Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Ursprungligen postat av tanteva
    jag uttrycker mig i skrift på ett för en del underligt sätt, endel har väldigt svårt att läsa det jag skriver för jag är å svävar så långt utanför ramarna på hur ett skrift språk skall nyttjas. Som är peron är jag ju lite oklippt i kanterna och ja har min egen väg, jag är liksom lite olika helt enkelt. endel klarar inte läsa det jag skriver allt å det skriker i hela kroppen på dom att korrektera mina punkter och komman å ja stavning... jag har nog nån form av dysleksi .. sedan bryr jag mig helt enkelt inte så mycket om det är fel. För min egen del så kan jag läsa och förstå skrift som inte är *perfekt* vilket jag finner rätt skönt =D

    Här på zoopet är det faktiskt ingen alls som klagat på detta vilke jag finner oerhört skönt och befriande =D tack underbara förstående folk =D

    jag skriver som jag tänker ofta , vilket blir lite kanske snurrigt högtänkande och ibland lite udda sätt att få fram det jag vill ha sagt, men jag gillar alla sätt att uttrycka sig på utan krav att det skall vara nån specefik längd, det är inte längden i sig som är saken det är ju vad det står =)

    Jag har liksom gett upp lite i försöken att göra och vara som *normen* jag är ju inte sådan så det går emot hela mitt väsen... lite take it or leave it =P men så får jag ju inte bli upprörd om folk inte orkar läsa... he he men jag vet ju redan att en del orkar inte och det är helt ok för min del...dom har samma rätt att vara olika för mig =D

    trots allt detta så skriver jag sönder tangentbord på 6 månader...då menar jag att bokstäverna försvinner ... å jag börjar stava sämre ha ha . skall skaffa ett med lysande tangenter nu ... när jag får råd... =)

    ja så tycker jag i frågan ha de gött nu alla goda människor här på zoopet =D
    Jag gillar ditt sätt att skriva och att du är så spontan. Själv har jag en tendens att censurera mej själv och korrekturläser allt jag skriver. Mycket bottnar det i att jag ofta (förr) har blivit väldigt missförstådd när jag har skrivit (dom som känner mej IRL fattar allt) och är därför mer försiktig numera. Men sån är jag

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Christer5

      Som vanligt mycket bra skrivit Mats,vi får hoppas att det blir en mix av trådar så att Zoopet kan vara kvar
      Halloj Christer!
      Ja, det hoppas jag också.
      Jag har ju alltid gillat att snacka inredning, ciklidbeteende och optimala akvariemiljöer för fiskarnas trevnad, och kan känna att just sådant tillhör en svunnen epok...
      Nu har vi ju en uppsjö duktigt folk här på forumet som säkerligen kan dra igång lite skönt svirr i trådarna!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av tanteva
        jag uttrycker mig i skrift på ett för en del underligt sätt, endel har väldigt svårt att läsa det jag skriver för jag är å svävar så långt utanför ramarna på hur ett skrift språk skall nyttjas. Som är peron är jag ju lite oklippt i kanterna och ja har min egen väg, jag är liksom lite olika helt enkelt. endel klarar inte läsa det jag skriver allt å det skriker i hela kroppen på dom att korrektera mina punkter och komman å ja stavning... jag har nog nån form av dysleksi .. sedan bryr jag mig helt enkelt inte så mycket om det är fel. För min egen del så kan jag läsa och förstå skrift som inte är *perfekt* vilket jag finner rätt skönt =D

        Här på zoopet är det faktiskt ingen alls som klagat på detta vilke jag finner oerhört skönt och befriande =D tack underbara förstående folk =D

        jag skriver som jag tänker ofta , vilket blir lite kanske snurrigt högtänkande och ibland lite udda sätt att få fram det jag vill ha sagt, men jag gillar alla sätt att uttrycka sig på utan krav att det skall vara nån specefik längd, det är inte längden i sig som är saken det är ju vad det står =)

        Jag har liksom gett upp lite i försöken att göra och vara som *normen* jag är ju inte sådan så det går emot hela mitt väsen... lite take it or leave it =P men så får jag ju inte bli upprörd om folk inte orkar läsa... he he men jag vet ju redan att en del orkar inte och det är helt ok för min del...dom har samma rätt att vara olika för mig =D

        trots allt detta så skriver jag sönder tangentbord på 6 månader...då menar jag att bokstäverna försvinner ... å jag börjar stava sämre ha ha . skall skaffa ett med lysande tangenter nu ... när jag får råd... =)

        ja så tycker jag i frågan ha de gött nu alla goda människor här på zoopet =D
        Uppskattar att du skrev detta!

