Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Nä flyttar växter gör jag inte förrän jag inte ser in dock har jag efter över ett års väntande flyttat en ynklig tofs Java från Riot till Lidot, får vänta och se..bra att få en påminnelse att sitta på händerna dock
    Senast redigerad av Rufus; 18 December 2016, 12:39.
    // Annicka

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Rufus
      Nä flyttar växter gör jag inte förrän jag inte ser in dock har jag efter över ett års väntande flyttat en ynklig tofs Java från Riot till Lidot, får vänta och se..
      Skumt... Ja, som sagt, jag vet inte riktigt vad det är som gör att det växer så fint här i mitt kar.
      Hoppas att växterna drar igång hos dig!


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1003.jpg
Visningar: 213
Storlek: 215,2 KB
ID: 2364074

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ja det mesta växer som det ska, men inte Javan av ngn anledning.
        // Annicka

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Rufus
          Ja det mesta växer som det ska, men inte Javan av ngn anledning.
          Wow, det där ser spektakulärt ut! Toppenfint!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Skumt... Ja, som sagt, jag vet inte riktigt vad det är som gör att det växer så fint här i mitt kar.
            Hoppas att växterna drar igång hos dig!


            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1003.jpg
Visningar: 213
Storlek: 215,2 KB
ID: 2364074
            Hmm, när jag ser den bilden får känslan av att det blir mindre alger på de bladen som hamnar ovan vattenytan i samband med vattenbyte?
            Det fenomenet har jag upplevt att om bladen får torka lite så blir det mindre med alger.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av flygrc
              Hmm, när jag ser den bilden får känslan av att det blir mindre alger på de bladen som hamnar ovan vattenytan i samband med vattenbyte?
              Det fenomenet har jag upplevt att om bladen får torka lite så blir det mindre med alger.
              Ja, det är en teori som säkert kan vara riktig.
              Bladen som hamnar ovanför vattenytan vid vattenbyte gör så endast under någon halvtimme - men, det kan säkert ha någon inverkan.
              Bladen som inte hamnar ovanför vattenytan vid vattenbyte har i och för sig inte heller några alger på sig, och inte karet i övrigt heller...

              Som jag nämnde i ett tidigare inlägg på förra sidan, skulle jag gärna ha viss algväxt i karet - gärna lite tofsalger på grenarna.
              Men, det tycks inte vilja bli något sådant.


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1011.jpg
Visningar: 205
Storlek: 137,3 KB
ID: 2364087

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Var på Vellingeblomman idag, de hade fått tofsalger så det hette duga i de flesta baljor, för visso en grön snygg sort ca 2 cm tofsar. Undras om man inte blivit panik om de satt sig på växterna.
                Fast visst hade din snygga balja blivit ännu trevligare med lite mer liv på rötterna men det är inget som behövs. Kanske småbladig Anubias? De gillar ju skugga.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Kan det vara men du har väl inte HT lyse heller precis?

                  Jag hade inga tofsalger i mina kar förrän en bekant kom och hällde i fiskar(jag inte ville ha) och medföljande akvarievatten. Det prövade hårt vår vänskap kan jag säga. Det gjorde säkert sitt till att mitt 100-liters blev hårt belastat( var inga småfiskar) innan jag blev av med de oönskade. Så du får väl be om lite vatten från ett algbevuxet kar.. eller nå't annat oklokt..
                  Det blir inte så mkt alger hos mig på de Anubias och Cryptos som är skuggade av andra växter eller när jag växlat ner karet med kortare belysningstid (sommartid)med nollad gödning . Men de mer krävande blir ju lite ledsna då förståss. Men de lättare, förrutom Javan då, växer bra ändå.
                  Ska man trivas med att ha akvarium år efter år så får det inte vara för mkt fix varje vecka året om, de ska tuffa på ändå tycker jag. Blir lite vildvuxet och "odesignat". Bara de som bor där ser ut att må bra. Så tack för dina vänliga ord.
                  Roade mig med häromkvällen att kolla i mina akvarieanteckningar, började i jan 94 att skriva. Såg då att jag testat ca 50 olika fiskarter och ca 45 växtsorter. En del glömda och med olika framgång.
                  Något som hängt med från början är Anubias, trevlig växt, tål det mesta. Finns väl knappt ett kar utan ngn variant. Och Brochis spendens men på 80-talet hette den inte så utan B. Coreuleus. Fin liten pansarmal. Jag tycker jag hunnit med en del i fisk och växtväg under min akvarietid men jag ligger nog i lä i allafall . Eller hur? Roligt är det i allafall att ha skrivit ner sina funderingar under åren.

                  Blev lite andra tankar här, men det har jag för mig är tillåtet i "stugan".
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Japps, det är bara att spåna på, folks!
                    Det är verkligen trevligt att läsa era funderingar och idéer.

                    Kommer det lite fina tofsalger - så gör det! Det är i vilket fall inget jag tänker "mana" fram.

                    Att binda Java och Anubias på grenar och rötter har man ju pysslat med förr;

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4687_2.jpg
Visningar: 186
Storlek: 439,3 KB
ID: 2364094

                    Klicka på bilden för större version

Namn: image_58979.jpg
Visningar: 167
Storlek: 677,0 KB
ID: 2364095

                    Det blir nog inte så att jag gör detta i det nuvarande 540-karet. Men det skall bli kul att se vad det blir av denna Anubias som spränger sig fram mellan stammarna.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1013.jpg
Visningar: 213
Storlek: 146,3 KB
ID: 2364096

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      Som alltid är det en fröjd att kika på dina kar, de är trivsamma utan att för den skull se arbetssamma ut att sköta om, om du förstår vad jag menar. Det är en konst och kräver erfarenhet att få det så.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Rufus
                        Som alltid är det en fröjd att kika på dina kar, de är trivsamma utan att för den skull se arbetssamma ut att sköta om, om du förstår vad jag menar. Det är en konst och kräver erfarenhet att få det så.
                        Tack skall du ha.
                        Det är min grundtanke - karen skall kunna sköta sig själva!
                        Jag är ju väldigt low-tech och det är så jag jobbar; att planera inredning och uppstart, sedan låta bli att pilla i den mån det går.

                        Initialt hade jag en helt annan idé för 540-karet, än hur det har kommit att bli.
                        Det finns bilder (för den som orkar) längre bak i tråden som visar åt vilket håll jag strävade.
                        Men, så dök dessa Manacapuro-scalarer upp och då fick jag ändra karets layout så att den passar dessa bättre. Kanske inte så snyggt, men det gagnar scalarerna - och då är det ok för min del.

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          Snyggt nog tycker jag! Ett kar kan vara snyggt och intressant på många sätt. Det är ju det som gör det roligt att börja med ngt nytt också. Det finns plats för alla inriktningar och nivåer, bara man tänker till vad fiskarna kan behöva och det gör du ju. Och vem skulle inte vilja få dina härliga scalarer att trivas
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Det är verkligen ett jättefint akvarium, som gjort för Scalarerna
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Tjusigt ditt kar i källaren med scalareran är Mats. God Jul på dig!
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Tjusigt ditt kar i källaren med scalareran är Mats. God Jul på dig!
                                En sjusärdeles God Jul vill även jag önska dig, Tommy!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...