Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Ni ska vara glada ni - någon har tvättstuga, en annan har akvariestuga - å snart får väl en viss person en hel kåk att ha sina kar i.
    Själv är jag hänvisad till köksregionen med mina kar - där står för tillfället, ett 54-liters, ett 220 och ett snart fyllt 540-liters. Tur att köket är stort.
    Jag har totalförbud på att ha något kar på övervåningen (fattar inte varför) och i sovrummet finns ingen plats....
    Jag håller för tillfället på att försöka förklara för sambon, att här finns lite orättvisa!! Han har ett stort garage + en stor carport och ett litet rum på övervåningen...så då tycker jag, att ett rum till behövs på NB.
    //Inger
    Hmmm... ja, Inger - det här är en svår grej. Jag tror att man på något sätt måste vara överens att viss plats måste få vara ens "egen" även om man givetvis delar på denna plats och gör sin partner välkommen och delaktig. Detta kan ju vara svårt i en lägenhet och såklart mycket lättare ju större boyta man har.
    Men att ge varandra "totalförbud" (om det inte är helt orimliga grejer såklart) låter inte så... vad skall man säga, konstruktivt?
    Varför är det din sambo som har hela garaget? Skulle inte du kunna få utnyttja en del av det?
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 February 2012, 08:38.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Hmmm... ja, Inger - det här är en svår grej. Jag tror att man på något sätt måste vara överens att viss plats måste få vara ens "egen" även om man givetvis delar på denna plats och gör sin partner välkommen och delaktig. Detta kan ju vara svårt i en lägenhet och såklart mycket lättare ju större boyta man har.
      Men att ge varandra "totalförbud" (om det inte är helt orimliga grejer såklart) låter inte så... vad skall man säga, konstruktivt?
      Varför är det din sambo som har hela garaget? Skulle inte du kunna få utnyttja en del av det?
      "Förbudet" på övre plan, "karet kan spricka" med vattenskador som följd. Garaget - hmm, jag vill nog ha karen inne i huset.
      Jag kommer att fortsätta med mitt "smidande", fast det brukar ta ett tag - innan det liksom "går in", att det här kommer att bli hur bra som helst med ett rum till - jag brukar "vinna" till slut.
      Fortsätter med att skölja grus jag.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gullefjun
        "Förbudet" på övre plan, "karet kan spricka" med vattenskador som följd. Garaget - hmm, jag vill nog ha karen inne i huset.
        Jag kommer att fortsätta med mitt "smidande", fast det brukar ta ett tag - innan det liksom "går in", att det här kommer att bli hur bra som helst med ett rum till - jag brukar "vinna" till slut.
        Fortsätter med att skölja grus jag.
        //Inger
        Visst, Inger, jag förstår!
        Ser dock ganska ofta här på forumet att en del har "bekymmer" med att partnern är ointresserad och sätter någon sorts förbud. Detta är ju såklart en helt naturlig sak i ett förhållande - allt handlar om givande och tagande - men finns det lite svängrum så brukar det fixa sig ändå.
        Sedan är det ju så att man i de flesta fall faktiskt inte behöver realisera alla drömmar man har - jag själv reducerar antalet kar just nu och känner att det blir bättre.
        Det optimala vore ju ett större rum, eller en helt separat lokal att ha sina kar. Har man inte det får man jämka och använda det utrymme som finns tillhands.
        Grusa på nu, Inger!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Då är jag ganska lyckligt lottad
          Vi bor i en sketen 3:a ett av rummen är typ mitt
          Renne går nästan aldrig in där haha. Där har jag dator, piano, gitarr och min bas, samt alla "konstnärsmaterial" målargrejer,
          smyckes-tillverknings-pryttel och keramik-stuff.
          Renne har en soffa i v-rummet där han knökar ner sej med sin laptop.
          Sen står det akvarium i alla rum förutom badrummet
          Så har jag har släpat hem en katt och en hund också...

          iofs har han en lokal vid jobbet där han har sin studio, hade han släpat hem allt han har där så hade inte en 3:a varit tillräckligt mkt plats

          Men jag har avvecklat mkt stuff... bytt ut över 15 småkar till färre fast större och hunden och katten gillar han nog rätt mkt.
          Dom ligger, alla 3, i sängen och fiser och myser

          Inger! Det löser sej... det finns saker som är tyngre än ett akvarium på övervåningen, man ska bara hitta dom först
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av karrokaja
            Då är jag ganska lyckligt lottad
            Vi bor i en sketen 3:a ett av rummen är typ mitt
            Renne går nästan aldrig in där haha. Där har jag dator, piano, gitarr och min bas, samt alla "konstnärsmaterial" målargrejer,
            smyckes-tillverknings-pryttel och keramik-stuff.
            Renne har en soffa i v-rummet där han knökar ner sej med sin laptop.
            Sen står det akvarium i alla rum förutom badrummet
            Så har jag har släpat hem en katt och en hund också...

            iofs har han en lokal vid jobbet där han har sin studio, hade han släpat hem allt han har där så hade inte en 3:a varit tillräckligt mkt plats

            Men jag har avvecklat mkt stuff... bytt ut över 15 småkar till färre fast större och hunden och katten gillar han nog rätt mkt.
            Dom ligger, alla 3, i sängen och fiser och myser

            Inger! Det löser sej... det finns saker som är tyngre än ett akvarium på övervåningen, man ska bara hitta dom först

            Japp, då har vi lite liknande situation, det finns (som tur är) spejs i kåken att faktiskt ha sitt eget rum, en "hangrotta" att rumstera i - samla guror, ställa upp böcker i bokhyllor, dator, extra stereoanläggning etc, etc. Sedan ligger det även tre katter som myser och fiser i samma rum, så fort man är där...

