Halloj!
Jag tog några sketbilder med mobilen, bara för att visa dig hur exempelvis java kan växa riktigt fint i ytskiktet. Du är ju ute efter lite skugga i karet, med samtidig ytcirkulation.
Moderplantorna växer med sin "stam" på diverse rötter och delvis även direkt på bakgrunden. Bladskotten skjuter små hårstråstunna rötter som letar efter något att fästa sig i.
De tre plantor jag har använt initialt i det här karet har nu vuxit samman till en stor helhet. Tar sin lilla tid, men...
Det är verkligen en fröjd att se så välmående Javaplantor där det knappt går att hitta en minsta alg. Vackert med sketna mobilbilder
Det är verkligen en fröjd att se så välmående Javaplantor där det knappt går att hitta en minsta alg. Vackert med sketna mobilbilder
Mobilkameran är riktigt duktig.
Jag skall ta några ordentliga bilder vid tillfälle. Det börjar bli en riktigt fin grönska i baljan nu.
Nä, några direkt synliga alger blir det inga. Hoppas dock på lite tjusiga tofsalger, speciellt på rötterna, så småningom.
du är kolplantor o javaormbunkar samma växt ? för mina får ju nya skott i toppdelen av bladen... men dom har brunaktiga rötter...eller så har dom blivit det för jag har så mye rötter =)
Jag har inte hört namnet Kolplanta förut, men googlade, läste runt och det tycks vara en annan benämning på java - så nog är det Javaormbuske du har, med toppskott och tunna, fina rötter.
jag har sattihop dem med rötterna jag gjorde välta av... å dom får lite mindra ljus där med, har försökt dra lyset lite mer åt andra hållet... dels för dom klarar mindre ljus plus att mina fiskar gillar när det är ganska mörkt =P
Gör ett litet vattenbyte idag, och passar på att dokumentera javornas utbredning. De har börjat välva ut i karet på ett fint sätt nu - och de plantor som fått fäste på bakgrunden har skjutit fart de också.
ur mysigt ju =D men mina har mörkbruna rötter.. kanske för vattnet var så brunt förut utan att vara svartvatten alls... eller så är det så arr mina rötter färgar av rötterna eller så är det bara så .. he he ... mysiga plantor är det , tåliga verkar dom vara med =)
Det ser kalasfint ut! Hoppas på en liknande grönska i min burk framöver!
Halloj Boys! Kul att ni kikar in här i tråden, och att ni gillade de senaste bladbilderna!
Ja, karet luktar riktigt gott, jordigt och organiskt.
Tog en liten bild på karet, från vänstersidan - mot mitten.
Halloj Boys! Kul att ni kikar in här i tråden, och att ni gillade de senaste bladbilderna!
Ja, karet luktar riktigt gott, jordigt och organiskt.
Tog en liten bild på karet, från vänstersidan - mot mitten.
Halloj!
Kul att du gillar stuffet. Det finns en hel del bilder och filmer på detta kar (och andra burkar) och Manacapuro Red-Back scalarerna längre bak i tråden, om du får feeling att kolla lite mer vid tillfälle.
Comment