        Jag hade fått uppfattningen att du skrev dina inlägg på mobilen i "all hast" utan så mycket tänk i inläggen. Och jag ska medge att jag retat mig på dem några gånger.

        Men efter din utmärkta förklaring så kommer jag att läsa dina inlägg med nya ögon och en eftertanke, vi är inte lika, vi ska inte var lika, men vi ska respektera varandra.

        När det begav sig för några år sedan då jag var som mest aktiv var det en del som såg mig som "mästrande", vilket ju inte var min mening. Det är bara att konstatera att vi uttrycker oss på olika sätt och alla kan inte vara så bra som stugägaren
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Eva, många av oss är nog "lite oklippt i kanterna", men vem bryr sig om det . I den här hobbyn, så är det ingen som bryr sig - alla så har vi ju samma intresse, spelar roll om vi är så bra på att skriva/uttrycka sig i svenska språket, vi alla förstår ändå. Bara så att du vet .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ni är ju bara för söta å goa =D

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Jag tänker som så att det viktiga är inte hur man säger det utan vad man säger
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nä, nu får det vara nog med bilder och filmer på rödryggade Scalarer på ett tag!
                Jag drar in några träiga bilder istället.
                Det finns fyra "gold nugget"-malar i karet - blir osäker på L-numret, men det är den storprickiga ungdjursvarianten med neonlysande, citrongula prickar.
                Dessa anses som lite svåra med maten, men trivs fint om de får en varierad kost.
                Latmaskar, som de är, äter de gärna allsköns animalisk föda - som Artemia och liknande, när det dimper ner i karet.
                Men, drar man på med olika grönsaker och frukter som föda så kommer dessa clowner mer till sin rätt - och visar sig mest hela tiden.

                Nu är jag helt renons angående dessa malars levnadscykel och matvanor, men jag har förstått att de kräver någon form av cellulosa för att matsmältningen, eller vad det nu är, skall fungera som den skall.
                Har man nu inte speciellt trämaterial från Amazonas så kan jag rekommendera bark på trädsatammar av Syrén och Alm (vanliga köperötter har ju ingen bark...)
                Det finns massor av andra svenska trädslag som fungerar lika bra, men just nu har jag en hel del av nämnda träslag i karet - och jävlar vad de gnager och gonar sig med detta material.

                De två centrala rotsystemen av Syrén har de avbarkat duktigt - finns knappt kvar någon snygg barkvävnad på dessa;

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0939.jpg Visningar:	1 Storlek:	260.6 kB ID:     	2361637

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0940.jpg Visningar:	1 Storlek:	258.1 kB ID:     	2361638

                Som tur är, har jag samlat på mig en hel del fina Alm-grenar med tjocka barklager som jag kommer att lägga i karet så att de får gnaga bäst de vill.
                Här två bilder på en Alm-gren som de bearbetar just nu;

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0931.jpg Visningar:	1 Storlek:	226.5 kB ID:     	2361639

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0932.jpg Visningar:	1 Storlek:	202.9 kB ID:     	2361640