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Japp, då har vi lite liknande situation, det finns (som tur är) spejs i kåken att faktiskt ha sitt eget rum, en "hangrotta" att rumstera i - samla guror, ställa upp böcker i bokhyllor, dator, extra stereoanläggning etc, etc. Sedan ligger det även tre katter som myser och fiser i samma rum, så fort man är där...

              Ja... det där rummet minns jag tyvärr... blandade känslor måste jag säga,
              Pinsamhet, nyvaken och väldigt förvånad... jag somnade ju i en soffa och vaknade i max "hangrotta"
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                Ja... det där rummet minns jag tyvärr... blandade känslor måste jag säga,
                Pinsamhet, nyvaken och väldigt förvånad... jag somnade ju i en soffa och vaknade i max "hangrotta"

                Outgrundliga äro Karros vägar...

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Då är jag ganska lyckligt lottad
                  Vi bor i en sketen 3:a ett av rummen är typ mitt
                  Renne går nästan aldrig in där haha. Där har jag dator, piano, gitarr och min bas, samt alla "konstnärsmaterial" målargrejer,
                  smyckes-tillverknings-pryttel och keramik-stuff.
                  Renne har en soffa i v-rummet där han knökar ner sej med sin laptop.
                  Sen står det akvarium i alla rum förutom badrummet
                  Så har jag har släpat hem en katt och en hund också...

                  iofs har han en lokal vid jobbet där han har sin studio, hade han släpat hem allt han har där så hade inte en 3:a varit tillräckligt mkt plats

                  Men jag har avvecklat mkt stuff... bytt ut över 15 småkar till färre fast större och hunden och katten gillar han nog rätt mkt.
                  Dom ligger, alla 3, i sängen och fiser och myser

                  Inger! Det löser sej... det finns saker som är tyngre än ett akvarium på övervåningen, man ska bara hitta dom först
                  Jag är också lyckligt lottat karro, med en snäll Håkan (som faktiskt gillar mina firrar), två "bestar" till hundar, stallkatt och två hästar.
                  Men sen kan man ju "förstärka" det där "lyckligt lottad" en smula... om du förstår vad jag menar.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jahapp! Då blir det en rejäl rensning imorgon (nästan idag) onsdag här i stugan. Kvar blir bara 540-karet och ena 50-kuben.
                    540-baljan har jag tänkt att murra till ordentligt med mycket rötter, pinnar, grenar och löv.
                    I nuläget har jag inget direkt att visa upp mer än guppy-kuben, som jag tog ett par bilder på för en stund sedan. Inget att bry sig om egentligen... jag har slängt i några rötter och pillat fast lite windelöv på ett par pinnar - sedan mer eller mindre bara släppt i det växtkrafs som fans tillhanda i vrak-karen.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      Jag gillar den där inredningen Mats, ser jättebra ut. Händer inte så mycket hemma heller, förutom diskusarna som har larver nu. Får bli helkarsbilder på karen imorgon o på diskusarna i min egna tråd.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av 127bubbel
                        Jag gillar den där inredningen Mats, ser jättebra ut. Händer inte så mycket hemma heller, förutom diskusarna som har larver nu. Får bli helkarsbilder på karen imorgon o på diskusarna i min egna tråd.
                        MVH/Freddan
                        Det ser vi fram emot Freddan!

                        Vi hörs snart ang. 70-kub och grejer!

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          du som har kört med spootar ett tag, blire nån algbildning å tala om? tänkte om ja ska vara förberedd på å få kämpa lite med det i kuben
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av MrH
                            du som har kört med spootar ett tag, blire nån algbildning å tala om? tänkte om ja ska vara förberedd på å få kämpa lite med det i kuben
                            Nä, inga alger alls!

                            Jag och Ansjo är klara för idag - nu hoppas vi att räkor, krabbor och annat kommer att klara resan och trivas riktigt fint i Varberg!
                            Vi var på ett litet zoorejs också och jag köpte två riktigt stora rötter som kommer att täcka hela nedre delen på bakrutan i 540-karet - skall sätta igång att jobba med den burken nu!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Mats, du vet om att du kan sälj av dina kar som rena konstverk i inrett skick?
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Mats, du vet om att du kan sälj av dina kar som rena konstverk i inrett skick?
                                Åh, det berömmet får man tacka för! Ja, det är bara två kar kvar här och i nuläget inget att visa upp... men jag skall fixa till 540-karet nu och sedan skall det bli kul att riktigt dona med inredningen till 960-karet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...