Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av tanteva
    men det är ju trots allt härligt med bilder oavsett hur man nu tycker dem ser ut ... =) i din värld är ju en dålig bild någonting många andra ser som en bra bild, lite spännande med de olika referensramarna vi har =D ... sedan är det ju något så magiskt och häftigt hur fiskar kan färga ut och liksom inta en smula annan färg när den gått in sig i karet och trivs. Tillå med guppys gör så har jag märkt, och att få se hur ynglens färger blommar ut är ju ganska häftigt =D från å ha sett ut som vitbleka små yngel till... halv svart halv ljus till blåa orange gula nyanser på stjärtar och simfenor i ljusaste blått... helt magiskt är det =D
    skål skål
    Just så!

    Nu knäcktes sidan (vem bryr sig?), men det finns lite bilder i slutet av förra sidan, om det skulle vara så att...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Toppenmisslyckade bilder Mats . Kul att se dorsigera med början på huvudpuckel - har aldrig sett det tidigare. Scalarerna är ju en klass för sig, så vackra.
      Riktigt kul är det också, när någon av "di gamle" uppdaterar - händer inte ofta numer - tyvärr, var har alla tagit vägen tro?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Toppenmisslyckade bilder Mats . Kul att se dorsigera med början på huvudpuckel - har aldrig sett det tidigare. Scalarerna är ju en klass för sig, så vackra.
        Riktigt kul är det också, när någon av "di gamle" uppdaterar - händer inte ofta numer - tyvärr, var har alla tagit vägen tro?

        //Inger
        Nä... "vi gamle" har väl tacklat av lite.
        Nu är det dags för alla härliga, pigga "nya" att styra och ställa här på forumet - reda ut och förstå sig på fiskbeteende, miljöer, inredning och hur man kan förhålla sig till sina kar och fiskar - och få det hela att fungera på ett fint och behagligt vis.

        Att dorsigerorna utvecklar huvudpuckel visste jag innan, men det är ganska sällan denna typ av ciklid får gå längre perioder i akvarium - så man ser det inte så ofta.
        Paret i 540-karet får gå där och lufsa... eller som mina, ösa på värre än någonsin!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Aha! Det är fredag igen. Förr i tiden här på forumet brukade vi änna gotta oss lite extra just på fredagskvällar - köra in någon film och/eller några bilder på våra kar och fiskar.
          Jag kan inte låta bli att göra så även denna kväll.

          Det är lite kul med misslyckade bilder - jag har många - och tänkte dra in några här nu.
          I bildpapperskorgen ligger åtskilliga bilder och jag brukar titta på dom då och då. Ofta handlar det om man har tänkt att ta ett fotografi på en fisk, och så blir bilden taskig i formatet eller något annat - fenor klipps av eller någon pinne, bladbit eller som i ett fall på en av bilderna kommer några scalarespröt ivägen och bilden blir oskön.
          Så, spänn fast säkerhetsbältena nu!

          Jag har märkt att både Scalarerna och dorsigerorna med ålder har utvecklat ganska rejäla ansiktsförändringar.
          I scalarernas fall handlar det om ”näsan” som blir alltmer framskjutande, med ett rejält veck vid pannan.

          [ATTACH=CONFIG]n2359989[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359990[/ATTACH]


          Det Laetacara dorsigera-par jag har i 540-karet har åldrats på ett fint sätt. Både honan och hanen har börjat få rejäla huvudpucklar, vilket får dom att se ganska buffliga ut, men jag tycker det klär dom fint.

          Hanen:

          [ATTACH=CONFIG]n2359991[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359992[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359993[/ATTACH]


          Honan i förgrunden:

          [ATTACH=CONFIG]n2359994[/ATTACH]


          Sedan har vi en redigt jävla goofig bild - men man kan se den gröna fläcken bakom ögat ganska fint.

