där och lufsa... eller som mina, ösa på värre än någonsin!
Kul i alla fall med dina dorsigeror
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Har inte bestämt måtten ännu - och inte ens när det skall dras igång, det finns så mycket annat som skall fixas först.
Men jag vet var karet skall stå!
Kommentar
-
-
Karet jag funderar på kommer nog att bli ett helglas med ungefärliga mått på 200 x 100 x 80 cm (längd, djup, höjd).
Jag vill åt djup och höjd så det kan säkert bli andra mått, men ungefär så.
Sedan återstår det att se när jag drar igång detta - jag skall fixa en hel del annat i kåken först.
I nuläget nöjer jag mig gôtt med det "lilla" 540-karet - som puttrar på nästan helt och hållet av sig självt. Jag byter endast vatten lite då och då.
Kommentar
-
Ja riktigt snyggt utväxta altum är nog det snyggaste man kan ha i ett akvariumAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar