Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell


    Ja, karet har hittat en fin lunk, och den nya grenen (till vänster) har gjort att en linje från de två mittersta rotpartierna dragits en bit längre.
    Kontentan av detta blir att högersidan är mer öppen och blir ett naturligt tillhåll för de högsträckta Scalarerna.

    Även om karet ser hyfsat skönt ut, kan jag inte låta bli att fundera på hur det hade kunnat vara om den ursprungliga layouten, som jag hade en klar idé om, hade varit kvar.

    Ett akvarium är alltid under utveckling!
    Trots att jag ofta talar om "torrinredning", planering och att låta karet genomgå vissa faser i utvecklingen, tror jag att många missförstår vad jag menar.
    Det är inte så att jag förespråkar att inredningen skall sitta, fix och färdig från start. Tvärtom är det så att den metod jag använder mig av - och som är gammal och beprövad - enbart sätter en mall att gå efter, en guide att förhålla sig till.

    Det händer hela tiden saker i karet som gör att man får tänka om, ändra och fixa så att miljön blir optimal.
    Min ursprungliga idé för inredningen var att skapa en väldigt tät och snårig look, anpassad till stimfisk och eventuellt några mindre ciklider.
    Detta ändrades i samma ögonblick som jag fick möjligheten att ta över Ansjo-Anders fina scalaregrupp.
    För att scalarerna skulle få plats i detta ganska snålt tilltagna kar (540-liter) var jag tvungen att ta ur allt "finlir" i inredningen - alla små grenverk, pinnar och rötter som jag placerat under ganska strikta former.
    Det var alltså på det viset att jag "blev med scalarer", och fick ändra akvariets utseende efter dessa fiskars behov.

    I detta skede i akvariets utveckling är det fiskarnas fysiska egenskaper som styr inredningen. När jag startade karet hade jag inte en aning om att dessa scalarer skulle hamna i burken - men valet var enkelt och nu låter jag scalarerna bestämma.

    Här är några bilder från torrinredningen - senare med vatten i karet, och så till sist hur karet ser ut idag.
    Man kan, som sagt, fundera på hur karet hade sett ut om inte scalarerna tillkommit - men som tur är blir det andra kar i framtiden och nya inredningar!

    [ATTACH=CONFIG]n2358592[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358593[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358594[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358595[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358596[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358597[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358598[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358599[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358600[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358601[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358602[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358603[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]n2358604[/ATTACH]
    Det är så "piiiip" vackert!!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Tack skall ni ha för alla sköna inlägg. Alltid kul att läsa vad ni tycker - ingen nämnd, ingen glömd!

      Aaaah, det är en ledig lördag, något av en ovanlighet såhär i "sommar"-tider.
      Vi har lirat några dagar nu, och en fet, ledig lördag sitter som en smäck.
      I torsdags gigade vi på ett 50-årskalas ute på Brännö. Vädret visade sig på sitt absolut bästa humör och såhär såg "scenen" ut;

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0723.jpg
Visningar: 204
Storlek: 210,3 KB
ID: 2358686

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0724.jpg
Visningar: 202
Storlek: 185,9 KB
ID: 2358687

      Så har vi spikat var nästa kar skall placeras.
      Det blir i källarplanet där vi har två förråd som bara står och samlar skit.
      Dessa två skrubbar skall rivas och det blir ett gôtt utrymme för ett kar runt 1 500-liter.
      Detta projekt ligger en bra bit in i framtid då det skall fixas nytt badrum, tvättstuga och lite annat först - men ett projekt är det iallafall fortfarande, och det känns fint att veta var karet skall stå!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1330.jpg
Visningar: 222
Storlek: 126,8 KB
ID: 2358688

      Nu blir det lite "pinn-nörderi";
      Jag drog i en ny gren i karet, på vänstersidan. Tanken var att förlänga en linje som utgörs av de två centrala rötter som agerar som något slags blickfång.
      Rotsystemet i mitten består av två, tätt placerade rötter som har varsina grendelar som sträcker sig framåt, och till vänster. Den nya grenen för vidare denna linje genom att jag placerade den mot slim-linebakgrunden och framåt/vänster i karet.
      Svårt att beskriva hur det ser ut, och ännu svårare att fotografera det.
      Men så hittade jag två bilder och en filmsnutt som var helt misslyckade, som låg i papperskorgen och skulle slängas.
      Jag hade försökt att fota och filma Schackbrädes-paret när de spelar för varandra. Men, de rör på sig hela tiden - så det blev bara skit av det hela...
      Men den nya grenen syns ganska bra så jag drar in sketbilderna och filmsnutten här ändå.

      Ha en fortsatt fin helg nu, alla Zoopetare!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1327.jpg
Visningar: 191
Storlek: 188,4 KB
ID: 2358689

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1328.jpg
Visningar: 205
Storlek: 168,1 KB
ID: 2358690

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 August 2016, 14:39.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Fina bilder, och vilken film sen. Karet verkar så himla harmoniskt så det är inte sant, man blir alldeles lugn inombords Toppstuff som du brukar säga .

        //Inger



        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Fina bilder, och vilken film sen. Karet verkar så himla harmoniskt så det är inte sant, man blir alldeles lugn inombords Toppstuff som du brukar säga .
          //Inger
          Vad härligt att höra/läsa, Inger!

          Det här karet är sannerligen en burk man gärna slår sig ner framför, sitter en stund - kanske lyssnar på lite skön musik och suger på en virre.

          Som Johnny nämnde i ett tidigare inlägg - ett vattenhål. Så, jag citerar Fredmans Epistel # 82; "Vila vid denna källa".

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Vad härligt att höra/läsa, Inger!

            Det här karet är sannerligen en burk man gärna slår sig ner framför, sitter en stund - kanske lyssnar på lite skön musik och suger på en virre.

            Som Johnny nämnde i ett tidigare inlägg - ett vattenhål. Så, jag citerar Fredmans Epistel # 82; "Vila vid denna källa".
            Och sen, hej å hå så kul att du planerar ytterligare ett kar, dessutom i den storleken .

            //Inger

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Och sen, hej å hå så kul att du planerar ytterligare ett kar, dessutom i den storleken .
              //Inger
              Ja, det är av nödvändighet. Jag förstörde ett 540 genom att vi tappade det i källartrappan (går väl att fixa nytt bottenglas men jag orkar inte med det - så det karet får jag väl slänga på tippen, om inte någon vill ha det...).
              Så fick jag ett 540 av en polare. Det karet har en slimlinebakgrund och ganska repigt frontglas... Trots att jag är mycket tacksam för karet, måste det väck, det också.
              När jag fixat allt och det är dags för att limma det nya karet, stänger jag av det nuvarande 540-karet, och ger bort det.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj.
                Veckorna går och det var ett bra tag sedan jag var här på forumet.

                Jag rensade ur en del bilder från iFånen som man kan kategorisera; "Jaha, and now då..?"
                Men så tänkte jag; varför inte göra en liten bildbomb och dra in bilderna i den avsomnade stugtråden?

                En lite kul grej är att några flikar av "sötvattenstången" har börjat breda ut sig på botten under de två centrala rotsystemen.
                Denna "tång" har jag bara låtit vara ifred och inte gjort ett dyft för att få den att växa till sig. Efter ett tag tar det sig, där det finns förutsättningar...
                Jag tänker inte röra "tången", utan den får ligga där den ligger. Vill den öka på, så får den - och panda-corysarna ligger gärna och gonar sig bland fluffet.

