200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    Ja..om det samtidigt är så att ställningens underdel står stumt mot golvet och inte kan ändras..Kolla även det. Shimsa i så fall tunna bitar under där den inte gör det.
    Senast redigerad av Hemi; 02 March 2014, 22:29.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Tack för att du tar dig tid!
      Det här karet hade jag tänkt planera både länge och väl, och så blev det plötsligt sketbråttom att få upp det istället... Hade inte ens tänkt använda bänken som det kom med, men nu får det bli så. Hur som helst är det ju lika bra att få det rätt från början!
      Akvastabil är väl dessutom välbyggda kar vad jag förstått?
      Senast redigerad av Mr Woods; 02 March 2014, 22:46.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        Det är lugnt..viktigt att göra det så noggrant som möjligt.

        Vad det gäller akvastabil..ingen aning. Köpte ju själv ett begagnat 720 l helglas upptankat för 14 dagar sedan. Visste att ett proffs byggt det (Sture, typ 35 års erfarenhet)Kollade naturligtvis innan köp att silikonet var helt fräscht, fortfarande mjukt och inget släpp från glaset någonstans när jag pillade med nageln..
        Senast redigerad av Hemi; 02 March 2014, 22:50.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          För er som någon gång oroat er över att ni inte skulle vakna om ett akvarium springer läck, så kan jag säga att ni kan sluta oroa er. Man vaknar, jag lovar!
          Då var du duktig! Här hemma hann ca 60 liter rinna ut ur ett 100l innan vi vaknade. Skönt att du vakna och att det "bara" blev 5-10l. tur i oturen!

          PS. nu fick jag se slimlinen ska bli kul att se med inredning sen.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Likan
            ...nu fick jag se slimlinen ska bli kul att se med inredning sen.
            Haha, jag tänkte lite på dig när jag ställde ner den i karet, irriterande bara att den är 1dm för kort.
            Jag köper nog en sektion till och låter filterfacket dölja det av bakrutan den inte täcker.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Vad trist att vakna upp till något sånt! Man blir ju verkligen avskräckt till att fortsätta med akvarierna när man läser om läckage i så (som det känns) många trådar här...känns som om det kanske vore klokt att lägga ut karen på Blocket innan inflyttning i nyköpta huset
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                Finns det ingen typ av "larm" ? Det borde gå att lägga en sensor som larmar vid fukt. Ungefär som en kissmatta för sängvätare! Den larmar när det kommer väta på den. Vi har ju endel tekniker här på forumet, kan ingen titta på detta? Eller så finns produkten redan, vad vet jag?!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  Ursprungligen postat av Juni
                  Finns det ingen typ av "larm" ? Det borde gå att lägga en sensor som larmar vid fukt. Ungefär som en kissmatta för sängvätare! Den larmar när det kommer väta på den. Vi har ju endel tekniker här på forumet, kan ingen titta på detta? Eller så finns produkten redan, vad vet jag?!
                  Det finns det, exempelvis http://www.clasohlson.com/se/Vattenlarm/36-3029 men dom hjälper ju tyvärr inte om man inte är hemma
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    Tänkte inte på det! (Går det inte att koppla till mobilen? Bara måste ju finnas en app för det)
                    Måste hem fre em. pga fuktlarm!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Finns en open source akvariekontroller, Reef Angel, som har en detektor som ett snöre som detekterar vatten.

                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        Det kanske går att koppla till mobil eller hemlarm men jag är orolig för det vatten som hinner rinna ut innan man kan agera, det går ju ganska fort för ett akvarium att tömmas helt och hållet om en fog ger efter eller en koppling på ett ytterfilter spricker vilket dom verkar kunna göra mer eller mindre slumpmässigt.
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Ursprungligen postat av KJE
                          Vad trist att vakna upp till något sånt! Man blir ju verkligen avskräckt till att fortsätta med akvarierna när man läser om läckage i så (som det känns) många trådar här...känns som om det kanske vore klokt att lägga ut karen på Blocket innan inflyttning i nyköpta huset
                          Nej, men att kanske vart 15 år skrota akvariet och skaffa ett nytt. Och sedan lägga tid när det nya akvariet sätts upp så det står bra, och kolla även när det är fyllt.
                          Sedan kolla en gång i halvåret att inte golvet gett efter så det står skevt helt plötsligt, beror även på golv.
                          Står det direkt på en rejäl betongplatta så är det väldigt liten risk att golvet skulle sjunka. Står det i en gammal villa från tjugo-trettiotalet så ökar risken för lite sättningar.
                          Det innebär att fötterna till ställningen kan behöva justeras någon gång ibland.

                          Sköts dessa punkter så är det otroligt liten risk att akvariet skulle börja läcka eller gå sönder.

                          Ser du sedan till att ha ytterfilter i en liten balja, slangklämmor på slangar etc så minskar risken för något läckage till väldigt låg chans.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Jaha, när jag nu skulle göra rent rutorna på det nya karet passade jag på att kolla silikonfogar.
                            Tyvärr hittade jag en decimeter fog som jag inte känner mig helt nöjd med, man kan lyfta på den en 5-6mm eller så in mot skarven...
                            Är detta någonting man kan åtgärda utan att limma om hela karet?

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 030320142423.jpg
Visningar: 3
Storlek: 77,6 KB
ID: 2156697

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jag funderar lite på filterfack här... Jag får ju köpa en sektion till, men skall jag nöja mig med den lilla eller kanske fläska på med en lång så det finns utrymme för mängder av filtermatta?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 020320142419.jpg
Visningar: 2
Storlek: 102,5 KB
ID: 2156710

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Jaha, när jag nu skulle göra rent rutorna på det nya karet passade jag på att kolla silikonfogar.
                                Tyvärr hittade jag en decimeter fog som jag inte känner mig helt nöjd med, man kan lyfta på den en 5-6mm eller så in mot skarven...
                                Är detta någonting man kan åtgärda utan att limma om hela karet?

                                [ATTACH=CONFIG]67795[/ATTACH]
                                På ett mindre kar hade jag vågat skära bort det dåliga och limma/skarva dit ny silicon i den fogen.
                                Men inte på ett såpass stort kar.
                                Tyvärr så är nog det enda att lägga nytt silicon i hela akvariet. Tänk på att du måste kunna sova på nätterna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...