Ja, karet har hittat en fin lunk, och den nya grenen (till vänster) har gjort att en linje från de två mittersta rotpartierna dragits en bit längre.
Kontentan av detta blir att högersidan är mer öppen och blir ett naturligt tillhåll för de högsträckta Scalarerna.
Även om karet ser hyfsat skönt ut, kan jag inte låta bli att fundera på hur det hade kunnat vara om den ursprungliga layouten, som jag hade en klar idé om, hade varit kvar.
Ett akvarium är alltid under utveckling!
Trots att jag ofta talar om "torrinredning", planering och att låta karet genomgå vissa faser i utvecklingen, tror jag att många missförstår vad jag menar.
Det är inte så att jag förespråkar att inredningen skall sitta, fix och färdig från start. Tvärtom är det så att den metod jag använder mig av - och som är gammal och beprövad - enbart sätter en mall att gå efter, en guide att förhålla sig till.
Det händer hela tiden saker i karet som gör att man får tänka om, ändra och fixa så att miljön blir optimal.
Min ursprungliga idé för inredningen var att skapa en väldigt tät och snårig look, anpassad till stimfisk och eventuellt några mindre ciklider.
Detta ändrades i samma ögonblick som jag fick möjligheten att ta över Ansjo-Anders fina scalaregrupp.
För att scalarerna skulle få plats i detta ganska snålt tilltagna kar (540-liter) var jag tvungen att ta ur allt "finlir" i inredningen - alla små grenverk, pinnar och rötter som jag placerat under ganska strikta former.
Det var alltså på det viset att jag "blev med scalarer", och fick ändra akvariets utseende efter dessa fiskars behov.
I detta skede i akvariets utveckling är det fiskarnas fysiska egenskaper som styr inredningen. När jag startade karet hade jag inte en aning om att dessa scalarer skulle hamna i burken - men valet var enkelt och nu låter jag scalarerna bestämma.
Här är några bilder från torrinredningen - senare med vatten i karet, och så till sist hur karet ser ut idag.
Man kan, som sagt, fundera på hur karet hade sett ut om inte scalarerna tillkommit - men som tur är blir det andra kar i framtiden och nya inredningar!
[ATTACH=CONFIG]n2358592[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358593[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358594[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358595[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358596[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358597[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358598[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358599[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358600[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358601[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358602[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2358603[/ATTACH]