200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Jaha! Här går han och ändrar namn på sin tråd så att man har missat en massa roligt för att man inte är tillräckligt vaken

    Men det kommer nog bli fint som snus det där filtret

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jag kan ju inte ha en tråd som heter ”200-liters vardagsrumskar” när karet är på 310 liter och står i sovrummet...

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Nu har jag limmat fast glasskivan som skall utgöra väggen till filterfacket.
        Jag upptäckte att det var rätt svårt att få till frigolitbitar som tvingar fast skivan där den skall sitta, så jag märkte helt enkelt ut små punkter med en tuschpenna och satte små duttar silikon som jag tryckte fast skivan mot.
        Det diffar max någon tiondels millimeter och det får duga.
        Sedan tänker jag lägga en sträng silikon längs med skarvarna och så får det väl bli en rejäl klump nere i hörnet där skivan är avnypt för att lämna lite plats för karets silikonfog.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142603.jpg
Visningar: 2
Storlek: 95,4 KB
ID: 2157006 Klicka på bilden för större version

Namn: 230320142605.jpg
Visningar: 7
Storlek: 127,4 KB
ID: 2157007
        Hur länge behöver jag låta det härda nu innan jag lägger fogen som skall täta?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Jaja, Zoopet ligger tydligen i koma...
          Nu hade silikonet i alla fall härdat såpass att jag vågade vara där och pilla, så nu har jag antagligen lagt den mest anskrämliga silikonfog Zoopet någonsin skådat men håller den tätt så är jag helt nöjd, för med slimline och sand i karet så kommer den ändå inte att synas.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Haha! Koma är ju bara förnamnet...
            Precis som du skriver, så spelar det ingen roll hur siliconfogen ser ut, bara det funkar! Kommer att bli bra detta!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Någon som vet var man köper marinplywood till bra pris förresten?
              Jag behöver en skiva att lägga mellan möbeln och karet nämligen.

              Kommentar

              • Kvarnvik
                • February 2014
                • 113

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Nu har jag limmat fast glasskivan som skall utgöra väggen till filterfacket.
                Jag upptäckte att det var rätt svårt att få till frigolitbitar som tvingar fast skivan där den skall sitta, så jag märkte helt enkelt ut små punkter med en tuschpenna och satte små duttar silikon som jag tryckte fast skivan mot.
                Det diffar max någon tiondels millimeter och det får duga.
                Sedan tänker jag lägga en sträng silikon längs med skarvarna och så får det väl bli en rejäl klump nere i hörnet där skivan är avnypt för att lämna lite plats för karets silikonfog.

                [ATTACH=CONFIG]68136[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68137[/ATTACH]
                Hur länge behöver jag låta det härda nu innan jag lägger fogen som skall täta?
                ser ju fint ut! Har du någon uppfattning om vad det blir för filtervolym?
                Själv våndas jag över bakgrundsbeställning och funderar på hur den här ser ut på baksidan och om man får plats med filter och pump bakom utan att behöva flytta fram bakgrunden för mycket... http://www.fish-fever.de/3D-Rueckwand-Malawi

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Jag har drygt tio liter filtermatta, och den kommer få plats i facket tillsammans med doppvärmaren.
                  Nu tänker jag lite annorlunda här... Jag kommer ju att låta filtermattan synas (förutom om man tittar rakt framifrån eller från vänster). Detta pga att jag inte vill ha något regelrätt "insug" utan låta så gott som hela mattans area släppa in vatten. Tanken med det är att flödet genom filtret skall bli så långsamt som möjligt, samtidigt som jag tror att det kommer ta längre tid för den att sätta igen.

                  (Faktum är att jag säkert kan få in nästan femton liter filtermatta, men jag tror inte att flödet skulle bli så bra genom den som i så fall skulle sitta längst in mot sidorutan, jag börjar med vad jag har så får vi se...)

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142601.jpg
Visningar: 7
Storlek: 178,5 KB
ID: 2157009
                  Senast redigerad av Mr Woods; 23 March 2014, 18:08.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ser bra ut! tror du tänker bra.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Känns gôtt att få ditt godkännande Pia!
                      Enda funderingen som känns lite jobbig just nu är hur jag skall göra nere vid botten... Om det kanske behövs någon barriär där, så att sanden inte sugs in i filtret...
                      Hur som helst så får jag ju skära av mattan strax ovanför bottensubstratet så att det inte rasar in i filterfacket om mattan skulle behöva plockas ut och rengöras.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har inte nåt stopp i nederkanten och jag har gjort precis som du gjort och jag har ciklidsand i mitt kar. Jag tänkte att skulle det bli problem så höjer jag filtermattan lite och tar av lite på toppen så får sanden komma in i filterkammaren med jag tror inte att denna lilla sandkant gör nåt varken till eller från i filterfunktionen.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Det låter bra! Den delen av mattan som hamnar under sanden kan ju ändå inte ha något vidare flöde, jag tänker mer på om man någon gång skulle behöva rengöra mattan, då måste den ut, men jag kanske nöjer mig med att kapa den i höjd med sanden så får den understa delen sitta kvar och hålla sanden på plats när man rengör.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tror inte du behöver bekymra dig om sanden. Den pluggar ju igen mattan ändå av sig självt nertill efter en tid, sedan flyttas ju vattenflödet mer och mer uppåt och över till de delarna av filtermattan som är mest genomsläpplig.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det låter bra! Den delen av mattan som hamnar under sanden kan ju ändå inte ha något vidare flöde, jag tänker mer på om man någon gång skulle behöva rengöra mattan, då måste den ut, men jag kanske nöjer mig med att kapa den i höjd med sanden så får den understa delen sitta kvar och hålla sanden på plats när man rengör.
                              Låter enkelt och smidigt
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ja det kommer bli skitbra det där

                                Kommentar

                                Arbetssätt...