          [ATTACH=CONFIG]n2359995[/ATTACH]


          Ja, där har vi suddiga, dåligt komponerade och intetsägande bilder från papperskorgen - men bilderna fyllde ju någon sorts funktion trots allt.
          Så, jag lägger även in en bild på en Dicrossus filamentosus-hane i neutralt ”mode”, och en bild på en Scalare som trycker inne i ett rotsystem...

          [ATTACH=CONFIG]n2359996[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]n2359997[/ATTACH]

          Fredag!
          Härliga bilder!
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av KJE

            Härliga bilder!
            Tack skall du ha! Ja, bilderna är härliga - på något underligt vis...

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              min ena guppy hona hade en blå/neutral stjärt när hon kom... men nu är den med stort inslag av orange i =D häftigt tycker jag

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Nä... "vi gamle" har väl tacklat av lite.
                Nu är det dags för alla härliga, pigga "nya" att styra och ställa här på forumet - reda ut och förstå sig på fiskbeteende, miljöer, inredning och hur man kan förhålla sig till sina kar och fiskar - och få det hela att fungera på ett fint och behagligt vis.

                Att dorsigerorna utvecklar huvudpuckel visste jag innan, men det är ganska sällan denna typ av ciklid får gå längre perioder i akvarium - så man ser det inte så ofta.
                Paret i 540-karet får gå där och lufsa... eller som mina, ösa på värre än någonsin!
                Japp, vi tacklar av lite till mans...
                Kul i alla fall med dina dorsigeror

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Hittade den här gamla bilden från Tyskland.
                  Fan, i nästa kar måste det nog bli Altum...


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4817.JPG
Visningar: 170
Storlek: 212,0 KB
ID: 2360026

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Hittade den här gamla bilden från Tyskland.
                    Fan, i nästa kar måste det nog bli Altum...


                    [ATTACH=CONFIG]n2360026[/ATTACH]
                    Riktigt fina, enda nackdelen är väl att 60 cm är i underkant om man ska ha dom om jag förstått det rätt, fast jag misstänker att du tänker dig ett kar framöver som inte följer standardmåtten
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av KJE

                      Riktigt fina, enda nackdelen är väl att 60 cm är i underkant om man ska ha dom om jag förstått det rätt, fast jag misstänker att du tänker dig ett kar framöver som inte följer standardmåtten
                      Det är riktigt. Karet jag går och funderar på blir runt 1500-liter och åtminstone 80 cm högt.
                      Har inte bestämt måtten ännu - och inte ens när det skall dras igång, det finns så mycket annat som skall fixas först.
                      Men jag vet var karet skall stå!

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                        Det är riktigt. Karet jag går och funderar på blir runt 1500-liter och åtminstone 80 cm högt.
                        Har inte bestämt måtten ännu - och inte ens när det skall dras igång, det finns så mycket annat som skall fixas först.
                        Men jag vet var karet skall stå!
                        Härligt, vad blir det för mått i övrigt, helglas? Själv funderar jag på att skaffa akvarium igen, fast i mera blygsam skala, beställa ett Lido 200
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av KJE

                          Härligt, vad blir det för mått i övrigt, helglas? Själv funderar jag på att skaffa akvarium igen, fast i mera blygsam skala, beställa ett Lido 200
                          Ett 200-literskar blir toppen! Går att göra massor av kul grejer.

                          Karet jag funderar på kommer nog att bli ett helglas med ungefärliga mått på 200 x 100 x 80 cm (längd, djup, höjd).
                          Jag vill åt djup och höjd så det kan säkert bli andra mått, men ungefär så.
                          Sedan återstår det att se när jag drar igång detta - jag skall fixa en hel del annat i kåken först.
                          I nuläget nöjer jag mig gôtt med det "lilla" 540-karet - som puttrar på nästan helt och hållet av sig självt. Jag byter endast vatten lite då och då.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Ja riktigt snyggt utväxta altum är nog det snyggaste man kan ha i ett akvarium
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja riktigt snyggt utväxta altum är nog det snyggaste man kan ha i ett akvarium
                              Japp! Eller Discus... (men jag vet att du inte håller med mig där ).

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det här är inte så illa...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...