                Grejen är att jag blir glad av att de äter, gnager och rumsterar om med det organiska material jag lägger i karet. Visst, barken är snygg, men de här fyra gynnarna får så gärna gnafsa rent varenda pinne de hittar.
                När de får äta lite blandad föda tycks de få en jädrans energi, bli totalt orädda att visa sig - och de är allerstädes närvarande!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2016, 21:56.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Hur torr ska en gren vara innan den hamnar i karet? Min käre make sågar ner grenar och träd i sitt jobb. Lite rönngrenar ligger på bron, där de iförsig inte torkar så bra just nu, får ta in dem kom jag på. Nästa vecka ska det sågas äppelträd och jag tänkte mig få hem lite. Man kan ju tycka att lite mer saftig bark skulle vara mumsigare för en mal men det kanske utsöndras ngt olämpligt i vattnet? Men å andra sidan har väl en torkad gren kvar sina ämnen i en mer koncentrerad form då fukten avdunstat, ja jag vet inte men du Mats har ju vana att stoppa grenar i karen och kanske vet? Torkar du dem alltid snustorra? Detta har säkert avhandlats mer än en gång och att inte alla träslag är lämpliga vet jag.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Fascinerande att se att dom sätter i sig så pass mycket träfibrer! Har du sett om dom försökt sig på att äta på bakgrunden också? Vet att jag läste något om att vissa L-malar kunde få för sig att börja tugga på den också
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      ja det här med hur man sätter i grenar man plockar i det vilda. är jätte intressant.
                      Jag är med i en DIY grupp på facebook, där kokar alla sina grenar på någevis... allt skall vara så stereliserat.. de vågar inte stoppa i dom annars för det är dom rädd för smittor av det mes olika slag, eller djur som lever i trät.
                      Är inte det lite hysteriskt ? visst måste fiskarna gilla det som ev lever däri å kommer ut i karet .. som mat ? Ja jo det beror ju på vad för fiskar man har men sådana lite större som cilkider å scalarer å sånt ?...

                      och hur länge det skall torka eller blötläggas innan man har i det för att skölja bort sånt man inte vill ha beror väl på träslaget... men vad bör man gå efter ?

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Vad jag tror inte är så nyttigt är luftföroreningen i form av små partiklar som man t ex märker på fasader och dylikt. Så lite skrubb och tvätt är nog bra, men det är ju ngt annat än de ämnen som finns naturligt i träet. De kan kanske avsöndras ngt från färskt trä som man inte vill ha i en liten värld som ett akvarium är. Det är det jag funderar på, otålig som jag är. Hur länge bör jag vänta? Olika för olika lövträd?
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          olika olika träd ja.. vad jag vet så är färsk ek nej nej att ha i... pga nån tannim eller vad det heter som man har när man garvar läder typ...de behvöver helst ha badat å några år i nån sjö typ =P

                          men sedan kanske det skall vara avsågat ett tag innan man kan blötlägga det för att ha i karet, vad jag tror så har mats sina ute så dom får liksom torka sig lite i den bermärkelsen att saven är borta när det väl läggs i ... eld ved skall ju helst ligga i 2 år innan för rätt balansa i bränninsg synpunkt för att det skall vara mest ekonomiskt bla bla...ja i fulten då... färsk ved har ju en tendens att fastna i skorstenen och ge dessa soteldar där med... risktagande.... ja nog om elda =P... är jag pyroman månne....

                          det är kul med grenar å liknande.... jag skulle vilja ha trollhassel.... men har för mig dessa rackare växer så sakta... och är som regel svindyra att köpa nu vart jag sugen att ge mig ut i skogen =P

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Haha rönngrenarna står nu bredvid kaminen och lever lite farligt om någon trött morgonmänniska försöker elda med dem. De är dock lite för långa så jag vaknar säkert av försöken att få i dem i kaminen och kan rycka ut
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Wow vilka svängar det blev från Mats, Eva, ja alla ni som häckat här i stugan, lite som att kika in och ta en kopp kaffe då pannan alltid verkar innehålla nybryggt kaffe. Kul att folk tänkt till kring hur vi skriver och vad vi vill med alltihop.
                              Phu...
                              Jag ger upp att så här i efterhand hoppa in i en dialog som fortsatt över till annat spännande och intressant. Tycker hobbyn blir mer intressant ju mer man går in på djupet. Kvällens lyft måste för mig bli denna för vissa maltyper så aptitliga bark. Både bilder och beskrivningen.
                              Vi brukar ju ofta gagga runt vad som skapar ett friskt kar. Nu tänker jag att detta ytterst handlar om också hur ens fiskar ska vara friska och må bra. Då behövs ju kunskap och fantasiförmågfa att se vad de äter i det naturliga och som en följd av detta behöver även i våra kar. Undrar hur många sugploppar som får barkmusli dagligen?
                              För mig är din inlägg aldrig otidsenliga utan tycker de visar på ett framtidsinriktat tänk, Mats. Tack för dagens tänkvärda.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Christer5
                                • July 2015
                                • 915

                                Ett av mina korta svar,Mats bra,alltid lär vi oss någon nytt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...