                Så, inget nytt och spännande, men det är ju ändå fredag och några bilder kan la va' smågôtt trots allt.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0742.jpg
Visningar: 189
Storlek: 237,3 KB
ID: 2359135

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0741.jpg
Visningar: 203
Storlek: 186,4 KB
ID: 2359136

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0743.jpg
Visningar: 182
Storlek: 220,0 KB
ID: 2359137

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0745.jpg
Visningar: 195
Storlek: 214,9 KB
ID: 2359138

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 197
Storlek: 241,7 KB
ID: 2359139

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0750.jpg
Visningar: 199
Storlek: 236,5 KB
ID: 2359140

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0754.jpg
Visningar: 201
Storlek: 201,7 KB
ID: 2359141

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0758.jpg
Visningar: 197
Storlek: 204,9 KB
ID: 2359142

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0761.jpg
Visningar: 199
Storlek: 188,0 KB
ID: 2359143

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0763.jpg
Visningar: 209
Storlek: 203,4 KB
ID: 2359144

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0765.jpg
Visningar: 206
Storlek: 189,1 KB
ID: 2359145

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0766.jpg
Visningar: 184
Storlek: 250,1 KB
ID: 2359146

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0770.jpg
Visningar: 185
Storlek: 285,4 KB
ID: 2359147

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0771.jpg
Visningar: 187
Storlek: 258,2 KB
ID: 2359148

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Såå härliga bilder!!

                  tror jag får uppdatera mig md in min tvätt-tråd, har änna liksom missat lite grejer att berätta om
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Såå härliga bilder!!
                    tror jag får uppdatera mig md in min tvätt-tråd, har änna liksom missat lite grejer att berätta om
                    Underbart, Pia!
                    Till skilland från dig, har jag inget att berätta eller skriva om - så jag hoppar gärna över till din tråd och kollar in vad du har på gång!


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Håller med Pia - härliga foton även om du inte har något att berätta eller skriva om
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        jag studerar kvist verket du fått till igen , och ser var gång nya saker =D Dessutom har jag tagit till mig att inte rita så mycket nu, har iofs lagt till en ny rot där pumpen stod förr... men nu jädrar börjar det komma yngel. Visserligen har jag guppys så det var förväntat. Men mina pandor verkar ha fått till någe. Men nedras så svåra dom är att se som yngel. Såg dock aldrig kakan... men det puttrar på ... tog en filmsnutt på senaste ynglen då dom är svåra att fota =D

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          Fina bilder! Vad är det för pinne med bark du har i karet?
                          /Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Marten64
                            Fina bilder! Vad är det för pinne med bark du har i karet?
                            /Johan
                            Det är en Alm-gren. Jag fick på jobbet i uppdrag att beskära en Hängalm då vi gjorde iordning ett större parkområde. Ett par torra, döda grenar föll ner och jag såg att just denna gren i formen liknade en utskjutande gren från de två centrala rotsystemen (dessa är Syrén).

                            Man kan se linjerna och samspelet dessa grenar, så att säga, upprepar ganska tydligt på den här bilden;

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0719.jpg
Visningar: 197
Storlek: 153,8 KB
ID: 2359210

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              Det är en Alm-gren. Jag fick på jobbet i uppdrag att beskära en Hängalm då vi gjorde iordning ett större parkområde. Ett par torra, döda grenar föll ner och jag såg att just denna gren i formen liknade en utskjutande gren från de två centrala rotsystemen (dessa är Syrén).

                              Man kan se linjerna och samspelet dessa grenar, så att säga, upprepar ganska tydligt på den här bilden;

                              [ATTACH=CONFIG]n2359210[/ATTACH]
                              Ok tack, jag ser vad du menar, imponerande genomtänkt!
                              Jobbar du med Kent?

                              /Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Marten64

                                Ok tack, jag ser vad du menar, imponerande genomtänkt!
                                Jobbar du med Kent?

                                /Johan
                                Tack skall du ha, det är rätt gôtt när linjerna sätter sig på ett "naturligt" sätt.
                                Nej, jag jobbar inte med Kent, men det är han som fixat jobbet åt mig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...